Další článek je tu pro vás, vítejte. Nazvala jsem ho „Někdy rozhoduje čas“. A co bude hlavní myšlenkou článku? Někdy rozhoduje o tom, jestli podstatné informace pro malování pochopíme a naučíme se je, nebo ne, čas, kdy k nám informace dorazí a jestli pochopíme její smysl.
Některé informace člověk zná už dlouho, ale jakoby jim nevěnuje pozornost. Většinou proto, protože nechápe jejich význam a důležitost. Malířova pozornost je třeba roztříštěná na spoustu jiných oblastí malby, nebo na řešení jiného problému. Rovnou uvedu příklad, co tím mám na mysli.
Můj osobní příklad
Knížku o malovaní krajin akrylovými barvami jsem měla doma v poličce ještě dříve, než jsem namalovala první obraz (v lednu 2017). Na jedné z prvních deseti stránek autor uvádí barvy, které doporučuje si pořídit.
Tehdy jsem o míchání a teorii barev netušila téměř vůbec nic. Věděla jsem jen to, že smíchám-li žlutou a modrou barvu, vzniká barva zelená. No jo, jenže to je sakra málo.
Autor knihy doporučoval přesně ty barvy, ke kterým jsem cca před rokem sama dospěla, že jsou minimem a ideální. Dříve jsem tuto informaci dá se říci ignorovala, protože jsem nechápala, proč zrovna tyto barvy. To byl důvod pro to, že jsem doporučení autora nevěnovala pozornost.
Je paradox, že jsem informaci, která pro mě získala na významu cca před rokem, měla roky před tím v poličce a mnohokrát jsem na ni narazila. Toto je jasný příklad a ukázka toho, že někdy rozhoduje čas, kdy jsme schopni z informace těžit. Dokud nejsme na určitou informaci připraveni, tak nás jakoby mine.
Dnes už jsem zase o kousek dále a vím, že s informací o barvách, kterou jsem z knihy získala, souhlasím s výhradou. Ano, je pravdivá, ale myslím si, že jen pro určitou fázi malování. Dostanete-li se totiž už do bodu, kdy už prakticky skoro všechno o krajinomalbě víte, včetně toho, jak míchat barvy a máte to už vše pod kůží, je výhodné si repertoár barev rozšířit, podle vlastních potřeb.
Když řešíte určitý problém, ostatní informace vás „míjejí“
Vše to, co jsem doposud zmínila je pochopitelné. Když řešíte určitý konkrétní malířský problém, je těžké zaregistrovat a ocenit užitečnou informaci a pracovat s ní, když s původním problémem nesouvisí. Konkrétně, např. budete-li řešit, jak namíchat reálnější barvy, bude pro vás v dané chvíli nepodstatná barevná kompozice obrazu, i když s mícháním barev také částečně souvisí, ale nebude to pro vás v danou chvíli priorita.
Později, až vyřešíte míchání barev, věnujete více pozornosti významu barevné kompozice obrazu.
A teď si představte, kolik vás třeba takových informací „mine“. Zejména v době, kdy s malbou začínáte a je toho hodně, co se potřebujete naučit. To je i důvod, proč chci členit své kurzy na tři oblasti a vytvořit tak tři kurzy. Kdybych všechny informace dala do jednoho kurzu, byli byste zahlceni.
Totéž u knihy, kterou plánuji (více se o tom, co plánuji rozepisuji v článku „Co pro vás plánuji – na co se můžete těšit v roce 2022“) – bude zaměřena na veškeré informace, protože na praxi a názorné ukázky vytvářím kurzy. Kdybych to spojila do jednoho obřího produktu, bylo by toho najednou příliš.
Opět platí přímá úměra:
čím méně toho z krajinomalby umíte, tím více informací vás mine,
čím více toho už umíte, tím méně informací vás mine a jste schopni informaci rychleji vstřebat a využít.
Procházejte si své zdroje informací opakovaně
Ať už jsou vaše zdroje informací jakékoli (knihy, články, kurzy, videa na YouTube, nebo vaše osobní poznámky, aj.), procházejte si je opakovaně. Čas od času se k nim vraťte, i když už si myslíte, že to vše znáte. Většinou vám „docvakne“ ještě něco dalšího, nového nebo nové souvislosti či způsoby využití.
Pochopte proč – někdy je to klíčové
Vrátím se ještě k prvnímu příkladu výše. Když nad tím tak přemýšlím, proč se to stalo, napadá mě jediný důvod. Tehdy jsem sice četla, jaké barvy autor a zkušený malíř doporučuje, ALE nikde v celé knize jsem nenašla DŮVOD. Autor neuváděl, proč zrovna tyto barvy. Protože jsem neznala důvod a účel, tak mně tato informace minula. Přitom jsem tu knihu procházela tak 50 krát, možná i vícekrát.
Tato moje zkušenost mně přesvědčila o tom, že pokud člověk nezná smysl a důvod, pravděpodobně se to podstatné nenaučí a proto se ve všech svých produktech snažím důkladně vysvětlit i důvody, proč jsou dané informace užitečné.
Vrátím se i ke druhém příkladu, příkladu barevné kompozice a míchání barev. Když nebudu vědět, že se potřebuji naučit míchat studené, neutrální a teplé odstíny proto, abych v obraze podtrhla barevnou kompozici obrazu (tj. studené barvy se používají pro malbu vzdálených částí krajin, neutrální pro střední vzdálenosti a teple pro prvky v popředí) nebo lépe zachytila světlo a stín, pak nebudu míchání studených, neutrálních a teplých barev věnovat příliš pozornost.
Shrnutí
Abyste informace dobře využili, nejprve pochopte jejich význam. Hledejte důvody, k čemu je tato informace potřeba. Když zjistíte, v čem vám informace pomůže, věnujete jí větší pozornost.
Jakékoli mé doporučení, které je pro malbu významné a pro začínajícího malíře užitečné, nebude mít smysl a mine se účinkem, pokud dostatečně nevysvětlím jeho smysl.
Uvědomte si také, že člověk má určitou kapacitu a nemůže vstřebat vše najednou. I to je důvod, proč vás nabádám k tomu, abyste na sebe nebyli příliš tvrdí, neměli na sebe přílišná očekávání a také abyste se nesrovnávali s malíři, kteří už jsou mnohem dále.
Snad vás tento článek trochu uklidnil a pochopili jste, že vše má svůj čas a nemá smysl se EXTRÉMNĚ hnát za konečným výsledkem, tedy za tím, kde chcete už být, ve srovnání s tím, kde jste dnes. Myslete na to, že někdy zkrátka rozhoduje čas.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů