Zdravím vás a přeji krásný den. Dnes se chci s vámi podělit hlavně o příběh. Příběh, ve kterém vám povím, jak se transformovala moje malba poté, co jsem se v jednu chvíli zaměřila jen na štětce a tahy, tzn., na práci s nimi a jejich optimální využití při malbě krajiny.

Bude to příběh, ve kterém se pojí touha, zklamání, záměr, vytrvalost a vděčnost.

Snad pro vás bude inspirací na vaší cestě malíře a odnesete si z něj přesně to, co právě teď potřebujete…

MOJE TOUHA

Na úplném začátku mojí malířské cesty byla touha. Touha malovat jako profesionální malíři, které jsem vídala na internetu. Malovali nádherně a v prvních okamžicích mě napadalo „tohle já nikdy umět nebudu, na to už je pozdě“. Ale čím více jsem je sledovala, tím více mi vrtalo hlavou „a proč vlastně ne“? Proč bych to nemohla alespoň zkusit?

Představila jsem si, jaké by to bylo, kdybych dokázala malovat stejně. Představila jsem si jen tak na chvíli naprosto ideální scénář. Jak by vypadal nejlepší možný výsledek? A na tu malou chvilku jsem se cítila úžasně. Rozhodla jsem se do toho pustit, děj se co děj. Chvilkový nápad přerostl v obrovskou touhu toho dosáhnout. Jak? To jsem nevěděla, ale rozhodla jsem se, že na to přijdu. Ještě jsem netušila, že tato touha bude po celou dobu hlavním palivem na cestě k mému vysněnému cíli.

ZKLAMÁNÍ – MÉ ÚPLNÉ ZAČÁTKY V OBLASTI ŠTĚTCŮ A TAHŮ

Můj úplně první obraz jsem malovala jedním jediným typem štětce, jen jsem měnila velikosti. Koupila jsem si sadu tuším 10-ti plochých štětců s přírodními štětinami a těmi jsem malovala. Vůbec jsem netušila, jestli to jsou štětce vhodné pro malbu akrylovými barvami, nebo že existuje více typů štětců, které by pro malbu některých částí byly vhodnější. O možnosti volby tahů ani nemluvě.

Když na to dnes vzpomínám, divím se, že se mi obrázek vůbec povedl. Co mě v této situaci zachránilo od katastrofy a zklamání? Předloha. To jediné jsem udělala správně, ale nevěděla jsem to. Nevymýšlela jsem krajinu z hlavy, ale malovala podle fotografie. Není se tedy čemu divit, že mé další obrazy, kdy jsem nepoužila už ani předlohu, byly podle mě katastrofa.

Já jsem oblast štětců na začátku hodně podceňovala, nedávala jsem tomu tolik pozornosti, kolik si to zaslouží, protože jsem neznala význam. Chtěla jsem malovat obrázky a myslela si, že budu malovat jeden obrázek za druhým a postupně se tím automaticky zlepším.

Můj první obrázek, kdy jsem ještě netušila, jaké můžu používat štětce a tahy při malbě.
Co vidím zpětně jako svůj tehdy největší problém?

Často jsem slýchala, že k úspěchu v malování stačí malovat, malovat a malovat. Prý se tak „promaluji k dokonalosti“. Jenže já malovala, ale neustále jsem opakovala stejné chyby a dosahovala stejných výsledků. Ano, namalovala jsem hodně obrazů, ale všechny byly „stejně špatné“. Dumala jsem nad tím, kde dělám chybu. Přišla jsem na to, že mi chybí informace, abych už stejné chyby neopakovala. Snažila jsem se najít společný problém ve svých obrazech. Opakovalo se jich několik. Mé obrazy mi přišly jednotvárné, stále jakoby nedokončené, málo reálné a bez zachycené vzdálenosti.

Nevhodné štětce a tahy propojovaly v minulosti většinu mých obrázků.
Nepovedený obrázek, kdy jsem netušila, jak štětce a tahy vhodně používat.
Netušila jsem, že vhodně štětce a tahy mi pomohou správně zachytit vzdálenost v obrazech.

Tehdy jsem netušila, že krajinomalba akrylem zahrnuje tři důležité a částečně samostatné hlavní oblasti – tématiku barev, tématiku štětců a tahů a nakonec tématiku skladby/tvorby krajiny. Přišla jsem na to až časem, což se stalo velmi důležitým bodem změny k lepšímu.

Protože jsem chtěla dosáhnout velkých změn, potřebovala jsem se zaměřit přesně na ty hlavní oblasti, které změní hodně. Šla jsem k jádru a podstatě věci a také opravdu do hloubky. Vím totiž, že když si dám malé cíle, dosáhnu malých výsledků.

Co jsem se naučila?

Musím znát své problémy, pak najdu správná řešení.

Bylo pro mě důležité uvědomit si význam propojení informací (jejich význam a v čem se to odrazí) a praxe. Budu konkrétnější. Zjistila jsem, že existuje mnoho typů štětců a různé materiály štětin. Myslela jsem si ale také, že neexistuje žádné „pravidlo“ nebo ustálený postup, jak a kdy je používat. Ale ve chvíli, kdy jsem hledala způsoby, jak zachytit vzdušnou/atmosférickou perspektivu (jejíž absence v obraze byla mým největším problémem) co nejlépe, přemýšlela jsem nad tím, má-li smysl do tohoto procesu zapojovat také štětce. Vyzkoušela jsem, jestli to v praxi funguje. K mému překvapení to fungovalo skvěle.

Přišla jsem tedy na to, co jsem hledala. Už ani nevím, jak mě to napadlo. Jednoho dne z ničeho nic mi to zkrátka došlo. Přijít na tento ustálený postup pro mě znamenalo opravdu hodně. Hlavní význam vidím v tom, že jsem při malbě více v klidu a mnohem více si ji užívám. Už totiž nemaluji stylem „začnu a uvidím, jestli to vyjde“, ale teď už jsem si jistá, že obraz dopadne dobře.

ZÁMĚR – PŘESTALA JSEM DĚLAT VŠE A „JEN TROCHU“

Než jsem si uvědomila tři hlavní oblasti krajinomalby akrylem (štětce a tahy, barvy, znalost malby krajin), zaměřovala jsem se na VŠE a „JEN TROCHU“. Co tím myslím? Nedocházelo mi, že můžu dělat buď více drobných změn NAJEDNOU, nebo se zaměřím na VELKÉ DŮLEŽITÉ OBLASTI A VYŘEŠIM JE JEDNU PO DRUHÉ. Oboje znamená, že udělám najednou výrazné pokroky.

Myslím, že to důležité, co mě hnalo dopředu, bylo kromě obrovské touhy také to, že jsem znala svůj záměr. Ptala jsem se sama sebe, co od malování očekávám, co mě bude bavit, jak mě to bude bavit, jakých výsledků chci dosáhnout, tzn., jak chci, aby mé obrazy vypadaly, jaký bude můj ustálený styl malby, podle kterého mou malbu někdo pozná, chci to jen jako koníčka, nebo se tím budu chtít živit, atd.

Pokládala jsem si otázku

„Co mi stačí, s čím budu spokojená?“

Přemýšlela jsem nad tím, jak se cítím, když maluji, dělá mi to radost, baví mě to takto, nebo ne? Vrací mi malování energii, potřebuji něco změnit?

A tohle doporučuji i vám. Zamyslete se nad tím, jak se cítíte, když malujete. Nevnímáte čas a baví vás to? Vrací vám to energii? Máte z něčeho strach? Rozčilují vás některé aspekty malby (třeba práce se štětci, jejich neustálé střídání apod.)? A jak si představujete, že má vaše malování vypadat? Ve chvíli, kdy znáte svůj ideální scénář, je mnohem jednodušší najít správnou a přímou cestu. Záměr je zkrátka rozhodující. Jedině tak totiž víte, jestli už jste v cíli.

Přijala jsem to, že malování nejde vždy snadno, přijala jsem situaci takovou, jaká je a hledala další řešení. Ptala jsem se sama sebe „Využívám dokonale své štětce, nebo v tom mám mezery?“, „Vím, po jakém štětci sáhnout? Existuje postup, který by mohl fungovat pro každý obraz?“. Byla jsem přesvědčená, že ano a tak jsem ho hledala, až jsem ho našla.

Zjišťovala jsem… „Bude tohle fungovat, bude to užitečné, na co to bude mít vliv, přinese to výsledky, po kterých toužím, budou tyhle změny hrát roli?“

VYTRVALOST – METAFORA S HRÁŠKEM

Na chvíli lehce odbočím. Sázeli jste někdy hrášek? Nebo jinou zeleninu, rostlinky? Zbožňuji čerstvý hrášek, proto si ho vezmu za příklad. Představte si, že máte tři kuličky hrachu a hlínu. Tyto tři kuličky představují tři oblasti malby (barvy/štětce a tahy/zákonitosti krajiny). Zasadíme teď pomyslně spolu tyto kuličky do hlíny. Budeme je zalévat. Voda pro nás v této metafoře budou informace.

A teď si vemte, že týden, čtrnáct dnů zaléváte kuličky hrachu v hlíně a nic se neděje. Nevidíte výsledky. Ale jednou, prakticky přes noc vám rostlinky hrachu vyrostou o pořádný kus. Tyto rostlinky jsou vaše „malovací schopnosti“. Vytrváte-li a získáte určitý objem podstatných informací, vaše malby „vyrostou“ najednou o velký kus.

Volba je na vás, jaký postup zvolíte. Můžete zalévat všechny tři hrášky najednou, tzn., budete nejprve sbírat informace. Nebo můžete zalévat nejprve jednu kuličku hrášku, až vyroste, zasadíte a zaléváte druhou kuličku a nakonec třetí. Není jedna varianta lepší než ta druhá. Záleží na VAŠICH preferencích.

A já tehdy zvolila cestu postupnou. Pozornost jsem upřela právě na štětce a tahy.

VDĚČNOST

Já v minulosti dělala malé krůčky, a trvalo mi více než 5 let, dostat se do bodu, kde jsem chtěla být. Neměla jsem totiž potřebné zdroje informací. Přibližně před třemi lety jsem dostala nápad na krajinomalbu akrylem a rozhodla jsem se, že vytvořím infoprodukty. Přesně takové, které jsem já sama tehdy hledala. A už tehdy jsem věděla, že právě jeden z těchto produktů bude zaměřený na práci se štětci a na tahy.

Dnes jsem vděčná za to, že jsem vytrvala a přišla na to, po čem jsem tolik toužila. A vy můžete také. Proto pomáhám, je to, jako bych pomáhala sama sobě na konci roku 2016. Když píšu článek, tvořím produkt, video a další, nemluvím vlastně jen k vám, ale také k mému dřívějšímu já. Sama sebe tehdy mám před očima teď vždy, když něco tvořím. Vše, co vám předávám, jsem si sama na sobě ověřila.

A přesně tenhle pocit splněného přání přeji i vám. Je totiž k nezaplacení. Chci se tedy zeptat… Malujete v klidu a s tím, že víte, že se vám obraz povede? Máte takovýto svůj zaručený postup malby?

Jedním z mých hlavních cílů bylo malovat podle svých představ. Jaké to byly představy? Chtěla jsem, aby pro mě malování byl odpočinek, aby mi dobíjelo baterky a energii. A myslím, že se mi to povedlo. Je to čas, kdy pro mě neexistuje vůbec nic. Je to doba, kdy čas vlastně ani nevnímám.

Malování a vše kolem mě baví natolik, že se musím hlídat, abych dělala méně, ne více, a dělala také něco jiného 🙂 … A to jsem člověk, který chce mít všechno hned a chce pro to udělat maximum. Takže si určitě dokážete představit, jak je to pro mě těžké. Možná to máte stejně.

VYTVOŘILA JSEM PRO VÁS ZKRATKU

Tahák štětce a tahy pro krajinomalbu akrylem“ opravdu zkratkou jsou. Vložila jsem do nich ty nejdůležitější informace a najdete ho v balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“. Jsem perfekcionista, to už možná víte. Chtěla jsem komplexní návod se vším všudy.

Po mnoha letech získávání informací, do sebe vše zapadlo a jednoho dne jsem si uvědomila, že už vím postup, který funguje. Celou dobu jsem ho měla před nosem, ale neviděla jsem to. Tohle byl impulz k tomu, že je správná doba vytvořit infoprodukt zaměřený na štětce a tahy pro krajinomalbu akrylem.

A přesně po tom jsem celou dobu toužila. Chtěla jsem si přijít na postup, který můžu opakovat pokaždé (jeho hlavní kostru). A také pokaždé funguje, jako záchytný bod.

A teď s vámi můžu konečně sdílet, co mi funguje.

V „tahácích“ se dozvíte to, co mi za více než pět let mojí cesty fungovalo a co ne. Vy už tedy nemusíte dělat stejné chyby jako já. Začnete správně. Neznamená to, že neuděláte žádné chyby, jen se vyhnete těm opravdu zbytečným.

„Tahák štětce a tahy pro krajinomalbu akrylem“ jsem vytvořila, aby:
  • vás malování bavilo a zároveň jste viděli výsledky,
  • jste neopakovali stejné chyby, jako já,
  • jste neopakovali stejné chyby dokola zbytečně dlouho,
  • vás informace z něj posunuly k vysněnému cíli mnohem rychleji, než jako to bylo u mě,
  • jste díky nim našli svou správnou cestu a řešení.

Chci vám šetřit čas a dodávat odvahu. Toužila jsem vytvořit něco, co vám pomůže ke změně, která bude trvalá, a myslím, že se mi to opravdu povedlo. Já na těchto informacích postavila svou malbu a jsem nadmíru spokojená, kam se ubírá.

Každý z nás má jen 24 hodin denně.

A i když si přejeme některé věci dělat, ne vždy na to máme prostor a čas. Vím, o čem mluvím, se dvěma malinkatými dětmi pro mě bylo velmi těžké, najít trochu času na malování. Na druhou stranu to bylo něco, co mě neskutečně bavilo. A tak jsem si v mnoha chvílích tuto „vášeň pro věc“ udržovala alespoň prostřednictvím jiných malířů. Sledovala jsem, jak malují. Ale nesledovala jsem je bezmyšlenkovitě, vždy jsem u toho přemýšlela, abych si odnesla co nejvíce pro svou malbu.

Vy se nemusíte pokoušet zbytečně vymýšlet něco, na co už přišel někdo jiný. Také nemusíte dělat zbytečné chyby. Na chybách není nic špatného, naopak já se ráda dívám, co dělám špatně a hledám na svých obrazech chyby, ale některé jsou zkrátka opravdu zbytečné a ztráta času.

Podělím se s vámi o to, co mi funguje, a také o to, proč to takto funguje.

Pokud je právě téma štětců a tahů to, co si aktuálně nejvíce řešíte, je to pravděpodobně proto, že nevidíte výsledky, nebo nemáte potřebné informace. Je ale pochopitelné, že nevíte, jak z toho ven, protože kdybyste to věděli, neměli byste tento problém.

Vykročíte-li správnou nohou, uvidíte výsledky. A jako bonus vás to bude bavit. Pak toho zvládnete mnohem více za zlomek času, než to trvalo mě.

Vážím si toho, že jste věnovali čas tomuto příběhu a dočetli až sem. Pokud cítíte, že je to přesně to, co potřebujete, cesta k „taháku“ vede tudy.

Zvažujete-li tento „Tahák“, odpovězte si nejprve na tyto otázky:

  • Využijete tyto informace ve svůj prospěch?
  • Jak se cítíte právě teď, když malujete?
  • A jak byste se cítili, kdybyste už nemuseli přemýšlet nad tím, jaké štětce a tahy během malby použít, už byste to věděli jistě?
  • Je to, co zatím děláte dostatečné pro to, čeho chcete dosáhnout?
  • Je tento „tahák“ něco, co vás posune dále?
  • Jak velké úsilí chcete vynaložit?
  • Máte dostatek času a energie, zkoušet vše sami?

Když se při malování cítíte dobře, máte vyhráno.

Pokud jste se rozhodli, že budete člověkem, který si plní své sny v podobě koníčku, po kterém jste roky toužili, ale mysleli si, že už je vše ztraceno, pak je tento „Tahák štětce a tahy pro krajinomalbu akrylem“ pro vás správnou volbou. Je jedním ze základních pilířů, na kterém budete dále stavět. Budete mít pevné základy a zbytek si postavíte podle svého.

Zvolte si, jestli tyto informace využijete. Já si přeji, abyste se rozhodli podle toho, jak to opravdu potřebujete. Naprosto rozumím tomu, že pokud jste lidé, kteří vše rádi zkoušejí na vlastní pěst, pak žádné „táháky“ nepotřebujete a chcete si na vše přijít vlastní cestou. A to je naprosto v pořádku.

Ať už si vyberete jakoukoli možnost (naučíte se to sami, necháte si pomoci) – nic není dobře nebo špatně, obě volby jsou pro vás výhrou. Děkuji za váš čas. A těším se na vás příště, nebo uvnitř balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“ …

Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.


Pokud cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.

Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.



0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *