Rozhodla jsem se s vámi podělit o chyby, které jsem v začátcích dělala při malbě obrazů, abyste se jich vy mohli vyvarovat. Jako první jsem si zvolila následující obraz pohledu na hory s jezerem. Při jeho malbě jsem ještě o malbě akrylovými barvami příliš nevěděla. Sledovala jsem tou dobou malíře olejovými barvami a narazila na videa Boba Rosse. Vypadalo to tak jednoduše, že jsem to chtěla vyzkoušet.
Teď vám podrobněji rozepíšu, jaké chyby jsem udělala…
CHYBA Č. 1 – Absence předlohy
První velkou chybou bylo to, že jsem se snažila malovat podle fantazie nikoli podle skutečné předlohy. Proč to byla chyba? Je to mnohem těžší. Neměla jsem tolik zkušeností a nebyla jsem schopná si představit detaily, aby obraz vypadal reálněji. Kdybych malovala podle předlohy, byla bych schopná zachytit více detailů a jsem přesvědčená, že bych neudělala tolik chyb.
CHYBA Č. 2 – Spěchala jsem
Druhou velkou chybou bylo to, že jsem hodně spěchala na dokončení obrazu. Chtěla jsem namalovat „rychlomalbu“, protože jsem si myslela, že profesionální malíři malují svižně. Jak jsem později zjistila, opak je vlastně pravdou.
Takže jsem se snažila, abych stihla obraz namalovat během 30 minut. Vybrala jsem si pro to velké štětce, abych rychleji namalovala jednotlivé části, podobně jako Bob Ross. Tím, že jsem spěchala, odbyla jsem taky míchání barev. I když barvy na obraze působí docela reálně, mohlo to být lepší.
CHYBA Č. 3 – Nenechala jsem vrstvy zaschnout
Třetí chybou bylo to, že jsem nenechala jednotlivé vrstvy zaschnout, což souvisí s předchozí chybou (spěchala jsem) a také s tím, že jsem chtěla vyzkoušet malbu ala Bob Ross.
Co to mělo za následky? Mraky na obloze jsou domodra, protože bílá barva, kterou jsem nanášela na plátno, se postupně s přibývajícími tahy stále více smíchávala s první vrstvou modré oblohy. Totéž se stalo při malbě jehličnatých stromů. Vrchní světlejší zelená barva se vpila do původní ještě mokré tmavě zelené barvy.
Souvisí s tím také ještě jedna věc. Tím, že jsem nenechala vrstvy zaschnout, nedošlo mi, že barvy vysycháním lehce tmavnou. Kdybych nechala první vrstvu např. už u zmíněných stromů zaschnout, všimla bych si, že tato první vrstva lehce ztmavla. Také by se druhá vrstva tolik nevpila a nesmíchala s první vrstvou a výsledek by byl odlišný, druhá vrstva by byla světlejší.
CHYBA Č. 4 – Hory nejsou příliš propracované
Jelikož se mi líbil způsob, jakým Bob Ross maluje, chtěla jsem to vyzkoušet se vším všudy a tak jsem vyzkoušela špachtli na malbu hor. Slibovala jsem si od toho dvě věci – obraz namaluji mnohem rychleji a s menší námahou.
Dopadlo to trochu jinak, než jsem čekala. Na vině byla částečně už výše zmíněná chyba, že jsem nenechala vrstvy zaschnout. Kromě toho hory vypadají sice dostatečně jako hory, nicméně jsem s tou špachtlí nedokázala docílit výsledku, který jsem chtěla, protože jsem s ní neuměla správně manipulovat. Hory nejsou příliš propracované.
CHYBA Č. 5 – Absence vzdušné perspektivy
Další chybou byla absence vzdušné perspektivy. Nejvíce to jde vidět u vzdálených stromů, které by měly být lehce světlejší než stromy v popředí, vlivem masy vzduchu, která je před nimi. Touto drobnou změnou barvy by stromy u hor opticky ustoupily do pozadí. Tuto chybu bych neudělala, pokud bych malovala podle předlohy.
CHYBA Č. 6 – Jezero jsem namalovala jako jednobarevnou plochu
Opět chyba, kterou bych neudělala, kdybych si vzala na pomoc předlohu. Málokterá vodní plocha má jednolitou barvu. Většinou je toho vidět mnohem více, než jen barva vody. Je potřeba zachytit odrazy ve vodě (stromy, hory, obloha), odlesky na vodě (třpyt dopadajícího slunce), různá hloubka atd.
CHYBA Č. 7 – Chybí stíny
Dalším důležitým prvkem, který v obrazu chybí, jsou stíny. Zejména ty v popředí v trávě kolem kamenů. A opět je to chyba, která by se nestala, pokud bych malovala podle předlohy. Vidíte, jak moc může být předloha důležitá? Je fajn to nepodceňovat. Člověk nemusí malovat jen podle jedné předlohy, můžete to zkombinovat – obloha z jedné fotografie, zbytek z druhé.
CHYBA Č. 8 – Chybí oživení krajiny
Tato poslední chyba vlastně není chybou, spíš jde o dotvoření obrazu. Bez jakéhokoli oživení krajiny, působí obrázek nedokončeně a prázdně. A jaké oživení krajiny mám na mysli? Stačí třeba drobné zvířátko – srnka, ptáčci apod.
Tak, pověděla jsem vám mé chyby v začátcích. Pravdou je, že jsem spoustu těchto chyb opakovala i při malbě dalších obrázků. Protože jsem o nich netušila, nemohla jsem se jim při malbě dalších obrazů vyvarovat. Vy už teď ale víte, jak jsem chybovala já a pokud děláte podobné chyby, můžete se jich pro příště vyvarovat. Začínáte s malbou a máte třeba nějaké trable? Mohly by se vám hodit i tyto články ze série „Nedaří se mi…“
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
4 komentáře
Renata · 2. 1. 2023 v 15:47
Dobrý den, při malbě akrylovymi barvami spíš pociťuju jako problém, že schnou strašne rychle – doslova během několika vteřin. Nedaří se mi proto vytvářet měkké přechody, což je například při malbě oblých předmětů potřeba.
Než si na paletě namíchám barvu, kterou chci v dalším kroku použít (nebo jen vymeju štetec), před chvilkou nanesená barva je uz suchá. Realistický portrét se tak moc vytvořit nedá…
Používáte nějake zpomalovače schnutí barev?
admin · 3. 1. 2023 v 11:13
Dobrý den, Renatko, děkuji Vám za dotaz. Chápu Vás, sama jsem s tím hodně bojovala a stále hledám možnosti, jak s tím co nejlépe pracovat. Se zpomalovačem schnutí nebo retardérem zatím zkušenosti nemám, ale uvažuji, že ho vyzkouším. Prozatím netuším, jestli tyto zpomalovače třeba lehce nezprůhledňují barvy. Co Vám ale může už teď pomoci, je několik věcí…
Zrychlete míchání barev a předchystejte si na paletě těsně před začátkem malby dopředu několik nejdůležitějších odstínů, k tomu Vám nejlépe pomůže špachtle. Při míchání barvy vlhčete vodou – přestříkávejte často paletu, namíchané barvy, a můžete i plátno, vodou z velmi jemného rozprašovače, z dálky cca 40 cm, ať docílíte vlhké mlhy a ne velkých kapek. Existují také uzavíratelné palety pro akrylové barvy a někteří malíři si na jejich dno dávají vlhkou „houbu“ či hadr, na něj papír a až na to dávají barvy a pak je míchají, čímž docílí pomalejšího schnutí, protože podklad je stále vlhký. Takto to dělá malířka Carla Grace, určitě na ni koukněte.
Dále pro lepší rozmazávání doporučuji velmi jemný syntetický štětec, vlhký, můžete také malovat lehce zředěnou barvou, ta pak ale průhlední a potřebovala byste malovat více těchto „průsvitnějších“ vrstev.
Nevím, jakými barvami malujete (jakou máte značku a finanční možnosti), ale narazila jsem na pomaleji schnoucí akrylové barvy (sama přemýšlím, že je vyzkouším), vyrábí je firma Golden a jedná se o řadu Heavy Body Open.
Další, co může ovlivnit obtížnost rozmazávání a dosahování měkkých přechodů, je volba podkladu. Pokud malujete na papír, ten hodně saje a barvy o to rychleji na papíře schnou. Co se plátna týče, tak jsou plátna s jemnější texturou a s hrubší texturou, při hrubší textuře obtížněji dosáhnete jemných přechodů. Co se podkladu týče, tak se mi v tomto směru nejlépe osvědčila malba na našepsované a smirkem zbroušené dřevo. Samotnou mě překvapilo, jak jednodušeji na něm barevné přechody jdou a jak jemněji vypadají.
Snad to pomohlo. V případě Vašich jakýchkoli dalších dotazů klidně pište, ráda na ně odpovím.
Renata · 3. 1. 2023 v 22:43
Díky za odpověď!
Určitě Vaše tipy vyzkouším – zejména ta příprava odstínů před samotným začátkem malby určitě hodně pomůže. Mezitim jsem viděla Vaše video, kdy o tom mluvíte, a docela mi to otevřelo oči. Je pravda, že jsem malovala na papír, a namíchání barvy na paletě mi trvá. Maluji s barvani značky Amsterodam Standart, ty nám doporučili v obchodě s výtvarnými potřebami, kam jsem chodila na kurzy kresby a malby.
V kurzu jsme se k malbě dostali jen párkrát, a když už, použivali jsme barvu v pastě a hodně rychlý, expresivní způsob malby. V tu dobu mě ale mnohem víc zajímala kresba a „malba“ suchým pastelem.
Až v poslední době rozhodla se do akrylu pořádně „opřít“, takže jsem ráda, že jsem našla vaše stránky:-) Jsou velmi inspirativní a podáváte informace srozumitelným způsobem.
admin · 4. 1. 2023 v 7:41
Děkuji Vám Renatko za zpětnou vazbu, kolikrát si říkám, jestli vše vysvětluji srozumitelně, teď vidím, že ano. 🙂
Co se malování na papír týče, tak na něm malba schne opravdu rychleji, než třeba na plátně. Myslím si, že je to hlavně tím, že plátno bývá našepsované. Pokud by plátno našepsované nebylo, myslím, že by také sálo přiliš barvu a malba by schla rychleji. Můžete vyzkoušet, pokud máte doma šeps (bílý základní nátěr, který se kupuje v uměleckých potřebách), našepsovat i papír (máte-li gramáž papíru cca 300 g/m2, měl by to zvládnout a nebude se kroutit). Pak by i malba na takto připravený papír mohla schnout pomaleji a vy budete mít více času na jemnější přechody.
Budu ráda, když mi pak napíšete, jak se Vám daří a jestli Vám tipy pomohly, až je vyzkoušíte.