Tento článek, který jsem nazvala „Někdo se zlepšuje krokem, někdo skokem…“, chci zaměřit na porovnávání se s někým jiným v malování (a možná to platí i pro porovnávání se v jakékoli jiné oblasti).
Já chápu, že se člověk nechá občas unést a začne se porovnávat s jinými malíři. Zejména v případě, kdy dochází malovat někam do kurzu pro začátečníky. V takovém případě mají všichni „stejnou startovací čáru“ a chcete z kurzu vytěžit maximum. Soused, který maluje vedle vás, vám připadá třeba zdatnější a máte pocit, že jemu jde malování mnohem lépe. Uvědomte si ale jednu věc – někdo se zlepšuje krokem a někdo zase skokem. Co tím myslím?
Krůček po krůčku
Jak už u mě bývá zvykem, abyste mě dobře pochopili, uvedu příklad. Co mám na mysli, když říkám, že se někdo učí krůček po krůčku?
Představte si například, že jste naprostý začátečník a chcete namalovat první obrázek krajiny. Některé jeho části se vám povede namalovat lépe, jiné hůře. Řeknete si, že pro příště vylepšíte malbu toho, co se vám tolik nepovedlo, např. hory a skupinu stromů. Začnete tím, že se naučíte malovat skupinu stromů. Zjistíte si určité informace, vyzkoušíte štětce, které se pro tuto malbu hodí, naučíte se míchat různé odstíny zelené. Jakmile se to naučíte, namalujete třeba první obrázek znovu. Už se vám skupina stromů povede mnohem lépe. Hory stále nic moc, tak pro příště se naučíte zase to, jak malovat hory.
Učíte se postupně malovat každou část, krok za krokem, v našem příkladu nejprve skupinu stromů, poté hory. Jakmile zvládnete jedno, přejdete ke druhému. Malíř se zlepšuje postupně spolu s tím, na kterou část a jaký „jeden problém“ se zaměří.
Skoky
Jiný malíř se může naopak zlepšovat „skokem“. Co tím myslím? Tím mám na mysli prakticky velké kroky. Tzn., že uděláte výše zmíněné drobné krůčky nikoli za sebou, ale najednou a souběžně. Opět uvedu příklad.
V předchozím textu jsme si uvedli, že má malíř např. problém jak s horami, tak se skupinou stromů. A teď, místo aby řešil nejprve stromy a poté hory, zjistí, jestli existuje nějaká spojitost, stejný problém, kvůli kterému se mu nedaří namalovat dobře oboje. Třeba zjistí, že v obou případech je problém s namícháním správné barvy (nebo skupiny podobných tzn. analogických barev) a se zachycením světla a stínu jak u skupiny stromů, tak u hor.
V tom případě se zaměří na míchání barev. Naučí se základní principy, vyzkouší si je. Zjistí základní zákonitosti krajiny týkající se světla a stínu. Co je potom výsledkem? Jakmile vylepší tuto oblast (v našem případě míchání barev), projeví se to najednou do všech částí obrazu, který bude následně malovat. Celý obraz pak najednou působí mnohem reálněji. Když bychom v takovém případě srovnali poslední obraz před změnou a nově namalovaný tentýž obraz, jen za použití nových poznatků, viděli byste najednou, jak skokově se malíř zlepšil.

Co hraje důležitou roli? Informace
Klíčovou roli zde hrají informace, respektive jejich množství a čas (rychlost) s jakou je implementujete do malby. Obě možnosti se liší prakticky v tom, jak rychle získáváte potřebné informace a kolik „problému“ najednou vám pomohou vyřešit.
V prvním případě si získáte informace o tom, jak namalovat skupinu stromů. Zaměřujete se na velmi konkrétní oblast. Kdežto v druhém případě, se zaměřujete na obecné informace, které vám pomáhají řešit více „problémů“ zároveň, tzn., jak malbu skupiny stromů, tak hor, protože jste našli určité shodné znaky, které potřebujete zlepšit. V našem příkladu to bylo míchání barev.
Konkrétní příklad – různé množství informací, různý výsledek
Teď si učení krokem a skokem vysvětlíme ještě jinak, na „stejném problému“, tím bude malba skupiny stromů. Pokud se malíř učí krok za krokem, najde si jednu určitou konkrétní specifickou informaci a to se naučí. Např. si zjistí, že skupina stromů působí mnohem reálněji, když je různorodá a není jeden strom jako jiný. Při malbě tedy bude měnit výšku a tvar jednotlivých stromů. Tím dosáhne lepšího výsledku. Vylepší tak jen malou část, skupina stromů bude vypadat reálněji než posledně, ale zdaleka to nebude dokonalý výsledek. V budoucnu bude muset v hledání informací pokračovat a postupně jak je bude zařazovat do malby, budou jeho obrázky vypadat lépe a lépe.
V případě, že se malíř učí skokem, najde si všechny dostupné informace a pak je použije při malbě všechny najednou. Zjistí si, že skupina stromů vypadá mnohem reálněji, když je různorodá. Tento krok je v obou případech stejný.
Rozdíl bude v tom, že se zaměří na všechny možné aspekty, nejen na výšku a tvar:
- Zjistí si, jak namíchat různé zelené – zajistí tak variabilnost barev stromů (všechny stromy vedle sebe nemusí mít stejnou barvu, ale lehce se liší).
- Bude dbát na různorodost tvarů – zapojí více velikostí štětců, tím pádem docílí různorodosti tvarové.
- Nezapomene na různou velikost – každý strom bude jinak vysoký, široký a hustý.
- Zachytí různý sklon stromů – tzn., nebude je malovat jak podle pravítka, ale různě nakloněné.
- V některé části více prosvítá obloha, v jiné méně.
- Zachytí správně světlo a stín – tzn., dostane do obrazu hloubku, některé části nechá tmavé, jiné osvětlené, podle zdroje světla.
- Může také skupinu stromů namalovat tak, že „bude obsahovat“ jak jehličnaté, tak listnaté stromy. To opět přispěje k určité různorodosti.
Když si tyto informace zjistí všechny najednou a také je všechny najednou zapojí do malby nového obrazu, uvidí ten rapidní rozdíl. Při porovnání předchozího obrázku s novým bude zřetelný velký skok, zlepšuje totiž najednou mnoho věcí.
U prvního příkladu si kladete otázku „Co bych mohl/a udělat jinak, aby byl výsledek o trochu lepší?“, v druhém případě si pokládáte otázku „Co vše musím změnit a udělat, aby byl výsledek co nejlepší/nejreálnější?“. V tom je ten zásadní rozdíl.

Záleží také, v jaké fázi učení malby jste…
Někdo se konstantně zlepšuje krokem a někdo zase skokem po celou dobu, co se učí malovat. Myslím si ale, že většinou hraje roli to, v jaké fázi učení malby jste. Tzn., jestli jste na samém začátku, nebo už spoustu věcí víte a pilujete jen detaily.
Podle mě se právě většina začínajících malířů zlepšuje skokově. Na začátku si najdou spoustu užitečných informací, pak se jimi při malbě řídí a najednou jsou jejich obrázky mnohonásobně lepší. Postupně, jak už se z nich stávají ostřílení malíři a spoustu věcí už znají a mají vyzkoušeno, že fungují, zaměřují se pak už jen na drobné krůčky a ladí detaily. I s tímto byste měli počítat.
Jak to mám já?
U mě se tato období střídala. Na samém začátku jsem netušila, jak velkou roli hrají podstatné informace a také předloha, a proto jsem se jako samouk zlepšovala po velmi malých krůčcích. Došla jsem do bodu, kdy jsem nevěděla, jak se posunout dále. Už jsem to mnohokrát zmiňovala, tehdy jsem začala psát E-book Krajinomalba akrylem ve 12 krocích, aniž bych tušila, že z toho jednou ebook bude. Při psaní mi došlo, jak je užitečné nejen malovat, ale také hledat informace a při malování přemýšlet.
Našla jsem chyby, které se u mě opakují. Přišla jsem na základní problémy a „stal se ze mě skokan“. S vyřešením každého základního problému se mé obrazy skokově zlepšily.
A jaké problémy jsem například řešila?
- Míchání barev – respektive jsem potřebovala zapracovat na tom, abych zvládla namíchat spoustu různých odstínů jedné barvy. Nejvíce se to projevilo prakticky na zelených odstínech, kterých je pro krajinomalbu potřeba spousta. Jakmile jsem se naučila základy míchání barev, promítlo se to kompletně do celého obrazu.
- Manipulace a využití různých typů štětců – různé štětce, jejich použití na mnoho způsobů, objevení různých tahů spolu s různým tlakem při malbě.
- Jak „dostat předlohu na plátno“ – nejprve obraz lehce rozmaluji např. okrovou barvou, pak jej „rozblokuji“ (rozdělím na barevné plochy podle předlohy) a poté už jen opravuji drobné chyby, než se vrhnu na další vrstvu.
- Způsob, jak zachytit v obraze vzdálenost – to se týkalo hlavně perspektivy (vzdušné a lineární), vzájemných proporcí, barevných kontrastů, ostrosti a detailů.
- Jak dodat obrazu hloubku – tzn., správně si všímat světla a stínů.
Tyto „problémy“ jsem řešila dříve. V nedávné době jsem se zaměřila na informace týkající se barevné kompozice. Stručně řečeno jde o umístění teplých, neutrálních a studených odstínů v obraze a souvisí to do určité míry se vzdušnou perspektivou. Základem je poznatek, že teplé odstíny vystupují více do popředí a tak části krajiny, které mají působit, že jsou vepředu, je vhodné malovat teplejšími odstíny. Části krajiny, které jsou ve střední vzdálenosti, je vhodné malovat neutrálními odstíny a pro nejvzdálenější části krajiny se vlivem vzdušné perspektivy hodí použití studených odstínů… Ale zpět k tématu.
V současné době vím, že už spoustu informací znám. Proto počítám už jen s drobnými krůčky.
Proč je dobré znát, jestli se učíte krokem nebo skokem?
Možná vás teď napadá „Proč mám zkoumat, jestli se učím krokem, nebo skokem, vždyť jednou stejně dojdu do cíle“. Je to spíše pro váš klid. Je určitě dobré se v tomto směru znát. Nebudete na sebe zbytečně tlačit, mít nereálná očekávání, nebo se s někým srovnávat. Víte, že dojdete k cíli tak jako tak, jen jinou cestou.
Tím se vracíme k tomu, co jsem psala na začátku. Jestli jste chodili třeba někam do kurzu a říkali si, že váš soused maluje lépe než vy, nic to neznamená. On se třeba učí krokem a vy, až získáte řadu informací, ho nakonec šmahem v malířských dovednostech přeskočíte.
Shrnutí
Chci, abyste věděli, že ani jedna varianta není lepší nebo horší. Záleží jen na tom, jak to vyhovuje vám. Nemá smysl se porovnávat s někým dalším, kdo se zlepšuje svým tempem, jiným než vy. Když už potřebujete nějaké srovnávání, porovnávejte se sami se sebou v minulosti, jestli děláte jakékoli pokroky (a já se vsadím, že ano).
Teď už také víte, že se můžete měnit v průběhu vašeho učení z někoho, kdo se učí a zlepšuje krokem, na skokana a zase zpět. Zjistíte-li, že se učíte krokem, ale chtěli byste to změnit, jde to. Jen vy si volíte způsob, jakým se budete učit malovat 🙂
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů