Vítám vás u dalšího článku. Tentokrát si rozebereme malbu, kterou jsem vytvořila na základě vašeho výběru. Začínáme tedy novou sérii článků nazvanou „Vy vybíráte předlohu, já maluji…“.
Na fotografii vpravo můžete vidět první předlohu, kterou jste si odhlasovali. Jen ještě připomenu, že jsem se rozhodla každý měsíc namalovat jednu malbu podle předlohy, kterou vy sami vyberete a hlavně ji natočit. Připomenu také, že hlasovat o výběru předlohy můžete na Instagramu ve stories, nebo tady na webu na stránce „aktuality“. Pro březen už předlohu mám, protože v prvním hlasování dostali dvě předlohy stejný počet hlasů, druhou tedy namaluji v březnu, a vy budete moci v březnu hlasovat pro předlohu na duben.
Základní informace jsem zopakovala, a pojďme se teď vrhnout na rozbor malby této předlohy…
Pomůcky, které jsem použila
Začneme použitými pomůckami.
Akrylové barvy: Liquitex BASIC, s klasickou dobou schnutí, mají hustší konzistenci a dostačující pigmentaci. Barvy – základní odstíny, ze kterých jsem při míchání barev vždy vycházela, můžete vidět na následující fotografii.
Podklad: šepsovaná překližka z Topolu, rozměr 29,7 x 42,0 cm. (Jak si připravuji dřevěný podklad, najdete ZDE, nebo v článku „Dřevěný podklad pro malbu – jak si ho připravuji“.)
Štětce: různé velikosti zkosených štětců se syntetickými štětinami, kulatý štětec s přírodními štětinami, kulatý štětec se syntetickými štětinami, oválný se syntetickými štětinami, písmomalířský se syntetickými štětinami, prostříhaný kulatý s přírodními štětinami (můžete ho vidět na následující fotografii, sama jsem si ho ostříhala, aby se s ním dala malovat co nejtenčí linka), vějířek s přírodními štětinami, špachtle.
Další pomůcky: střička s vodou, samozřejmě paleta, vlhčené ubrousky, papírové kapesníky, igelit, stojan, atd.
Pokud stále ještě nemáte jasno v pomůckách, které pro svou malbu potřebujete, využijte „Průvodce výběrem pomůcek“.
Upozornění
Chci vás ještě nejdříve upozornit, že postup, který jsem já zvolila, není jediný možný způsob, jak tuto předlohu namalovat. Ve hře je více faktorů, jako například jaké chcete dosáhnout detailnosti této malby, jaký postup malby/technika použití akrylových barev se vám líbí (malba „ala akvarel“, kombinace technik, apod.), jak dlouho chcete na obrázku pracovat, jaké používáte barvy (klasické akrylové s běžnou dobou schnutí, používáte reterdér schnutí barev nebo barvy s delší dobou schnutí, husté barvy, řídké barvy, základní řadu barev, barvy profesionální s kvalitními pigmenty, atd.).
Já jsem tentokrát zvolila postup kombinovaný, abych se co nejvíce přiblížila předloze. Co to znamená? Používala jsem akrylové barvy podobně jako olejové, tzn., hustou neředěnou vrstvu, současně také podobně jako barvy akvarelové, tzn., naředěnou barvu (např. při malbě poslední vrstvy spodní části oblohy – opar na horizontu), ale také malbu špachtlí (kmeny stromů, cesta, atd.).
Poznámka stranou:
Říkala jsem si ale, že bych techniky použití akrylových barev mohla během roku vystřídat. U některé předlohy v budoucnu tedy budu volit postup „ala akvarel“, jindy zase můžu vyzkoušet malbu pouze špachtlí, atd. Rozhodovat se budu podle toho, u které předlohy se bude hodit daný postup. Případně i vy budete moci říci svůj názor, jak mám obrázek namalovat. Chci vám totiž ukázat velkou variabilitu a tedy velkou výhodu akrylových barev.
Budu ráda, když mi svůj názor, na střídání těchto technik ve videích, kdy vy vybíráte předlohu, napíšete do komentáře, ať vím, co vás konkrétně zajímá. Děkuji.
Přípravná fáze
Ať maluju, co maluju, vždy začínám tím, že si v hlavě rozeberu předlohu, a přemýšlím o nejvhodnějším postupu malby. Toto je dost důležité a doporučuji to dělat každému z vás. Je fajn si také dopředu rozmyslet a odhadnout své síly, jestli obrázek zvládnete namalovat celý rovnou „naostro“, nebo si potřebujete některou část namalovat stranou a vyzkoušet, jestli vám to půjde. Případně si porovnejte více variant, která bude lepší. Je užitečné si také říci, které části obrázku budou pro vás nejproblematičtější a na tu část si vyhradit dost času.
Co se týče předlohy, tak já si ji upravuji v počítači, kde si nastavím orientační síť čar, podle kterých pak následně rozvrhuji obraz. Také si některé části obrázku můžu přiblížit, abych mohla lépe odhadnout, kterým štětcem se mi daná část bude dobře malovat.
Já jsem si dále ještě musela rozvrhnout malbu s ohledem na počet a délku videí, což vy dělat určitě nemusíte.
Postup malby a komentář
Postup celé malby najdete ve videoukázkách na konci tohoto článku. Nebudu ho tedy rozebírat do úplných detailů. Vyjádřím se jen k některým konkrétním částem a okomentuji ty části postupu, které by vás mohly ve videích překvapit.
Předkreslení na podklad
Jak už jsem zmínila výše, nejprve si obrázek rozvrhnu v počítači a stejnou síť čar si zakreslím také na našepsovaný podklad.
Do sítě si následně zakreslím tužkou hlavní části obrazu. Jak moc detailní v této fázi jste, záleží na vás. Někomu může stačit pár orientačních bodů, někdo potřebuje větší a detailnější rozkreslení.
Mějte na paměti, že tuto tužku budete následně přemalovávat barevnou vrstvou. Buď jednou, nebo více vrstvami, bude-li síť a rozvržení pod barvou stále prosvítat (ovlivní to kvalita a kryvost použitých barev). To může mít dvě úskalí…
Prvním je, že se vám při malbě tužka může trošku rozpíjet do barvy. Což nevadí, protože v následné barevné vrstvě můžete „dokorigovat“ barevné odstíny a rozmazání tužky se vám tak ztratí. Případně místo tužky můžete rozvrhovat hlavní body naředěnou barvou, abyste se tomuto rozmazání tužky do barvy vyhnuli.
A druhým úskalím je, že pokud si rozmalujete obrázek tužkou až moc detailně, můžete mít pak problém, se štětcem do některých příliš detailně rozkreslených částí „vejít“. Zakreslete si tedy hlavní minimum – zejména linie a hlavní proporce, zbytek nechte na později.
Proč jsem kmeny a hranu listoví malovala jako první a opakovaně domalovávala
To souvisí právě s tím, že tužku přemaluji první vrstvou barvy a už pak nevím, kde byla. Vyřešila jsem to právě tím, že jsem si hlavní orientační body – hranu listoví a kmeny stromů, stále domalovávala, a tím prosvítaly pod následným nánosem barvy. Šlo jen o to, abych udržela kompozici. Nic víc za tím nehledejte.
Počet a sytost jednotlivých vrstev
Možná také přemýšlíte nad tím, proč jsem některé části opakovaně přemalovávala. Důvodů bylo několik – prosvítající rozkreslení tužkou, méně pigmentované barvy než profesionální barvy. Některé části jsem malovala poloprůsvitnou barvou (opar nad horizontem), proto bylo potřeba více vrstev. V některých částech jsem opravovala barevné odstíny (např. stromy v pozadí, pole, tráva, či stromy v popředí, cesta), měnila jsem teplejší odstíny za studenější. Proto jsem malovala více vrstev, než by bylo třeba nutné.
Jenže já opravuji chyby hned, když si jich všimnu, jakmile vrstva, kterou chci opravit, zaschne. A to doporučuji i vám, má to mnoho výhod!
Fénování během malby
Co ve videích není zřejmé, jelikož by byly neskutečně dlouhé, je to, že jsem mnohokrát použila fén, pro urychlení schnutí vrstev, abych mohla pokračovat v malbě. Můžu teď uvést pár příkladů… Fénování oblohy před malbou mraků. Použití fénu na „opar oblohy nad horizontem“ před malbou stromů v pozadí. Fénování kmenů stromů před malbou listoví, fénovaní vrstev listoví stromů před malováním další vrstvy. A tak dále. Sami rozhodněte, kdy použijete fén, záleží na tom, kdy pokračujete v malbě, a kdy ji přerušíte na delší dobu a pokračujete jindy.
Domalování oblohy po dokončení stromů v popředí
Při malbě jednotlivých vrstev stromů jsem se příliš nekontrolovala, co se týče hustoty větví. Protože jsem věděla, že na závěr domaluji mezi větve prosvítající oblohu, čímž „zredukuji“ hustotu listoví. Podmínkou tohoto postupu je ale to, že vrstva listoví bude suchá, když budete domalovávat modrou oblohu, a také to, že trefíte vhodný odstín oblohy, což může být někdy problém.
Pokud tedy víte, že máte problém namíchat dodatečně stejný odstín, pak malujte listoví stromů méně husté už od začátku.
Stromy v popředí – mnoho vrstev
Možná vás při zhlédnutí videí také překvapilo, že jsem při malbě stromů v popředí malovala hodně vrstev. Opět to mělo několik důvodů. Nejprve jsem korigovala odstín tmavé zelné, takže jsem části přemalovávala. Další vrstvy jsem zkoušela malovat různými postupy, ale nebyla jsem vždy úplně potěšena výsledkem. Zkoušela jsem použít špachtli, jak bude listoví vypadat. Výsledek se mi tak úplně nelíbil.
Zkoušela jsem také různé barevné odstíny, jestli budou po zaschnutí barvy (po jejich lehkém ztmavnutí) v dostatečném kontrastu s tmavou zelenou kolem. V některých fázích mi kontrast přišel nedostatečný, a proto jsem listoví v další vrstvě přemalovala barvou ve větším kontrastu. Proto se neděste, že musíte také malovat tolik vrstev. Pokud se vám líbí výsledek, kterého jste dosáhli, nemusíte mě v počtu vrstev následovat.
Chcete-li zjistit, jak na úspěšnou malbu stromů, potřebné informace najdete v ebooku „Tajemství malby stromů“, který je součástí balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“.
Obecná poznámka k počtu vrstev
Jak poznat, kolik máte malovat vrstev, jsme si rozebrali v posledním článku s názvem „Jak na malbu ve vrstvách – kdy přejít k další vrstvě a kdy malovat “do mokrého”?“. Znovu to tu tedy probírat vše nebudeme. Ale zdůrazním ještě jednu důležitou věc… Kvalita barev a tedy kvalita jejich pigmantace zásadně ovlivňuje počet malovaných vrstev.
Já jsem při této malbě použila základní řadu barev, abyste viděli, že i se základními barvami zvládnete namalovat krásný obrázek. Ovšem pokud bych chtěla ubrat na počtu vrstev a malbu si zjednodušit, použila bych profesionální řadu barev.
Postup při použití akrylových barev s delší dobou schnutí či za použití retardéru
Ve videích najdete také jedno upozornění týkající se odlišnosti malby v případě použití akrylových barev s delší dobou schnutí či za použití retardéru (tedy zpomalovače schnutí).
Jejich použití má své výhody v případě rychlého schnutí barev na paletě, či prodloužení doby, kdy s barvami můžete pracovat na podkladu (např. pro dokonalejší propojení světlejší a tmavší modré barvy na obloze). Také se jejich použití může promítnout do počtu vrstev. Postup malby tohoto obrázku při použití pomaleji schnoucích akrylových barev či retardéru může být lehce odlišný od postupu, který najdete ve videoukázkách!!
Nicméně vám také bude trvat déle, než budete moci pokračovat dále, proto pravděpodobněji častěji sáhnete po fénu.
Než přejdeme k videoukázkám, tak se s vámi ještě rozloučím. Doufám, že byl pro vás tento článek užitečný, nápomocný a také věřím, že i inspirativní. Napadají-li vás jakékoli otázky, napište mi je do komentářů a sejdeme se zase u příštího článku. Mějte se krásně, užijte si následující videa a pokud malujete se mnou, ať se vám malba daří…
VIDEOUKÁZKY:
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Pokud cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě a už na nic nečekat…
… Ale nevíte, jestli se vydat na cestu “malíře samouka” nebo si nechat s výukou malby pomoci, začněte tím, že si stáhnete průvodce “Objevte, která malířská cesta je pro vás”. Nemáte-li stále jasno v pomůckách, které pro svou malbu potřebujete, důležité informace najdete v „Průvodci výběrem pomůcek“.
2 komentáře
Renata · 27. 2. 2023 v 22:16
Obrazek je nadherny! Díky za poznámky a vysvětlení postupu malby, moc to oceňuji. To jsou přesně ty informace, které studovaní malíři neříkají, protože je mají nejspíš za samozřejmé😁
admin · 28. 2. 2023 v 6:37
Děkuji Renatko, za pochvalu obrázku i za zpětnou vazbu. Těší mě, že to co dělám, má nějaký smysl a pomáhá to i dalším lidem…