Zdravím vás a vítám u nového článku. Pojďme si dnes spolu probrat, proč vám kurzy malování nemusí vždy pomoci.
Než ale začneme, tak vám chci připomenout, že si tento článek můžete nově celý poslechnout jako podcast. Video najdete opět na konci, takže pokud se vám nechce číst, klidně si ho rovnou pusťte. Doporučuji si ho poslechnout i když vám čtení nevadí, protože v něm říkám více, než v článku najdete. Článek by byl příliš dlouhý.
A dále vám chci připomenout, že všechny podcasty najdete přehledně na stránce s podcasty ZDE, nebo také na Youtube ZDE.
Teď už přejdeme k našemu dnešnímu tématu…
Jak takovéto kurzy často probíhají a co mi píšete, že je vaše zkušenost?
Malujete už nějakou dobu, ale stále nevidíte pokroky? Vždycky se zaseknete na stejném bodě, a tak začnete přemýšlet, jestli je malování vůbec pro vás a jestli jste si přeci jen neukousli velké sousto? A tak vás napadne, že váš problém vyřeší třeba nějaký kurz malby. Najdete si ten nejbližší ve vašem okolí, zaplatíte si ho, nebo si ho necháte dát jako dárek. Poté s nadšením očekáváte, že se po kurzu vše změní, ale ono se to nestalo.
Nejdříve si povězme, co těmito kurzy myslím… Když budu v tomto článku nebo podcastu mluvit o malířském kurzu, mám na mysli kurzy, kdy přijdete na dané místo, je zde několik stojanů a účastníků spolu s vámi, máte jednoho lektora na celou skupinu, chodíte tam pravidelně např. jednou týdně, na tři hodiny. A kurz trvá třeba dva měsíce, nebo určitý počet lekcí.
Přijdete na kurz, před vámi je stojan, pomůcky, vytištěný obrázek. Lektor přijde, představí se vám, řekne vám pár informací o průběhu kurzu, možná se vás zeptá na pár otázek, např. co vás baví malovat, apod., pak vám řekne, ať začnete malovat obrázek z předlohy, která před vámi leží, na prázdné plátno, které před vámi stojí a během malování mezi vámi chodí a radí vám, co máte opravit.
Pojďme si teď říci, jaké komentáře a zkušenosti mi nejčastěji píší ti z vás, kteří už mají s takovým kurzem zkušenosti…
Co se opakovalo ve všech komentářích od vás?
- Lektor mluví moc odborně a vy jste mu nerozuměli nebo jste nechápali, co po vás chce.
- Neříkají základní věci, asi to berou za samozřejmé.
- Lektor neznal odpovědi na vaše otázky.
- Kurz byl pro vás zklamáním, dostali jste se k malbě jen párkrát.
- Kurz byl bohužel zklamáním, protože nikdo z lektorů akrylem nic z toho co jste chtěli malovat nikdy nenamalovali. Nepoužívali techniky vhodné pro akryl a realistickou malbu.
- U nás je to v souvislosti s akrylem hodně špatné. Akryl bývá na kurzech často jen okrajově.
- Měli jste velká očekávání a těšil se, že si vyzkoušíte různá akrylová média, různé konzistence barev a že vám někdo konečně odpoví na specifické problémy a techniky spojené s akrylem, ale nestalo se tak.
- Když jste na kurzu s čímkoliv při malbě potýkali, dostali jste odpověď, že olejem by to bylo hotovo raz dva a bez námahy.
- Jediné pozitivum bylo, že jste tam dostali plátno na rámu a mohli poznat, jaký je rozdíl v malbě na kvalitní podklad.
Dovolím si malou odbočku…Není vaše práce, luštit jazyk lektora. Kurzy mají být srozumitelné. Někdy se chce lektor možná předvést, a ukázat, že je odborník. Že zkrátka danému tématu rozumí, ale přijde mi, že se tím akorát „studentům“ vzdalují a tvoří se mezi nimi hradba. Pravda je, že pokud nerozumíte pár věcem, tak stačí málo a po cestě se ztratíte.
Volíte „aspoň něco“
Co mě mrzí, je, že mi píšete, že jste šli na kurz k lektorovi, jehož malba vám není příliš blízká. Nebo že jste si koupili knihu, ve které jsou namalované obrázky, které se vám ani vlastně nelíbí, ale nemáte jiné možnosti, není z čeho vybírat, a tak volíte „aspoň něco“. Pak není divu, že jste zklamaní.
Také se udivujete nad tím, že se u nás akryl používá snad jen pro moderní umění, a musím přiznat, že mám také ten dojem. Jako by to už automaticky patřilo k sobě. Vůbec se mi nelíbí, že prakticky všichni musí ohledně akrylu dělat určité kompromisy. To byl právě pro mě také motiv, založit web a blog o krajinomalbě akrylem. Právě pro ty z vás, které toto téma a spojení baví, zajímá, chcete se v tom vzdělávat a zlepšovat, a nechcete už dělat dále kompromisy a ústupky.
Mrzí mě, že máte takové zkušenosti a proto mi pak udělá radost, když čtu od vás, že:
- Mé webové stránky a články jsou velmi inspirativní. Podávám informace srozumitelným způsobem, že mluvím jazykem, který je vám významově jasnější. Co to ukazuje? Že potřebujete, aby i na kurzu mluvili vašim jazykem, jinak informace z něj nepadnou na úrodnou půdu.
- Dále mi píšete, že řeším problémy, se kterými se potýkáte také. Co to znamená? Že chcete někoho, kdo si prochází nebo procházel tím samým, čím si procházíte vy, a může vám předat zkušenost.
- Dále hodnotíte kladně, že jdu tempem poznání, které zvládáte. Tzn., chcete a potřebujete mít i čas na to, informace si kvalitně vyzkoušet a vstřebat.
- Také si chválíte, že odevzdávám své nadšení pro malování. Co to značí? Chcete někoho, z koho je poznat, že to dělá rád. Ne někoho, kdo vytvoří kurz, jen aby na něm vydělal.Ono se to nezdá, ale je to poznat.
Moc si vážím těchto vašich komentářů a děkuji vám za ně! Ale pojďme dále…
Co vidím jako hlavní chyby a problémy?
Neříkám, že jsou všechny kurzy špatně vedené. Berte to jako možnou, a ne tak vzácnou zkušenost, o kterých mi píšete, a pak se není čemu divit, že nedosáhnete žádné změny.
Na podobně vedených kurzech vidím špatně hned několik věcí:
- Určitý předpoklad lektora, že každý, kdo mu na kurz přijde, už má s malbou alespoň nějakou zkušenost. A tedy třeba úplně přeskočí určité seznámení s pomůckami.
- Chybí mi zde nějaký výklad, promyšlená a navazující struktura hodin a předání klíčových informací.
- Také by měl za mě lektor zkoumat, jakou mají účastníci kurzu motivaci, co je jejich cílem a snahou. Má vás v tom podpořit a ne vás zdeptat.
- Chybí mi zde nějaká empatie, individualita. Už jen to, že všichni často malují jeden jediný stejný obrázek, a nemůžou si třeba zvolit svůj vlastní, zkrátka jiný.
- Nedefinovaná úroveň zákazníka začátečníka (každý se považuje za začátečníka jinak dlouho). Je rozdíl začátečník, který jde do kurzu, a nemá doma nic. A je rozdíl, když tam jde člověk, který už dlouho maluje, jen nevidí pokroky, a proto se sám bere za začátečníka. Takto porovnáváme jablka a hrušky.
Co bych od kurzu očekávala a co bych hodnotila?
A víte co, uděláme tento článek a podcast praktický, ať má opravdu smysl. Vánoce se blíží a možná si říkáte, že byste si nechali naježit právě nějaký kurz malby. Opravdu uvažujte, co je pro vás vhodné a co ne. Jak na to? Nejprve vám povím, co bych od kurzu očekávala já. Vy si pro sebe vezměte, co potřebujete, a pak si probereme, na jaké otázky si odpovědět při výběru kurzu…
Co bych tedy od kurzu očekávala a na co bych se dívala, kdybych si vybírala malířský kurz, především kurz pro začátečníka?
Kdybych vybírala kurz:
- Dívala bych se, jestli má kurz rozepsáno, co se na které lekci naučím. Chtěla bych vědět, jak moc obecný, nebo naopak konkrétní či specifický kurz malby bude.
- Dále bych si rozhodně přečetla reference. Ne jen na kurz, ale také na lektora, zda zohledňuje individualitu, jestli umí učit a předávat informace.
- Podívala bych se na to, co lektor maluje, a jestli chci také takto malovat, protože lektoři často učí své studenty to, co malují oni.
- Také by mě třeba zajímaly informace o používáných pomůckách a také bych zjišťovala, jestli dostanu během kurzu nějaké informační materiály.
- Dále bych chtěla vědět, jestli můžu malovat to, co chci já, nebo ne.
- Sepsala bych si otázky, které ohledně kurzu mám, poslala bych je a čekala na odpověď, abych si ujasnila, jestli mám reálná očekávání.
- Zjistila bych si, jestli je součástí kurzu také to, naučit se pracovat s danými malířskými pomůckami. Pokud ne, pak bych se předtím přihlásila na kurz, který mi to umožní.
- Podívala bych se také na to, jaké kurzy vlastně nabízejí, jestli se zaměřují jen na něco, nebo všeobecně na výtvarné umění, nebo mají kurzy, které jsou specifičtější a smysluplně na sebe navazují. Určitě bych šla tam, kde mají kurzy nějakou návaznost.
- Zvažovala bych také obecná hesla kurzu, nebo to, jak je prezentují a jestli neslibují vzdušné zámky, obecná klišé nebo „nesmysly“.
- Zaměřila bych se na to, jak absolventi kurzu hodnotí lektora, jaké změny u nich v malování nastaly (např. co se frekvence malby týče – malují teď častěji, rychleji, více kvalitnějších obrázků?), jak se během malby a po kurzu cítí?
Pokud už máte vybraný nějaký kurz, vezměte si tužku a papír a odpovězte si…
- Co očekávám, že se v kurzu naučím? A opravdu to popisují, že je to součást kurzu?
- S čím nejvíce bojuji a opravdu se to v daném kurzu naučím?
- To co se chci naučit, zvládne vlastně kurz, nebo ne? Např. pokud se chci naučit míchat barvy, ale zajdu na obecný výtvarný kurz, kde se jak kreslí, tak maluje, asi to nebude reálné.
- U obecnějších výtvarných či uměleckých kurzů bych se podívala na lekce a zhodnotila, kolik je v něm toho, co mě opravdu zajímá, nebo co chci vyzkoušet. Pokud by polovina byla něco, co mě vlastně vůbec nezajímá, nešla bych do toho. Možná žádný kurz nebude naprosto dokonalý pro vás, a tak koukejte na to, jak moc, nebo naopak málo se vašim požadavkům a představám blíží.
- Dále si zodpovězte, jak se na takovém kurzu budu cítit? Bude to pro vás komfortní, trošku nekomfortní, nebo hodně nekomfortní? Trošku nekomfortní je v pořádku. Budete-li se tam ale bát na cokoli zeptat, tak pokud vám odpovědi nedá lektor sám, to, co vy chcete, se patrně nedozvíte. Pokud už máte s nějakým kurzem zkušenost, zavzpomínejte, jak jste se cítili (dobře, špatně, měli jste našlápnuto k lepším výsledkům? Nebo ne? Chcete se takto cítit znovu, nebo ne? Pokud ne, co právě bylo špatně? Podle toho volte nový kurz/variantu.
- A je vůbec kurz vhodná alternativa, a vhodná volba podle fáze, ve které se teď nacházím? Možná vás tato otázka zarazila nebo překvapila…Někdy se může stát, že kurz, který absolvujete, nebo jste absolvovali, tak je právě kvalitní, dobře vedený, ale jediný důvod, proč z něj nedokážete těžit, je ten, že jste ho zařadili právě v nevhodnou dobu, což znamená, že jste tak přeskočili několik důležitých kroků, nebo jste je dělali málokrát (více najdete v ebooku 12 kroků ke krajinomalbě snů, který je součástí balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“).
