Vítám vás u nového článku. Tentokrát si probereme oblast, která často bývá při malbě problémem. Jde o plynulé přechody a rozmazávání či propojování akrylových barev.
Plynulé přechody a rozmazávání či propojování akrylových barev je oblast, která bývá často problematická zejména proto, že akrylové barvy celkem rychle schnou (ve srovnání např. s barvami olejovými), a tak je potřeba v těchto případech jednat rychle.
Probereme si také různé postupy a to, který si vybrat. Jdeme na to.
Plynulé přechody vs. rozmazávání akrylových barev
Nejprve vysvětlím, v čem je rozdíl mezi plynulými přechody a rozmazáváním barvy.
Co mám na mysli plynulými přechody? Jde o postupný plynulý přechod bez viditelných skoků v barvě od jedné až po druhou. Raději to uvedu na příkladu modré části oblohy. Je jedno, jestli je tato obloha bez mráčků, a nebo nějaké mraky má (ty pak můžeme domalovat klidně v další vrstvě rozmazáním do ztracena). Vy potřebujete zachytit vzdušnou perspektivu také v obloze a to znamená, že celá plocha oblohy nemá jen jednu barvu, ale v horní části obrazu je nejtmavší (nejsytější) a postupně se směrem dolů k horizontu lehce zesvětluje. A právě v tuto chvíli potřebujete dosáhnout plynulého přechodu bez jakýchkoli čar, pruhů a barevných skoků.
Rozmazání barvy do ztracena použijete např. při malbě mraků na obloze, které se rozplývají do okolní modré oblohy. Vy potřebujete mít první vrstvu oblohy suchou, a až poté malujete mraky a jejich okraje rozmazáváte. Opět k tomu můžete použít všechny možné různé postupy. Hlavním bodem je to, že tu první vrstvu potřebujete mít suchou. A situací, kdy já takto postupuji, je mnohem více.
Můžete s rychlým schnutím akrylových barev bojovat, nebo se s tím naučíte pracovat
To, že akrylové barvy rychle schnou, už určitě víte a spousta lidí to bere jako jejich velkou nevýhodu. Ti z vás, co už četli můj článek „4 negativa akrylových barev a co si o nich myslím“ už víte, že já to jako nevýhodu neberu.
Zopakuji tedy, že s rychlostí schnutí můžete buď „bojovat“, nebo se s ní naučíte pracovat. Nic není dobře nebo špatně.
„Bojovat“ s rychlostí schnutí můžete:
- přidáním vody,
- používáním médií, která zpomalují schnutí barev,
- pořízením akrylových barev s delší dobou schnutí.
Postupů je několik, podle čeho volit?
Jaký máte zvolit postup při rozmazávání či propojování akrylových barev, nebo pro plynulé přechody? Na čem záleží? Záleží především na tom:
- jaký postup vám osobně jde lépe,
- jaká je vaše předloha (co zachycuje),
- jaký postup se vám v danou chvíli chce použít,
- jestli chcete ředit pigment (nemusí to být vždy na škodu, někdy je to naopak lepší),
- chcete-li se co nejvíce přiblížit olejomalbě,
- kolik chcete malovat vrstev,
- jak moc se chcete přiblížit předloze, tzn., jak moc realistický obraz chcete,
- jaký máte podklad.
Trošku si to rozebereme…
1. Jaký postup vám osobně jde nejlépe
Můžu vám radit, který způsob je „nejlepší“, ale pokud vám to tímto způsobem z nějakého důvodu nepůjde, je vám to k ničemu. Postupy, jak akrylové barvy propojovat a rozmazávat, si probereme podrobně za chvíli. Je ale potřeba, abyste si varianty vyzkoušeli a buď tyto způsoby můžete střídat, nebo najděte ten, který vám osobně funguje úplně nejlépe.
2. Jaká je vaše předloha
Při volbě postupu, zohledňujte svoji předlohu. Nebudu vám lhát, někdy je nejlepší všechny varianty postupů střídat podle dané předlohy. A nejen to, můžete je vystřídat také v rámci jednoho obrazu. Opět si později řekneme, jak na to.
3. Jaký postup se vám v danou chvíli chce použít
Někdy se vám může stát, že umíte ovládat všechny varianty stejně dobře, ale někdy je cíleně třeba vyloženě nechcete použít. I to je v pořádku. Pokud to děláte vědomě (cíleně), a třeba i víte, že dosáhnete horšího výsledku, ale chcete to tak, je to v pořádku.
Když chci namalovat velký obraz a zvažuji třeba dvě kompozice, můžu si namalovat dva malé obrázky obou variant, a poté se rozhodnout, co je lepší, kterou zvolím. Nepotřebuji v tomto případě dosáhnout dokonalého výsledku, tzn., ani dokonalého propojení barev nebo rozmazání barev. To propracuji až u konečného velkého obrazu. V tu chvíli vím, že mi to stačí.
4. Chcete ředit pigment?
Když mi nevadí, že budu ředit pigment, což je někdy žádoucí a někdy to zase znamená malovat více vrstev, používám vodu. Pokud ředit pigment nechci, poperu se s tím „za sucha“, tzn., že ještě mokré barvy rozmazávám suchým štětcem.
Co se týče některých médií, tak já s nimi zatím zkušenost nemám, ale co jsem vyzkoumala od zahraničních malířů, tak některé mohou akrylové barvy také lehce „zprůhledňovat“.
Nicméně už rozhodnutí, jestli pigment v danou chvíli ředit chcete či ne, vám pomůže zvolit postup.
5. Chcete se co nejvíce přiblížit olejomalbě?
Chcete-li se přiblížit co nejvíce olejomalbě, pak jsou vhodnější jen některé postupy:
- použijte vodu, ale také většinou musíte malovat více vrstev – rozmazávání či plynulé přechody tak uděláte postupně v několika vrstvách „navíc“,
- použijte médium zpomalující schnutí a podle toho, jak moc vám barvy zprůhlední, přizpůsobte počet vrstev,
- použijte akrylové barvy s delší dobou schnutí – máte pak dost času je propojit a či rozmazat.
Proč se tímto postupem přiblížíte olejomalbě? Protože právě jednou z výhod olejových barev je pomalejší schnutí, a tím pádem máte dost času je dokonale rozmazat a propojit. Zvolíte-li rozmazávání barev „za sucha“ (o tom za chvíli), je mnohem obtížnější, ne-li nemožné, aby výsledný obrázek působil jako olejomalba (nejspíš nepomůže ani zalakování obrazu).
6. Kolik chcete malovat vrstev?
Když maluji obraz a chci co nejméně vrstev, nepoužívám příliš vody (jen nutné minimum). Pracuji pak velmi rychle, a co nejméně ředím pigment barev. Docílím tak sytých nánosů barvy a tedy méně vrstev, nicméně raději počítám s tím, že výsledek nebude dokonalý. Je to zkrátka v tomto případě „něco za něco“.
7. Jak moc realistický obraz chcete namalovat
Nechcete-li malovat příliš realistický obraz, ale jde vám o „volnější malbu“, nepotřebujete se dokonalým rozmazáním či propojováním akrylových barev příliš zabývat. Pokud ale naopak chcete, aby vaše obrazy působily co nejvíce realisticky, potřebujete se dokonalé propojování a rozmazávaní akrylových barev naučit a volit vždy nejlepší možnou volbu pro obraz, nikoli nejsnazší či nejrychlejší cestu.
8. Jaký máte podklad
Na jaký podklad zrovna malujete, hraje také svou roli. Mám na mysli především „jeho odolnost“. Dřevo a plátno snese mnohem více, než papír. Malujete-li na papír, pak to nemůžete přehánět s vodou. Papír pro akrylové barvy snese dost, ale myslím si, že některé techniky propojování či rozmazávání akrylových barev (zejména v případě používání velkého množství vody) by už vydržet nemusel.
Různé postupy malby, které si vysvětlíme a ukážeme, nemusí nutně znamenat, že malujete obraz déle. Delší doba schnutí neprodlouží dobu malby tehdy, použijete-li také fén. Prodloužení schnutí (médii, vodou, akrylovými barvami s delší dobou schnutí), prodlouží jen dobu, s jakou můžete s barvami na podkladu a na paletě pracovat, než plně zaschnou. Jakmile už vytvoříte na podkladu to, co jste chtěli, urychlete schnutí fénem.
Ujasněte si, co v danou chvíli potřebujete
Na základě své předlohy (tedy toho, co malujete) se rozhodujete, kdy který postup použijete. Nemusí to ale znamenat, že je jen jedna správná možnost. Někdy může fungovat více postupů a záleží jen na vás, který chcete použít nebo který vám jde lépe.
Upozorňuji, že v některých případech je naopak nelepší jen jeden postup.
Plynulé přechody a rozmazávání „za sucha“ vs. „za mokra“
Zopakuji:
Plynulé přechody – jedná se o postupný přechod od jedné barvy ke druhé beze šmouh, znatelných přechodů, čar apod.
Rozmazávání akrylových barev – jedná se o rozmazání akrylové barvy do ztracena přes celou původní vrstvu, nebo částečně s přesahem přes původní vrstvu. Co to znamená? Můžete namalovat nejprve celou plochu jako modrou oblohu a následně po zaschnutí namalovat další vrstvu barvy, tedy mrak, který původní vrstvu překryje. Nebo můžete např. při rozblokování namalovat kus modré oblohy a kus mraku, v další vrstvě budete pokračovat malbou mraků, která bude v některé části přesahovat do modré oblohy a bude to vypadat, že se mraky postupně rozplývají.
Technika „za sucha“ – nazvala jsem tak postup, kdy rozmazáváte či propojujete akrylové barvy, dokud jsou ještě mokré nebo vlhké, ale nepoužíváte navíc vodu. Používáte tedy jen lehce vlhký štětec a barvu a následně rozpracováváte, abyste to stihli dříve, než barvy zaschnou. Patří zde také postup, kdy rozmazáváte, či propojujete barvy na závěr suchým čistým štětcem (např. štětcem typu rozháněč).
Technika „za mokra“ – nazvala jsem tak pro zjednodušení postup, kdy používáte větší množství vody, čímž prodlužujete dobu schnutí akrylových barev. Vodu tedy používáte tak, že přestříkáváte paletu s barvami, přestříkáváte také podklad, na který se chystáte malovat a následně přestříkáváte také barvu na podkladu, kterou se chystáte rozmazávat či propojovat. Větší množství vody vám pomůže dosáhnout jemnějších přechodů. Obraz pak bude vypadat podobně jako olejomalba (když se vám to povede správně).
Hlavní rozdíl je tedy v množství používané vody. Ostatní zůstává stejné – tedy jak barvy (mám na mysli barvy s klasickou dobou schnutí), tak pomůcky pro rozmazání (štětce, špachtle, prsty).
Pro techniku „za mokra“ doporučuji mít po ruce toto:
- střičku s vodou,
- fén,
- „pomůcku“ pro rozmazání (štětec, špachtli, nebo třeba stačí vaše prsty),
- kapesníky, hadřík, nebo vlhčené ubrousky.
Jak postupovat
Většinou potřebujete: barvu (buď naředěnou, nebo ne) + správnou pomůcku (prsty, štětec, špachtli, airbrush) + rychlou práci („za sucha“) nebo pořádně propracovat („za mokra“) a vysušit fénem.
Rozhodujte se podle toho:
- jaký máte podklad a jak ho máte pro malbu připravený (jestli jste např. papír našepsovali, či nikoli) – to ovlivní, jestli můžete použít větší množství vody, nebo ne,
- chcete nebo potřebujete v danou chvíli ředit pigment, nebo ne – pokud ne, pracuje „za sucha“ (suchými štětci rozmazáváte, nebo použijete akrylové barvy s delší dobou schnutí), pokud ano, tedy „za mokra“, používejte vodu, nebo média a malujte více vrstev (je-li to potřeba).
Možnosti, jak docílit plynulého přechodu z jedné barvy do druhé, jsou tyto:
- Začnete malovat jednu část jednou barvou, necháte mezeru, namalujete druhou část druhou barvou, nakonec na paletě barvy promíchejte a namalujete tu část, kterou jste původně vynechali, nazvěme ji třeba „přechodovou“. Půjde vám to snáze, bude v tu chvíli totiž nejmokřejší a rozmažete ji tak plynule jak přes první, tak druhou část.
- Vezmete si velký plochý štětec, na pravou polovinu naberete jednu barvu, na levou polovinu naberete druhou barvu a provádíte vodorovné či svislé tahy (záleží na směru, který potřebujete) střídavě na jednu či na druhou stranu a tím barvy propojujete. Velký štětec vám umožní pracovat rychle, dokud jsou barvy mokré. Na závěr můžete vzít ještě čistý štětec a vše opačným směrem doladit.
- Namalujete jednu část, necháte uschnout. Poté začnete malovat druhou část a rozmažete ji do ztracena přes první, již suchou část. Na závěr můžete vzít opět ještě čistý štětec a vše opačným směrem doladit.
- Budete barvy, plátno i štětec při roztírání hodně vlhčit střičkou. Tím docílíte toho, že barvy budou vlhké až do doby, než je pořádně plynule propojíte. Toto můžete provádět pouze v jedné vrstvě, nebo klidně ve více vrstvách. Pozor, pokud malujete na papír, ať ho nezvlhčíte až příliš.
- Rozetřete barvy nahrubo velkým plochým štětcem, přestříkáte vodou a čistým suchým štětcem typu rozháněč/mop barvy propojíte do sebe (musíte málo tlačit, jako byste podklad jen lehce hladili).
- Použijte akrylové barvy s delší dobou schnutí či nějaké médium zpomalující schnutí barev.
- Silná vrstva barvy, se kterou se dá déle pracovat, protože déle schne.
- Airbrush.
Body 1., 2., 3. můžete provádět jak „za sucha“, tak „za mokra“.
