Ti z vás, kteří sledují videa zahraničních malířů na internetu, patrně už někdy narazily na tutoriály Boba Rosse. Když jsem já začínala s malování a začala jsem si vyhledávat nějaká videa a ukázky malby, samozřejmě jsem na něj také narazila. Byla jsem z toho nadšená a fascinovaná, jak jednoduše malování v jeho podání vypadalo. Nejspíše to nemusím říkat, ale pro jistotu chci zmínit, že je to technika malby pro olejové barvy. Mě to nedávno přivedlo na otázku: Dá se využít malba podle Boba Rosse pro akryl a je to dobrý nápad?
V minulosti už jsem psala tuším dva články, ve kterých se o tomto „typu“ malování zmiňuji, a tak už víte, že jsem to také vyzkoušela. Jak to dopadlo, si můžete přečíst v článku „Mé chyby v začátcích – rozbor jednoho z prvních obrazů“. V tomto článku, který právě čtete, se chci o této „metodě malby“ rozepsat více a zamyslet se nad tím, jestli může být v něčem tato metoda prospěšná i pro malíře krajin akrylovými barvami. Jdeme na to…
Co tato „malba podle Boba Rosse“ obnáší?
Jak už jsem zmínila, jedná se o malbu olejovými barvami prakticky „na jeden zátah“. Bob Ross využívá stejný počet a typy štětců a špachtli pro malbu konkrétního prvku krajiny (hor, stromů, vody). Prakticky neustále používá stejný postup. V tomhle je to pro začínajícího malíře velmi lákavé? Proč? No kdo neumí příliš malovat a vidí, že to jde takto jednoduše, tak ho to „naláká“. I já byla tento případ. Fascinovalo mě, jak jednoduše v jeho podání vypadala malba krajiny.
Jeden velký problém pro malbu akrylem
Tento postup malby na jeden zátah, kdy jsou všechny barvy (i ty už na plátně) stále ještě mokré, je hlavním kamenem úrazu pro malbu akrylem. Bylo by to možné v případě, že byste používali fén a dodrželi tak princip malby ve vrstvách. Pak ano, mohlo by to fungovat i pro akrylové barvy.
Schválně si udělejte třeba takové cvičení. Vyzkoušejte si malbu „ala Bob Ross“ s mokrými barvami a pak druhou variantu, kdy necháte zaschnout jednotlivé vrstvy třeba fénem. Uvidíte, který postup malby vám bude lépe fungovat.
Co se mi na malbě „ala Bob Ross“ nelíbí…
…ale většina lidí to vítá, je určitá řemeslnost malby. Myslím si, že právě to je důvod, proč mají tato videa velký úspěch. Je velice lákavá právě ta možnost, že se dá malování krajin takto lehce naučit.
Ale čeho tím dosáhnete? Řekne-li vám někdo „Vezměte tento štětec, namočte ho do této barvy, přiklopte ho takto na plátno a těmito pohyby namalujte celý strom“, je to atraktivní, ale absolutně to postrádá individualitu každého malíře. Navíc to vyvolává dojem, že se dají různé části krajin malovat jen jedním konkrétním přesně daným postupem a tím to končí. Což není pravda.
Další oblastí, která se mi nezdá na této technice, jsou barvy. Bob Ross příliš neřeší míchání barev a nějakou větší variabilitu, co se barev v obraze týče. Abych to upřesnila, tak např. v každé krajině najdete spoustu odstínů zeleně a mohou se lišit třeba minimálně, ale to dává obrazu určitou rozmanitost, kdežto u Boba Rosse jsem si všimla, že nepracuje např. s 10 různými zelenými, ale třeba jen se dvěma nebo třemi. Pak jeho obrazy působí „na jedno brdo“, ale také všechny rostliny v jednom obraze vypadají prakticky stejně. Liší se třeba jen tvarem nebo výškou. Takovéto obrazy jsou ochuzeny o určitou hloubku a variabilitu.
Ještě v tomto typu malby vidím další problém, a tím je, že jakmile se naučíte takto malovat, můžete mít pocit, že už jste dosáhli cíle a máte hotovo. Tím se třeba ochudíte o určitou motivaci se dále zlepšovat a o další vývoj, což je škoda.
Co se mi naopak líbí
Jsou i věci, které se mi naopak na jeho stylu malby líbí…
Ukázka toho, jak jednoduše může malování vypadat, může ve spoustě lidí odstranit určitý strach nebo blok vůbec s malováním začít. Záleží na tom, s jakým záměrem se k tomu začínající malíř staví. Může to brát jako začínající metu, že pokud zvládne tuto variantu malby, bude se pak dále rozvíjet. Pak je to super. Každý musí nějak začít a hledá jednoduché cesty.
Další věc, která se mi líbí je to, že Bob Ross ukazuje, že se dá „malovat chytře“ a využívat potenciál štětců. Ukazuje to, že se dá jednoduše a rychle namalovat určitá část krajiny a docela efektivně, podle mě alespoň první vrstva určitě. Když se zaměříte třeba na to, jakými pohyby štětcem maluje jehličnaté stromy, pak je dobrý postup např. pro první vrstvu, kterou si já nazývám „rozblokování obrazu“.
Díky jeho videím, jsem začala používat špachtli na malbu hor. Malba hor v jeho podání mě fascinovala a právě díky tomu, jsem začala používat špachtli nebo paletový nůž, podobně jako on. Do té doby by mě ani nenapadlo malovat něčím jiným, než štětcem. Také mi díky tomu došlo, že se dá malba někdy usnadnit právě takovýmito pomůckami (špachtlí nebo třeba houbičkou).
Co lze převést na malbu akrylem?
Co bych tedy doporučila si pro sebe „vyzobat“ pro malbu krajin akrylem? Tak především to, že se dá malovat některé části krajin velmi snadno, zejména třeba v první vrstvě. Také je užitečné, zapojit do malby špachtli.
Štětce značky Bob Ross
Ještě, než se rozloučíme, chtěla bych zmínit štětce značky Bob Ross od Lukasu. Když jsem sledovala jeho tvorbu v době svých začátků, dohledala jsem si na internetu i jeho štětce. Všimla jsem si, že prodává nejen štětce pro olejomalbu, ale také pár štětců pro akryl. Rozhodovala jsem se dlouho, jestli si je pořídím, nepatří totiž k těm levnějším štětcům. Rok jsem si na ně šetřila a nakonec si je koupila (takže to rozhodně nebyl impulzivní nákup :-D).
Jakmile mi dorazily, byla jsem z nich nadšená. Kvalita byla opravdu znát. Maluji s nimi už několik let a pořád drží – tvar štětin, rukojeť a štětiny nevypadávají. Tyto štětce tedy můžu s klidem doporučit.
Závěrečné doporučení
Ať už na internetu narazíte o malování na cokoli, doporučuji si to vyzkoušet na vlastní kůži, a pouvažovat, jestli je to pro vás vhodné. Případně popřemýšlejte, která část je pro vás v hodná a co pro vás nebude, podobně jako jsem to udělala s malováním podle Boba Rosse. Došlo mi, že můžu některé části krajin malovat snáze (minimálně v první vrstvě). Zapojila jsem do malby špachtli, došlo mi, že se malování dá naučit a také jsem si pořídila jeho štětce, které jsou velmi kvalitní.
Naopak vím, že chci malovat variabilnějším způsobem (co se rozmanitosti barev, štětců a tahů týče) a také reálněji.
Malba podle Boba Rosse je pro akryl tedy částečně využitelná, jen využijte to prospěšné.
Budu ráda, když mi do komentářů napíšete, jestli jste tento způsob malby zkoušeli a jak to dopadlo.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů