Vítám vás u nového článku. Opět si rozebereme malbu, kterou jsem vytvořila na základě vašeho výběru předlohy, pokračujeme tedy v sérii s názvem „Vy vybíráte předlohu, já maluji…“.
Na fotografii vpravo můžete vidět hotový výsledek. Jak jsem se k němu dopracovala si povíme, rozebereme a také ukážeme ve videoukázkách.
Opět připomenu, že jsem se rozhodla každý měsíc namalovat jednu malbu podle předlohy, kterou vy sami vyberete a hlavně ji natočit. Hlasovat o výběru předlohy můžete na Instagramu ve stories, nebo tady na webu na stránce “aktuality”. Hlasování pro předlohu na duben už proběhlo, ale jelikož jste si předlohu nezvolili, uděláme si tedy v dubnu pauzu a budu mít více času pro psaní knihy. Nevím, zda stíháte frekvenci každý měsíc, proto pokud nevyberete předlohu ani v dubnu na květen, zvážím větší interval mezi jednotlivými ukázkami. Ale teď už k malbě tohoto obrázku.
Jen připomenu, že pro malbu na březen jste si zvolili tuto předlohu…
Pomůcky, které jsem použila
Začneme jako vždy použitými pomůckami.
Akrylové barvy: Liquitex BASIC, s klasickou dobou schnutí, mají hustší konzistenci a dostačující pigmentaci.
Podklad: šepsovaná překližka z topolu, rozměr 29,7 x 42,0 cm. (Jak si připravuji dřevěný podklad, najdete ZDE, nebo v článku “Dřevěný podklad pro malbu – jak si ho připravuji”.)
Štětce: různé velikosti zkosených štětců se syntetickými štětinami, plochý syntetický prostříhaný štětec, prostříhaný kulatý s přírodními štětinami, vějířek s přírodními štětinami.
Další pomůcky: střička s vodou, paleta, vlhčené ubrousky, papírové kapesníky, igelit, stojan, atd.
Upozornění
Stejně jako minule vás chci nejdříve upozornit, že postup, který jsem já zvolila, není jediný možný způsob, jak tuto předlohu namalovat. Záleží na mnoha faktorech, zejména na tom, jak detailní malbu chcete malovat, o jak moc či málo reálnou malbu se snažíte, jaký postup malby/technika použití akrylových barev se vám líbí (malba “ala akvarel/vodovky”, „ala olej“, kombinace technik, apod.), jak dlouho chcete na obrázku pracovat, jaké používáte barvy (klasické akrylové s běžnou dobou schnutí, používáte retardér schnutí barev nebo barvy s delší dobou schnutí, husté barvy, řídké barvy, základní řadu barev, barvy profesionální s kvalitními pigmenty, atd.), jak moc nebo málo se chcete předlohou řídit.
Já jsem opět zvolila variantu, kdy se neomezuji na konkrétní jeden jediný postup/techniku, ale kombinuji, jak je to zrovna potřeba, abych se co nejvíce přiblížila předloze. Používala jsem tedy akrylové barvy podobně jako barvy olejové, tzn., hustou neředěnou vrstvu, současně také podobně jako barvy akvarelové, tzn., naředěnou barvu (např. při malbě mraků).
Rozbor předlohy
Opět jsem začala rozborem předlohy. Zvažovala jsem, jestli obrázek namaluji podobně, jako posledně, nebo vám ukážu odlišný postup. Nakonec jsem se rozhodla, že vám tuto předlohu v budoucnu namaluji i jiným způsobem – na papír a technikou, kdy světlé části obrazu místo malby barvou, vytváříte smýváním namalované barvy čistým mokrým štětcem. To ale nebyl tento případ.
Také v tomto případě jsem si předlohu, rozdělila v počítači na síť obdélníků. Nakreslila jsem si ji také na plátno a poté přenesla hlavní části tužkou na podklad. Udělala jsem to proto, abyste viděli, že vám to pomůže. Nicméně tato předloha nabyla moc složitá a zvládla bych to i bez sítě obdélníků. Sami si zvažujte, jestli to zvládnete bez této sítě, nebo je to nad vaše síly. Ani jedna varianta není správná, záleží na tom, co vyhovuje vám a jak moc „dokonalého“ výsledku chcete dosáhnout.
V minulé ukázce jsem se velmi striktně řídila předlohou, tentokrát jsem vám chtěla ukázat trošičku odlehčenější verzi malby a neřídila jsem se předlohou na sto procent, nicméně stále mi byla velmi nápomocná. Pokud se chcete naučit, jak pracovat se svými předlohami, co je pro malbu důležité a čeho si potřebujete všímat, a chcete získat šablonu pro rozbor vašich předloh, najdete vše v balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který obsahuje také ebook „Přeborník na rozbor předloh“ a „šablonu pro rozbor předloh“.
Postup malby a komentář
Postup celé malby najdete ve videoukázkách na konci tohoto článku. Nebudu ho tedy rozebírat do úplných detailů. Vyjádřím se jen k některým konkrétním částem a okomentuji ty části postupu, které by vás mohly ve videích překvapit.
První vrstva malby
Nejdříve se chci zmínit o první vrstvě malby a o jejím velmi hrubém rozvržení, které můžete vidět ve videu, ale také o tom, že se vám tato vrstva může často zdát příliš tmavá a ošklivá. Můžu říci, že prakticky každý obraz, který maluji, nejprve vypadá tmavě a ošklivě. Nejdříve mě to překvapovalo a ve svých malířských začátcích jsem se bála, že to je důkaz toho, že se mi obrázek nepovede. Teď už ale vím, že to nic neznamená. A rozhodně to není ukazatel toho, zda se vám obrázek povede, nebo ne. V dalších vrstvách totiž obrázek zesvětluji a už s tím dopředu počítám.
Shrnu-li to, můžeme říci, že: Nejprve obraz vypadá tmavě a ošklivě, s přibývajícími vrstvami začne být hezký…
Vrátím se ještě k hrubému rozvržení obrazu. Tato předloha nebyla pro malbu příliš náročná, a proto jsem rozvrhla v první vrstvě jen největší a nejzákladnější barevné plochy jako hlavní orientační body.
Proč jsem modrou oblohu malovala znovu
Ve videu můžete vidět, že jsem oblast modré oblohy přemalovávala znovu. Důvodem byla pouze prosvítající mřížka pod první vrstvou malby. To je nevýhoda znázornění mřížky ale také použití základní řady barev. Ty nemají takovou kryvost jako barvy profesionální, záleží také ale na síle barevné vrstvy. Hrubá vrstva i základní řady barev mřížku překryje, ne vždy je ale hrubá vrstva žádoucí.
Když už jsem u té oblohy, tak vás určitě zajímá, malba mraků. Pro rozmazávání barvy a jemnější přechody jsem tentokrát nepoužila štětec, ale používala jsem své prsty.
Přemalování hor a pole
Vyjádřím se také k malbě hor a pole. Na první pohled se vám může zdát, že jsem tyto části „jen“ přemalovala jinou barvou, ale tak to úplně není, tedy ne na celé ploše. Jak hory, tak pole jsem přemalovala záměrně trošku „ledabyle“, tzn., že jsem někde nechala lehce prosvítat spodní tmavší malbu. Důvodem je to, že tak vytvořím různé menší stíny. Když pak pokračuji ještě další světlejší vrstvou malby, ať už stromů na horách, nebo světlých částí pole, která nebude souvislá a dodám další „dimenzi“, vytvořím tak oblasti světla a stínů.
Fénování během malby
Co se fénování týče, které využívám pro urychlení malby a urychlení schnutí, tak jsem se tentokrát obešla bez jakéhokoli fénování.
Ukončení malby dříve, než jsem čekala
Ukončila jsem malbu dříve, protože se mi v této fázi líbí. Mohla bych ještě dále pokračovat a více propracovat mraky, pole, a travnatý okraj cesty. Původně jsem to měla i v plánu, ale jakmile jsem do této fáze obrázek domalovala, zalíbila se mi tato verze natolik, že jsem se rozhodla už dále nemalovat. Co se mi na tom tak líbilo? Především to, že na obraze poutají pozornost vzdálené hory. Pokud bych pokračovala detailnější a propracovanější malbou dalších částí v popředí, je pravděpodobné, že by popředí poutalo hodně pozornosti, což jsem v tomto případě nechtěla.
Někdy může být snaha o superdetailní malbu spíše na škodu. A myslím, že by to byl právě tento případ. I když se snažíte o co nejvíce realistickou malbu, zvažujte, jestli to obrázku pomůže, nebo spíše uškodí. Více času na obraz také nemusí vždy automaticky znamenat lepší výsledek. Namalujete-li obrázek rychle a hned dobře, můžete mít pocit, že to není možné, že to bylo až moc snadné a můžete mít tendenci zbytečně pokračovat v malbě dále. Já jsem to tak občas mívala. Přišlo mi nemožné, abych něco namalovala rychle a dobře zároveň. Byl to omyl. Není pravidlem, že abyste namalovali něco dobře, musíte nad tím trávit spoustu času. Tento dojem vzniká v člověku většinou tehdy, když si nevěří a podceňuje se. Můžete malovat krásně a přitom rychle, aniž byste obrázek odbyli.
Malujete-li podle mě a videoukázek v tomto článku, sami se rozhodněte, jestli budete pokračovat v malbě.
Jak bych teoreticky pokračovala v malbě?
Ještě zmíním, jak bych teoreticky pokračovala v malbě obrázku. Určitě bych pozadí nechala už takto, tedy hory, mraky těsně nad horami, stromy kolem hor a zadní část pole bych už nechala tak, jak je. Více bych propracovala horní polovinu mraků, přední část pole, cestu a travnatý okraj cesty. Co se právě trávy týče, tak bych se snažila o co nejrozmanitější množství tahů a různých zelených odstínů, vyhýbala bych se jakékoli „pravidelnosti“ tahů, abych zachovala „divokost“ trav. A to by bylo vše.
Tak, to základní jsem vám sdělila. Máte-li jakékoli dotazy, pište mi je do komentářů, ráda na ně odpovím. V této fázi článku se s vámi rozloučím, ale jakmile namaluji odlišný postup malby této předlohy, o kterém jsem se zmínila výše, vložím vám sem jak video, tak další komentář. Jakmile tento článek v budoucnu rozšířím, informuji vás v aktualitách. Zatím se mějte pěkně a nezapomeňte se podívat na následující videoukázky…
VIDEOUKÁZKY:
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Pokud cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě a už na nic nečekat…
… Ale nevíte, jestli se vydat na cestu “malíře samouka” nebo si nechat s výukou malby pomoci, začněte tím, že si stáhnete průvodce “Objevte, která malířská cesta je pro vás”.
0 komentářů