Vídáte umělce na internetu, jak začínají malbu obrazu podmalbou (imprimiturou) a tak si možná říkáte, že byste to měli dělat taky. A tak s tím začnete, ale vlastně nevíte, proč to děláte. Pojďme si v dnešním článku popovídat na toto téma. Řeknu vám, jestli je podmalba nutná k úspěšné malbě obrazu a jaké možnosti podmalby máte…
Co vlastně je ta podmalba?
Podmalba, známá také jako imprimitura, je tradiční malířská technika, která spočívá v nanesení jednolité barevné vrstvy na podklad plátna nebo jiné malířské plochy. Tento krok se provádí na začátku tvorby obrazu a slouží jako základní tón, který ovlivňuje celkové vyznění a atmosféru díla.
Imprimitura byla tradičně používána při olejomalbě, ale s rozmachem akrylových barev se začala uplatňovat i v technikách spojených s touto rychleschnoucí barvou. Podmalba je prvotní vrstva barvy, která pokrývá celou plochu podkladu, čímž připravuje obraz na další vrstvy malby. Barva použitá pro podmalbu bývá obvykle ředěná, aby vytvořila lehkou, transparentní vrstvu.
Malíři, kteří pro svou tvorbu používají olejové barvy, často volí akrylovou podmalbu, protože rychle schne a často bývá také levnější. Ale vraťme se k tématu podmalby při kompletní malbě akrylovými barvami…
Co je smyslem podmalby – k čemu slouží podmalba
Podmalba (imprimitura) je technika, která dokáže dát vašemu obrazu pevný základ, vaší malbě jistotu, a také dodat atmosféru. Pro akrylové barvy je tato metoda vhodná, ale to, jestli je také efektivní, je podle mě celkem diskutabilní. Na konci tohoto článku si dokážete sami odpovědět, jestli je vhodná právě pro vás. Rozhodně nebudu tvrdit, že vás podmalba buď zachrání, nebo zkazí celý obraz, i když obě tyto varianty můžou nastat. Tvorba podmalby, nebo naopak její vynechání může být jedním z typických znaků vašeho osobitého malířského stylu.
Pojďme si tedy říci, jak podmalba funguje, zda je vhodná pro akrylové barvy, a jaké jsou její výhody a nevýhody. Začneme tím, jaké druhy podmalby můžete zařadit.
Dva druhy podmalby:
- Podmalba barvou pro sjednocení a překrytí skicy.
- Podmalba včetně znázornění jednotlivých částí, světla a stínů.
Podmalba barvou pro sjednocení a překrytí skicy
Řekli jsme si, že bychom mohli podmalbu vnímat dvěma způsoby. Pro někoho to může být pouze vrstva, která „fixuje“ skicu tužkou, aby se nadále nerozpíjela do malby a také sjednocujícím prvkem, který sjednotí barevný nádech obrazu.
V takovém případě to vypadá tak, že si v prvním kroku našepsujete podklad, necháte zaschnout, vytvoříte si tužkou rozvržení obrazu, kdy si poznačíte základní záchytné body krajiny (jejich počet a detailnost závisí na vašich malířských schopnostech – někomu stačí jen pár bodů, a někdo naopak potřebuje detailní rozkreslení), a nakonec přetřete celou plochu obrazu naředěnou barvou – imprimiturou (např. okrovou), čímž kresbu zafixujete.
Jakmile barva zaschne, můžete malovat dále už samotnou malbu, postupů malby máte na výběr hromadu.
Řekněme si upřímně, že s touto podmalbou moc parády nenaděláte, získáte jen určité sjednocení, a „izolaci“. S malbou samotnou vám příliš nepomůže. Tento druh podmalby jsem použila u následující ukázky malby obrazu…
Podmalba včetně znázornění jednotlivých částí, světla a stínů.
Druhou variantou podmalby, je taková, kdy znázorníte barvou (nikoli tužkou) jednotlivé části a zejména oblasti světla a stínu. Je to dá se říci jednobarevná malba vaší krajiny. Na kterou, po jejím zaschnutí, umisťujete potřebné barvy, ale obraz máte už přesně rozvržený, takže malujete rychleji. Jak to v praxi vypadá? Přesně tak, jak vídáte většinou u olejomalířů, kdy nejprve natřou plochu např. okrovou ředěnou barvou, pak některé části stírají třeba hadříkem a do tmavých částí (myšleno stinných) přidávají sytější barvu. Jakmile jim tato vrstva zaschne, poté malují barvami, které jim udává předloha. Dá se říci, že rozdíl je vlastně v propracovanosti podmalby.
Dovolte mi, abych se tady u této metody na chvilku zastavila, a řekněme si, za jakých podmínek vám bude pro malbu fungovat…
Tyto podmínky jsou dvě – potřebujete zpomalit dobu schnutí barvy, kterou budete malovat podmalbu, abyste měli čas zachytit úplně vše, co potřebujete, a barva vám nezaschla dříve, než potřebujete (jinak vám nadělá více škody než užitku), a za druhé potřebujete umět znázorňovat hloubku a vzdálenost pouze jednou barvou (a jejími variantami – světlejšími a tmavšími), což je pro začátečníka, který neví, jak namalovat krajinu, těžké i v různých barvách, natož v jedné.
Tato verze má své výhody a nevýhody. A dále se už budeme bavit o této variantě podmalby.
Výhody podmalby
Pojďme si rozebrat výhody, které vám může podmalba přinést…
Zjednodušuje kompozici
Jednolitý barevný základ pomáhá vizuálně sjednotit obraz a poskytuje vodítko pro rozvržení hlavních tvarů a linií. V této vrstvě si můžete v klidu rozmyslet kompozici a dělat změny, nemusíte se nějak více zabývat mícháním barev, prostě si jen vytvoříte několik „ředění“ jedné barvy, podle toho, kde chcete mít světlejší a kde tmavší barvy.
Zlepšuje kontrast
Podmalba může zdůraznit kontrast mezi světly a stíny, což obrazu dodá hloubku. Světlé části už v podmalbě pomohou při kladení dalších světlých vrstev, tmavé části v podmalbě a následné nanesení tmavých barev v dalších vrstvách pomůže „zvýraznit“ rozdíl mezi světlem a stínem. Ovšem pozor, mějte na paměti, že akrylové barvy vysycháním lehce tmavnou (zejména ty, s méně kvalitními pigmenty) a tak je potřeba, abyste na to mysleli a tmavé části nezůstaly příliš tmavé. Nepřežeňte to.
Ovlivňuje atmosféru obrazu
Barva podmalby přidává obrazu specifický nádech, který proniká vrstvami, ovšem záleží také na tom, kolik následných vrstev bude podmalbu překrývat. Můžete pak vrstvit tak dlouho, až podmalba ztratí svůj význam a celý „nádech“ obrazu se naruší. Mohli bychom říci, že podmalba je taková „obrácená lazura“. Lazura (někdo říká glazura) je ředěná barva, kterou se přetírají oblasti obrazu na závěr v místech, kde chcete dodat určitý barevný nádech, např. u krajin při západu slunce. Rozdíl je ovšem v tom, že podmalbu často máte na celé ploše, kdežto lazuru můžete přidávat jen na specifická místa.
Ještě si dovolím poznámku, buďte opatrní s „teplotou“ podmalby! U většiny krajin je klíčové pro znázornění atmosférické perspektivy také práce s různou teplotou barev v různých optických vzdálenostech (pozadí, střední vzdálenost a popředí), takže vám podmalba může komplikovat zachycování atmosférické perspektivy. Pokud byste zvolili teplou podmalbu, ale potřebujete „studené“ pozadí, museli byste malovat pozadí hutnějšími vrstvami, abyste docílili studených odstínů a teplá podmalba neprosvítala. Jenže hutnější vrstvy pozadí mohou „nabourat“ obraz. Když by pozadí působilo hutným dojmem (což nechceme, lepší jsou tenčí vrstvy) a v popředí byste měli tenké vrstvy, bude to být do očí a nebude obraz vypadat dobře.

Může zrychlovat proces barevné malby
Rozhodnete-li se, že bude podmalba vaší rutinou při malbě obrazů, může vám pomoci se zrychlením následné barevné malby, protože vám bude stačit méně barevných vrstev a budete vědět, kde přesně barvu umístit. Pokud je podmalba správně provedena, ušetříte čas na vrstvení barev, ovšem pravděpobodně ne na celém obraze, protože kvalitní podmalba vám zabere dost času. Podmínkou ale je, že musí být SPRÁVNĚ PROVEDENA. Jinak bude mít přesně opačný efekt.
Nevýhody podmalby
Abychom podmalbu jen nevychvalovali, řekneme si také její nevýhody…
Nevhodně zvolený odstín podmalby může zkazit celý obraz
Pokud barva podmalby není správně zvolená, může ovlivnit konečný vzhled obrazu nežádoucím způsobem. Tohle už jsme si částečně probrali před chvílí. Pokud zvolíte příliš teplou podmalbu, nadělá vám v krajinomalbě více škody, než užitku, pokud nemalujete krajinu při západu slunce, nebo není vyloženě vašim cílem záměrně narušovat pravidla atmosférické perspektivy.
Pracná korekce
Změny v podmalbě během pozdějších fází mohou vyžadovat další vrstvy barvy. Ať už zvolíte nevhodný odstín podmalby, který se později snažíte napravit, nebo jste si podmalbu špatně rozvrhli a chcete dělat změny, může být pro vás náročné tyto změny provést. Musíte hodně vrstvit, čímž se prodlužuje malba, malba „tloustne“, můžou některé dřívější texturované tahy prosvítat, i když je přemalujete, a také zvyšujete spotřebu barev.
Závislost na materiálu
Nekvalitní barvy použité pro podmalbu, mohou narušit „kvalitu“ celého obrazu. To, že se jedná o podmalbu, ještě neznamená, že k tomu můžete použít méně kvalitní materiály. Na podmalbě leží celá malba, takže záleží i na její kvalitě.
Jaké odstíny zvolit pro podmalbu
Obecně můžete volit z různých barevných odstínů pro podmalbu. Pro podmalbu můžete zvolit prakticky jakýkoli odstín, nejčastěji se používá okrová, nebo siena pálená. Viděla jsem ale umělce, kteří tvoří červené podmalby, fialové podmalby, modré podmalby. Velký smysl mi dává také šedá podmalba.
Podmalba může být tedy laděna do těchto odstínů:
- Teplé tóny (okrová, sienna) dodají obrazu hřejivý podklad. Podmalba má v tomto případě „teplý nádech“, což může následně u krajinomalby komplikovat stupňování teploty barev od pozadí do popředí, které je klíčové pro zachycení vzdálenosti v obraze.
- Studené tóny (modrá, zelená) vytvoří klidnou a tlumenou atmosféru. Je snazší obraz následně v potřebných místech „oteplit“, ale „zchladit“ barvu je náročnější.
- Neutrální tóny (šedá, neutrální béžová) nenarušují budoucí barevnou kompozici obrazu.
Každopádně by to nemělo být tak, že si jednu vyberete bez rozmyslu, ale potřebujete nad tím (alespoň trošku) přemýšlet a dopředu zvažovat důsledky vašeho rozhodnutí.
Určitým způsobem může o volbě odstínu podmalby rozhodovat také to, jestli znáte teorii barev, umíte ji využívat v praxi a jestli vám záleží na barevné harmonii, nebo ji chcete záměrně „porušovat“.
Teď na chvilku odbočím, pokud ještě nemáte stažený „TAHÁK TEORIE BAREV“, který najdete u mě na webu nově zcela ZDARMA, tak to udělejte právě teď.
Má podmalba smysl právě pro vás?
Není důležité, jestli ostatní malíři používají podmalbu, často nejsou rozhodující ani výhody a nevýhody podmalby, ale záleží na tom, jestli je podmalba vhodná právě pro vás.
Jestli na to chcete znát odpověď, odpovězte si na tyto otázky:
- Je podmalba něco, co vám malbu spíše usnadní, nebo naopak stíží? Tzn., zvládnete podmalbu efektivně vytvořit, nebo pro vás bude spíše trápením?
- Bude pro vás tvorba podmalby vůbec zábava, nebo hrozí, že si tím malbu znechutíte?
- Zvládnete si vybrat správný odstín podmalby vhodný pro daný obraz? Můžete je samozřejmě střídat.
- Chcete, aby byla podmalba při vaší malbě pravidlem, nebo jen ojedinělými případy?
- Má podmalba vliv na lepší výsledek, nebo malujete stejně i bez podmalby a nevidíte rozdíl?
- Je pro vás podmalba lepší než lazura?
- Nezhoršuje vám podmalba problém s tmavnutím barev a obrazy jsou příliš tmavé?
- Zvládnete využívat podmalbu ve svůj prospěch a plně využívat její potenciál?
- Umíte na podmalbu správně navázat postupem malby? Respektive zvolili jste si postup malby, pro který se podmalba hodí a je užitečná? Pokud malujete např. na tři hlavní fáze (rozblokování, modelování a detaily), pak se váš postup malby při využívání podmalby může změnit.
Víte co mají všechny body společné? Musíte si to vyzkoušet. Pokud si to nevyzkoušíte, budete neustále jen tipovat a hádat, nebo předpokládat něco, co se nakonec nemusí ukázat jako pravda. Pozitiva by měla převažovat nad negativy, pokud je to ve vašem případě naopak, pak podmalba není nic pro vás.
Moje zkušenost s podmalbou
Já podmalby nedělám, zkoušela jsem ji jednou, nebo dvakrát, a moc dobře to nedopadlo. V krajině je problém v tom, že u některých částí může být problém podmalbu přemalovat a zbytečně si pak malíř přidává vrstvy (např. u bílých mraků), apod. Záleží na kvalitě používaných barev, ale tyto podmalby (většinou z naředěné okrové nebo umbry pálené) mohou trošku prosvítat do samotné malby. Někdo je to ku prospěchu, někdy na škodu.
Rozhodně ale podmalby nezavrhuji. Naopak se chystám vyzkoušet šedou podmalbu, abych zjistila, jestli mi to pomůže k lepším výsledkům, nebo ne.
Závěr
Většina umělců dělá podmalby především proto, aby sjednotila obraz (barvy v obraze pak mají trošku jiný nádech), a také aby zachytila správně světlo a stíny. Více jsem se s tím setkala u malířů, kteří malují olejem, než u malířů malujících akrylem. Aby se vám povedla kvalitní podmalba, pak se často musí míchat s médiem, které zpomaluje schnutí, nebo bude vhodnější volit pomalu schnoucí akrylové barvy, ať máte na kvalitní podmalbu dostatek času. Minimálně na samém začátku, než se to naučíte.
Všimla jsem si, že pár umělců, kteří dlouhou dobu tyto podmalby používali, od nich teď upouští. Uvědomili si, že jsou výsledné barvy v obraze bez podmalby mnohem jasnější.
Za mě podmalba není nutností. Záleží také na stylu vaší malby a postupu. Může být vaším stylem nejprve malba napodobující „černobílou fotografii“, a poté budete oblasti jen lehkou tenkou vrstvou „dobarvovat“.
Pokud zvažujete, jestli ji do malby zařadíte, doporučuji si to vyzkoušet na malém formátu. Vytvořte si dva stejné obrázky. Můžete je malovat současně, jeden bude bez podmalby, druhý s podmalbou. Pak uvidíte, jestli vás bude bavit se jí zaobírat, a jaký to má vliv na konečné barvy a vzhled vašeho obrazu.
Pak už bude záležet jen na vás, jestli to do svého malování zapojíte jako nedílnou součást, nebo to není pro vás. Určitě můžete malovat krásně i bez podmalby.
Názorná ukázka – srovnání dvou obrázků – s podmalbou a bez podmalby:


Na obrázcích můžete vidět srovnání – vlevo je hotový obrázek, kde jsem zapojila také podmalbu. Vpravo je obrázek bez podmalby. Obrázek vlevo je tmavší, obrázek vpravo je světlý. Kdybych do obrázku vpravo zapojila podmalbu stejné barvy jako u obrázku vlevo, velmi bych si ztížila malbu oblohy a pozadí a střední vzdálenosti. Můžete tak vidět, že malba není vždy jen buď a nebo, záleží také na tom, co zrovna malujete.
Jak podmalbu zapojit do vašeho osobitého malířského stylu?
Pokud čekáte, že vás podmalba spasí, pak vás asi zklamu. Ale je mnoho způsobů, jak podmalbu zakomponovat do svého osobitého malířského stylu. A také jak ji propojit s vhodným malířským postupem a technikami. Tento článek je ale i tak už dost dlouhý, proto se způsoby, jak si podmalbu zakomponovat do svého osobitého stylu, probereme v balíčku ebooků „Ovládněte krajinomalbu akrylem“ (část o podmalbě teprve přidám), případně poté v produktu zaměřeném na tvorbu vlastního osobitého stylu malby, který teprve připravuji.
Co je pro vás teď důležité a jak naložit s tímto článkem? Uvědomte si, že jako malíř a umělec jste osobitý tvůrce, hrdina, který překonává překážky a také objevitel, který hledá svou vlastní cestu. Tvůrce budete, když svou malbu včetně podmalby budete tvořit ve prospěch vašeho umění a originálně, hrdinou budete, když si vše v tomto článku také vyzkoušíte a překonáte tak určitou překážku pohodlnosti, a objevitelem se stanete, jakmile budete hledat cestu a postupy, které jsou pro vás osobité. Pro každého z vás je tato cesta jiná. Podmalba může být cesta, jak svou malbu zlepšit, ale musíte ji správně uchopit. Pak budou vaše malířské schopnosti neustále růst, nebude to tanec „jeden krok vpřed a dva vzad“.
Já nejsem zastáncem jedné jediné univerzální malířské cesty pro všechny. Chci respektovat individualitu, originalitu a potřeby každého umělce, proto neučím univerzální postup malby, a platí to i o podmalbě. Možná jste čekali, že vám řeknu jednu jedinou univerzální pravdu, že ji začnete používat a bude hotovo. I když je to snadná cesta, vytratí se tak vaše osobitost. Pokud nechcete malovat jako každý druhý, ale chcete individualitu, autenticitu, růst, a vaši osobitost zakomponovat také do své malby, prvním krokem k tomu může být právě balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“.
0 komentářů