Počítejte s tím, že řadu věcí se předem nedovíte
Je mi jasné, že spoustu věcí ale dopředu bohužel nevíte a ani se nedozvíte, a dozvíte se je až na první hodině, nebo dokonce později. Např. to, jak vám lektor lidsky sedne, jestli vám dokáže zodpovědět vaše dotazy, jestli vůbec ví, jak má učit, atd.
Za mě by měli mít pořadatelé kurzu jasný cíl. Tím je spokojený zákazník, který se něco naučil, získá radostný zážitek a může se pak dále rozvíjet, buď v navazujícím kurzu, nebo i sám.
Atraktivita tématu kurzu často vede před praktičností
Také mě zaráží, že vidím často na internetu kurzy, které jsou zaměřeny na tu atraktivní část, ale už se nesoustředí na důležitý začátek. Jako by začínali s výukou od prostředka. Tzn., např. kurz krajinomalby, bez toho, aniž byste se naučili malovat určitým typem barev dopředu. Já chápu, že kurz krajinomalby zní lákavě, a na to možná také někteří pořadatelé sází. Ale co se asi tak naučíte, když budete bojovat se svými barvami? To se na krajinomalbu budete soustředit jen na půl, pokud vůbec.
Co je tohle vlastně za kurz? Co má tohle za smysl, že tam přijdete, chvilku si tam něco patláte, aniž by vám řekli jak, a pak se stejnou odejdete? Možná si odpočinete, odreagujete se, přijdete na jiné myšlenky a zapomenete na své starosti… a určitě je to fajn, někomu to stačí, ale co ti, kterým tohle nestačí a opravdu se tam chtějí něco smysluplného a dále využitelného naučit?
Schválně, teď mě zajímá, v tento moment – je tu někdo, kdo má podobu zkušenost s kurzy? Dejte mi do komentáře srdíčko, jestli máte s kurzy malby podobou negativní zkušenost. A dejte mi do komentáře ohýnek, pokud jste se na kurzech naučili to, co jste původně chtěli a potřebovali.
Ještě mám k tomu jednu poznámku… pro ty z vás, kteří jste už nějaký kurzu absolvovali… Dali jste jim zpětnou vazbu? Co chybělo, co bylo fajn? Takto s tím mohou dále pracovat.
A co lektoři?
Pojďme si teď na chvíli probrat lektora.
Co by měl podle mě správný lektor malby vlastně dělat?
- Měl by zohlednit vaši individualitu, tzn., že chcete-li malovat své obrázky, chcete-li malovat svým stylem a nekopírovat ten jeho, měl by to respektovat a přesto vám pomoci.
- Co se lektora týče, tak tam jsou také určitá omezení, např. může mluvit „jazykem a terminologií“, kterou vy jako laik neznáte, ale on může předpokládat, že ji zná každý. Říká se tomu „profesní slepota“, co známe, tak máme pocit, že to už zná každý, ale to nemusí být nutně vždy pravda.
- Měl by umět pracovat s danou skupinou – měl by skupinu poznat, a tomu trošku přizpůsobit kurz, aby si každý pro sebe odnesl něco důležitého, měl by si udělat průzkum skupiny a najít společné prvky, nebo společné mezery, a na ty se pak zaměřit.
- Na druhou stranu, každý má jiný cíl, předpoklady, apod., proto lektor, i kdyby chtěl, zkrátka někdy nepomůže, neví, jakou potřebujete strategii, když se skupina hodně liší, na druhou stranu, kdyby byl kurz správně vytvořen a popsán, asi by se mu to nestalo.
- Lektor by si podle mě neměl vytvářet své malířské kopie.
Otázkou k zamyšlení je také toto… Jaké možnosti zásahu do struktury kurzu mají samotní lektoři, co jim pořadatelé kurzu dovolí a co už ne? Také záleží, jestli firma, která kurzy pořádá, nabírá lektory podle toho, jestli umí malovat, nebo podle toho, jestli umí jak malovat, tak také učit.
Pozor na reálnost vašich očekávání
Pojďme si to tedy shrnout. Co byste vlastně měli při výběru kurzu hlavně hodnotit?
- Měli byste hodnotit obecně kurz, tedy to, jak je strukturovaný, vedený apod..
- Lektora, který kurz povede, jeho zkušenosti, apod., ale také…
- Vlastní očekávání, a to, jestli je kurz dokáže naplnit, jestli jsou tato očekávání reálná.
Abychom nehanili jen kurzy a lektora, zastavíme se u posledního zmíněného. Záleží také na vás, jaká máte očekávání a jestli jsou tato vaše očekávání v rámci daného kurzu reálná a splnitelná. Je vašim úkolem, správně si zvolit. Kurz může být sebelepší, ale pokud si zvolíte kurz, který už v popisu nemá uvedeno to, co vy od něj očekáváte, je chyba na vaší straně. Pozor tedy na vaše očekávání a jejich reálnost a splnitelnost.
A co mám konkrétně na mysli?
- Znamená to, že když je to kurz malby akrylem, že se tam naučíte úplně všechno? Může to tak být, ale také nemusí, mělo by to být uvedeno, také tomu bude odpovídat cena. Není vůbec špatně tohle očekávat, ale musíte podle toho volit správný kurz.
- Co je za mě velmi špatné, je to, že lidi si zaplatí peníze (a někdy nemalé), těší se na kurz, ale pak nedostanou to, na co se těšili a pak jsou zklamaní. Pokud se dopředu zeptáte, a uzpůsobíte svá očekávání, tak je velká pravděpodobnost, že pro vás kurz bude přínosem.
- Dále potřebujete najít rovnováhu mezi tím, co už je moc a nesplní vám to asi žádný kurz, ale také zase nesnižovat laťku.
- A také si myslím, že každý z vás aspoň trošku pozná, jestli vám chce někdo jen něco prodat, už třeba na základě prodejní stránky, jestli slibuje nereálná fakta. Také to poznáte podle toho, že zašlete otázky ke kurzu před jeho zaplacením, a buď vám odpoví, nebo ne. Pokud ne, pak to také o něčem svědčí.
Apeluji tedy také na vás, jako na potenciální zákazníky, rozmyslete si dopředu svá očekávání, co si od kurzu slibujete, a pak se rozhodujte, na jaký kurz půjdete. Ale očekávat nereálné a pak si stěžovat, to také není fér. Proto doporučuji – doptávejte se, ještě než si kurz pořídíte!
Tím ale zase nechci říct, abyste se obviňovali ze špatného výběru kurzu a hledali tedy chybu vždy jen u sebe.
Na co jsme teď vlastně spolu přišli?
No došli jsme k tomu, že každý nese svůj díl viny – tzn., kurz může být nevhodně prezentovaný, lektor nemusí odvést dobrou práci (záleží také, jak volnou má ruku), a vaše očekávání a správný výběr také hrají svou roli. Nikdo tedy není na vině ve 100%. A tohle si uvědomme.
Výhody, nevýhody a kurzová omezení
Proberme si ještě určité výhody a nevýhody, nebo omezení kurzů…
- Kurzů je málo, je problém z čeho vybírat, lektorů je také málo. Malířů akrylem v republice tolik není, řada z nich maluje třeba abstrakci, a pokud chcete malovat realistickou krajinu, tak vám takový malíř moc neporadí.
- Pokud je kurz kvalitní, může vám být přínosem v tom, že vám někdo už předvybere správné pomůcky. Pokud je to samozřejmě kvalitní kurz. Dívejte se, co si dávají pořadatelé kurzu za cíl, jestli se týká i pomůcek. Pozor, jaké pomůcky vám doporučují, může to být spolupráce, mohli vám koupit cíleně levnější pomůcky.
- Nemusí být vždy časový prostor na otázky a odpovědi.
- Jde také o to, jak se u malování budete cítit. Kurz může být supernabušený kvalitními informacemi, ale pokud se na druhou stranu budete cítit zahlcení, zase máte problém. Na to, jak se na kurzu cítíte, má vliv také lektor a jeho postoj, jestli vás motivuje, nebo jen kritizuje.
- Pozor také na předsudky, tzn., že student na kurzu věří něčemu o malování, co vlastně není pravda. Lektor třeba nemá prostor na to, aby tyto předsudky vyvrátil, není v jeho silách a časových možnostech všechny probrat a vyvrátit, to je spíše na individuální spolupráci.
- Můžete dělat spoustu věcí dobře i na kurzu, jen to děláte vlastně v nevhodnou dobu. V tom by vám měl lektor také pomoci, měl by odhalit, kde děláte chyby, nejen co se provedení týče, ale také co se pořadí činností týče.
Zmiňovala jsem, že se někteří pořadatelé kurzu bojí sdělit, jak budou kurzy stavěné, aby neprozradili své know-how. Tento článek a podcast by neměli smysl, pokud bych vám nedala něco, čeho byste se mohli chytit a co by vám mohlo pomoct. Proto udělám to, čeho se někteří možná bojí…
Můj koncept výuky malby
Já to dneska udělám, prozradím vám celý svůj koncept, jak mi dává smysl, i když by to někdo mohl „zkopírovat“.
Co vlastně potřebujete vědět a v jakém pořadí, abyste to případně mohli kontrolovat na stránkách s nabídkami kurzů.
- Potřebujete vědět, jak se malování učit, tzn., co a v jakém pořadí. Kurz by měl mít tedy jasně danou strukturu se smysluplnou návazností, včetně povídání o tom, jakým způsobem se učit malbu.
- Dále potřebujete zvládat své pomůcky, takže si zjistěte, jestli se i tohle na kurzu učí, tzn. práci se štětci, s barvami, principy míchání barev, různé druhy tahů.
- Předloha je důležitá a potřebujete ji. Ale řekl vám na kurzu někdy někdo, co s tou předlohou máte vlastně dělat? Pokud používáte předlohu jen ve chvílích, kdy vám při malbě teče do bot, tak je to pozdě a je to důkaz toho, že vlastně nevíte, jak ji maximálně využívat (tzn., v čem všem vám prakticky pomůže). A to je za mě také kámen úrazu kurzů. Možná tohle probíhá na kurzu malby postavy nebo portrétu, kde máte živý model, tam se to možná celkem ujalo, ale u dalších oblastí malby se to moc „nenosí“.
- Pak potřebujete pochopit samotnou malbu obrazu, tedy jak ho poskládat, jak postupovat, jaké základní klíčové kroky nesmíte vynechat při malbě každého obrazu. U každého tématu to budou pravděpodobně trošku jiné body, tzn., u krajinomalby to bude trošku odlišné než u portrétu, apod.
- Pak se potřebujete naučit dané téma malby a jeho specifika, tzn. např. u krajinomalby, co je alfa a omega? Zachycování vzdálenosti a atmosférická perspektiva. Všechny přechozí kroky v kurzu měly vést právě k tomuto bodu.
Tohle jsou základní body, které byste si podle mě měli z kurzu odnést, dále na to navážete svou vizí, strategií, zkoušení různých technik, médií, apod.
Toto je za mě smysluplná hierarchie.
Přesně to najdete v balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“
Přesně tuto hierarchii tvořím já svými produkty, a právě v tuto dobu dotvářím celé portfolio tak, aby na sebe přesně takto a smysluplně navazovalo a to ještě s jednou základní podmínkou… V KAŽDÉ OBLASTI BERU OHLED NA PARETOVO PRAVIDLO, tzn., učím především klíčové body z každé oblasti, které mají největší vliv na zlepšení v dané oblasti, ať jsou to pomůcky, předlohy, tvorba obrazu, malba krajiny.
Shrnutí
Troufám si tvrdit, že tímto způsobem v našem malém českém rybníčku učí jen velmi málo lektorů, pokud vůbec někdo. Já o nikom takovém zatím nevím. Což je škoda.
Pokud máte právě teď jakýkoli kurz vyhlídnutý, koukněte se na něj znovu. Co se o něm píše, co bude jeho obsahem?
A znovu si zhodnoťte, jestli je pro vás tato volba vhodnou variantou. Šetříte tak svůj čas i peníze.
Možná jste teď přišli na to, že vlastně to, co chcete, vám kurz nevyplní, protože třeba toužíte po něčem individuálnějším. I to je v pořádku.
Pojďme si na závěr udělat malé shrnutí. Mají kurzy malování smysl, vyřeší vaše malířské problémy? Mohou, ale nemusí, hlídejte si kvalitu kurzu, obsah kurzu, kvalitu lektora a svá očekávání. I sebekvalitnější kurz nemusí padnout na úrodnou půdu, pokud na něj nebudete připraveni, tzn., pokud ho zařadíte v nevhodnou dobu, tj. ve fázi výuky malby, kdy je kurz prozatím předčasný. Je to stejné jako byste se učili rovnou chodit a přeskočili lezení, může se vám to podařit, ale je to trošku risk.
Snad jsem vám dnes dala užitečný návod, jak vybírat kurzy, pokud máte nějaké dotazy, pište je do komentáře, ráda na ně odpovím, dnes je to už vše a těším se na vás zase příště.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Pokud cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě a už na nic nečekat…
… Ale nevíte, jestli se vydat na cestu “malíře samouka” nebo si nechat s výukou malby pomoci, začněte tím, že si stáhnete průvodce “Objevte, která malířská cesta je pro vás”. Pokud ještě váháte, jestli máte správné pomůcky a tedy kvalitní základ pro to, abyste začli malovat a nic vám nechybělo, pak je pro vás ebook „Průvodce výběrem pomůcek“.
2 komentáře
Renata · 21. 11. 2023 v 23:02
💕 Bohužel mám podobnou zkušenost. Já myslím, že spousta těch kurzů je plánovaných s tím, že na ně chodí unavení pracující lidé „si kreslit“ a ne se kresbu či malbu učit. Každopádně nechodila bych na kurz který se prezentuje, že je pro kohokoli a každý si může kreslit cokoliv. To v praxi nefunguje, lektor nemůže poskytnout stejně hodnotnou službu všem účastníkům, zvlášť když jsou mezi nimi úplní začátečníci a třeba tací, co si už doma roky kreslí a potřebují se posunout dále…. Takže nakonec si všichni malují/kreslí víceméně jak kdo umí, občas k tomu lektor něco řekne, ale informační hodnota je velmi nízká. Čest výjimkám.
Nevzpomínám si, že bych kdy na kurzu zažila nějaký nácvik jak zacházet se štětcem. Ale jedna lektorka mi jednou vytkla, že nepoužívám štetec jako štetec🤣
admin · 22. 11. 2023 v 15:12
Renatko děkuji za komentář, bohužel musím soushlasit, také mám ten dojem, že dnešní kurzy malování už nejsou o tom, se tam něco naučit, ale jen odpoutat pozornost od reality. Spousta lidí tohle ale vyžaduje a nechce se posouvat, bohužel ti, co se chtějí něco naučit mají často smůlu. Je potřeba si opravdu kvalitně vybírat, od koho se člověk učí. Už tak je často těžké, koupit si správné pomůcky, když ti, co je prodávájí, se v nich nevyznají a do toho kurzy malby, které toho moc nenaučí. Nedivím se, že do malování pak někteří hodí vidle a přestanou se snažit, když jejich snaha padá na neúrodnou půdu. Je to škoda, přitom naučit se malovat nemusí být otázka roků a nemusí to být ani těžké nebo nedosažitelné. Souhlasím také s tím, že málokde na kurzu ukazují a učí, jak s pomůckami pracovat, hned se vrhají na malbu, přitom bez toho to nejde.