Možnosti, jak docílit rozmazání barvy do ztracena, jsou tyto:
- rozmazávejte barvy „za sucha“ štětcem, prsty, či špachtlí,
- rozmazávejte barvy „za mokra“ štětcem, prsty, či špachtlí,
- použijte airbrushovou pistoli.
Pozor, v případě rozmazávání barvy do ztracena je rozdíl v tom, že původní namalovaná vrstva barvy, přes kterou chcete následují barvu rozmazávat do ztracena, MUSÍ BÝT DOKONALE SUCHÁ!!!
Pár slov k airbrushové pistoli…
Airbrush a airbrushová pistole je nástroj, kterým stříkáte tekutou barvu na podklad. Pro malíře je to užitečné v případech, kdy chtějí docílit plynulejšího přechodu barev, efektu rozmazání, nebo třeba mlhy.
Já s touto technikou zatím nemám žádnou osobní zkušenost. Tyto pistole jsou velmi drahé, nicméně je to něco, co bych si v budoucnu sama chtěla vyzkoušet. Použijete-li airbrushovou pistoli, dosáhnete dokonalého výsledku, ale je spíše pro pokročilé malíře. Uvádím jí zde jen pro úplnost. Myslím, že to není nic pro začátečníky. Také se nehodí pro někoho, kdo nemá třeba vlastní ateliér či oddělený prostor pro malbu. Proč to tedy zmiňuji?
Zaprvé proto, abych vám ukázala, jak široké možnosti výběru máte, a že je to další možnost, jak dostat akrylovou barvu na podklad. Za druhé, a to především, proto, abyste se nesrovnávali s profesionálními malíři, kteří třeba tuto techniku mohou párkrát během malby použít, například pro dodání atmosférické perspektivy, mlhy, mraků, oparu kolem slunce, nebo prosvítajících paprsků skrz stromy, apod.
Může se vám totiž stát, že se budete snažit napodobit některé malíře, nebo jejich obrazy, aniž byste věděli, že použili techniku airbrushe. Vy se pak můžete extrémně snažit, docílit stejného výsledku, ale štětci toho prostě nebudete schopni. Protože když používáte airbrush, dosáhnete velmi jemného přechodu barev a jemného dokonalého plynulého rozmazání, což štětcem takhle dokonale nelze.
Pozor při rozmazávání akrylových barev, ať to nepřeženete
Důležitá poznámka: Dejte si pozor, ať barvy nerozmažete až příliš, abyste je místo rozmazání nevydřeli. Stačí rozmazávat jemně a trochu, raději méně, ale ve více vrstvách.
Ať už se jedná o plynulý přechod z jedné barvy do druhé, nebo o rozmazání tahů, vyzkoušejte si co nejvíce variant, abyste zjistili, která vám nejlépe vyhovuje. Můžete to také střídat, není potřeba se upnout jen na jednu variantu. Také se nemusíte snažit o dokonalý výsledek hned v první vrstvě, můžete postup opakovat v několika vrstvách.
Video:
Má doporučení na závěr
Na závěr bych vám chtěla shrnout, co se mi nejlépe osvědčilo. Nejvíc mi funguje rozmazávat a propojovat barvy spíše za mokra, než za sucha a také často používám fén. Než použiji fén, nejprve na dokonalé rozmazání používám buď prsty, nebo suchý čistý štětec (třeba typu rozháněč) a rozmazávám spíše jedním směrem, abych na obraze nevytvořila šmouhy, které nechci.
Věřím, že vám tento článek pomůže. Informací je hodně, dejte si čas, ať je vstřebáte. Doporučuji si vše prakticky vyzkoušet, ať najde varianty, které vám budou vyhovovat.
Napište mi do komentářů, jak vám to jde. Máte-li nějaké tipy na témata, o kterých byste tady chtěli číst, také mi je napište. To už je pro tentokrát vše a se na vás těším zase příště. Mějte krásný týden.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Pokud cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem„, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
2 komentáře
Pepa3rd · 12. 7. 2023 v 16:40
Pokud sledovaný malíř použil pistoli, není potřeba si ji hned pořizovat. Podobného efektu jako s airbrushovou pistolí se dá dosáhnout metodou popsanou v bodě 5, jen s trochu větším usilím. Rozmazané pozadí (bokeh) jako u portrétní fotografie nebo zamlžení za použití průhlédné míchací bílé barvy, většinou zinková běloba (s titanovou bělobou to nejde ani při vysokém naředění) za pomoci spreje vytvářejícího mlhu a mopu (lze použít i štětec na makeup).
admin · 13. 7. 2023 v 7:32
Určitě, dobrý nápad. Někteří výrobci už prodávají míchací transparentní bělobu, ale moc jich není.