Zdravím vás a vrhneme se rovnou na další téma kolem malování. Tentokrát vám prozradím, jestli maluji každý prvek krajiny a tedy obraz pokaždé stejně, nebo volím různé postupy podle určitých kritérií.
Odpověď vám prozradím rovnou. Postup malby obrazu a jednotlivých prvků krajiny často měním. A nejen proto, aby mě malování stále bavilo, ale hlavně proto, abych pokaždé dosáhla nejlepšího možného výsledku, kterého jsem v danou chvíli schopná. Obraz a jeho části tedy maluji podle toho, jak se mi zdá, že to bude v danou chvíli nejlépe fungovat, protože…
Jediný správný postup malby neexistuje
Může být pro vás úlevou, nebo zděšením, že jediný správný postup neexistuje. Ti z vás, kteří ocení změnu, a nudil by vás stále stejný postup, to nejspíš uvítají. Ti z vás, kteří doufají, že se naučí jeden univerzální postup malby a mají vystaráno, nadšeni nejspíš příliš nebudou.
Co rozhoduje o tom, jak daný prvek krajiny namaluji?
Už tedy víte, že pokaždé stejný prvek krajiny maluji různě. Jak se tedy rozhoduji, jaké štětce a tahy při malbě zvolím?
Rozhoduji se podle:
- předlohy,
- velikosti malby,
- pozice v obraze,
- toho, kolik chci malbou obrazu strávit času,
- toho, jestli se mi chce střídat štětce,
- stylu malby, nebo kombinace stylů,
a to vše zohledňuji najednou…
1. Předloha
Nejprve většinou kouknu na předlohu, a popřemýšlím, jak bych nejlépe zachytila to, co na ní vidím. Jak znamená jakými štětci, jakými tahy a jakou barvou. To, že zvažuji tahy a štětce, je celkem logické, ale proč barvy? Někdy mám chuť malovat přesně podle předlohy a někdy chci obrázek třeba světlejší, nebo v tlumenějších barvách.
Už jste ode mě určitě slyšeli větu „Podíl předlohy v obraze se může lišit“. Můžete se řídit předlohou na 100 %, nebo jak je vám libo. Čím méně jsem toho o krajinomalbě věděla a uměla, tím více jsem se držela předlohy. Čím více toho vím a umím, tím více si věřím a už se předlohou nemusím řídit v takové míře. Hlídám si třeba jen přesné vzájemné proporce, ale barvy či tvary (např. stromů), si měním podle svého.
2. Velikost malby
Velikost malby zohledňuji zejména proto, abych správně zvolila velkost štětců, jak pro malbu celkově, tak pro malbu detailů. Čím větší obraz maluji, tím méně je důležité, jaký štětec zvolím pro malbu detailů.
Jako konkrétní příklad uvedu dva typy štětců. Při malbě malého obrázku pro detaily volím velmi malý a tenký štětec, také více kontroluji jednotlivé tahy. U většího formátu volím pro malbu detailů např. štětec dagger striper a také se nemusím extrémně při malbě hlídat, můžu malovat svižněji.
3. Pozice v obraze
Na umístění konkrétního prvku krajiny v obraze také hodně záleží. Za příklad zmíním třeba strom. Strom v pozadí, který je velmi daleko, maluji jiným postupem, než stejný strom, který je velmi blízko, tj. v popředí.
Proto je pro mě vždy důležité, rozdělit si předlohu orientačně na tři základní vzdálenosti – pozadí, střední vzdálenost a popředí. Podle umístění prvku krajiny měním i způsob malby.
4. Kolik chci malbou strávit času
Dalším kritériem, které zvažuji, je doba strávená malbou. Chci malovat rozsáhlou malbu mnoho dní, nebo chci malovat svižně a volnější, méně detailní malbu? I když moc ráda maluji, někdy chci malovat rychlejším tempem, jindy chci zase dosáhnout co nejlepšího výsledku, který by se co možná nejvíce podobal fotografii. V tu chvíli vím, že na rychlou malbu můžu zapomenout a že mi obraz bude trvat velmi dlouhou (s přihlédnutím k velikosti plátna).
5. Chce se mi střídat spousta štětců?
Stejně tak mně někdy baví, střídat spoustu štětců, a jindy mně to až „otravuje“. Vím, že když se mi nechce štětce střídat, měla bych také slevit ze svých nároků na nejlepší možný výsledek.
Pokud nechci slevovat a dosáhnout také nejlepšího možného výsledku, pak musím volit větší podklad (plátno, dřevo, lepenku, papír), abych zachytila i větším štětcem spoustu detailů. Pro takovou malbu se nejlépe hodí zkosené štětce, a možná jeden na úplné detaily. Když tedy vím, že chci malovat co nejmenším množstvím štětců, je mi jasné, že to neznamená malovat jen jedním, ale třeba 4 namísto 10.
6. Styl malby nebo kombinace stylů
Poslední kritérium, které zohledňuji, je to, jestli zvládnu daný prvek krajiny namalovat jedním způsobem, nebo k tomu potřebuji způsobů více, tedy jejich kombinaci. Obraz můžu malovat způsobem „ala olej“, „ala akvarel“, jen špachtlemi, nebo kombinací všeho. To se týká nejen obrazu jako celku, ale také jednotlivých prvků krajiny. Rozhoduji se tedy, jaký postup zvolím. Pro každou variantu stylu využívám jiné štětce (syntetické vs. přírodní) a odlišné tahy.
Jako příklad si můžeme uvést hory. Namaluji je neředěnými barvami, tj. pouze stylem „ala olej“? Nebo malbu zkombinuji, první vrstvu namaluji naředěnou barvou stylem „ala akvarel“, a poté třeba jen špachtlí? Nebo jsou to hory při západu slunce a celé hory a oblohu přetřu nakonec ještě určitou lazurou (velmi naředěnou barvou, např. světlou růžovo-oranžovou), abych docílila teplého nádechu obrazu? Chci-li malbu hor uspíšit, volím špachtli, chci-li si s ní více vyhrát, volím štětce. Variant je opravdu obrovské množství a já hledám tu nejlepší, nebo tu, na kterou mám náladu.
To vše najednou
Už jsem zmínila výše, že to vše zohledňuji zároveň, tzn., že beru v potaz vše najednou. Proč a pokaždé jinak? Odpověď na to je různorodost obrazů a také dosažení nejlepšího možného výsledku (pokud to v danou chvíli takto chci) s ohledem na předlohu.
Kdybych malovala pokaždé stejně naučeným postupem, byly by si obrazy až příliš podobné, nehledě na to, že by výsledek nemusel odpovídat tomu, jak je to v předloze. V takovém případě by vlastně předloha byla celkem zbytečná.
Skutečnost, že se dá každý prvek krajiny namalovat různými způsoby, může pro začátečníka vypadat “strašidelně” a náročně. Podle mně je to vlastně fajn. Malování se tak pro vás nestane stereotypem, protože si neustále volíte různé postupy malby. Tedy pokud chcete. A tato variabilita je super.
Samozřejmě můžete používat stále stejný postup, ale jak dlouho vás to bude bavit? A budete dosahovat maximálních výsledků? Nejspíš ne…
A to už je dnes vše, těším se na vás zase příště.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů