Vítejte u dalšího článku. Chci se s vámi opět podělit o poznatky z malby obrazu. Tentokrát to byla malba vlaku a jednalo se o vánoční dárek pro milovníka vlaků. Přiznám se, že jsem si ještě před začátkem malby myslela, že jsem si ukousla příliš velké sousto. Jak to dopadlo se dovíte v článku…
Jako vždy začneme pomůckami, které jsem použila.
Pomůcky, které jsem použila
Barvy: Liquitex soft body, Golden Fluid.
Štětce: plochý syntetický, zkosený dagger striper se syntetickými štětinami, kulatý se syntetickými štětinami, vějířek s přírodními štětinami, rozháněč s přírodními štětinami, písmomalířský se syntetickými štětinami, štětec na detaily se syntetickými štětinami, plochý s přírodními štětinami, špachtle.
Další: plátno na rámu (rozměr 40×50 cm), šeps, matný lak Liquitex, háček na zavěšení.
Postup malby vlaku
Teď vám podrobněji popíšu postup malby. Určitě se dovíte spoustu nových věcí, o kterých jsem se dosud příliš nezmiňovala. Jednu vám prozradím hned – nepodceňovala jsem přípravu…
Vytvoření předloh pro malbu
A jelikož jsem si vybrala docela těžký motiv pro malbu, vyžadovalo to pořádnou přípravu. Lokomotiva, kterou jsem chtěla namalovat, může po kolejích jezdit oběma směry. Na jedné fotografii, u které se mi líbilo okolí a celý vlak, byla lokomotiva zapřažena opačným směrem, než jsem pro svůj obraz potřebovala.
Našla jsem si tedy také druhou fotografii, kde jsem měla lokomotivu vyfocenu z opačného pohledu. Nicméně jsem potřebovala tyto dvě předlohy propojit a to vyžadovalo přípravu. Jak jsem to udělala můžete vidět na fotografiích. Jen připomínám, že si předlohy pro obrazy fotím sama (nepoužívám fotografie z internetu), a tyto fotografie nebyly výjimkou.


Vytvoření mřížky na plátně a předkreslení
Pro malbu jsem si tedy vybrala docela těžký motiv a nachystala si dvě předlohy – vlak, který má spoustu detailů. Přiznám se, že jsem se na začátku bála, že jsem si ukousla příliš velké sousto. Abych si zajistila větší šanci na úspěch, nejprve jsem si na předloze vytvořila mřížku (viz předchozí dvě fotografie) a stejnou mřížku jsem si vytvořila také na plátně.
Poté, co jsem měla mřížku rozkreslenou, rozvrhla jsem si tužkou také celý obraz, tím jsem si ho dopředu předkreslila. Následně jsem pokračovala dalším krokem.

Namalování vlaku černou barvou
Jakmile jsem měla hotovou mřížku a rozkreslení vlaku tužkou, rozhodla jsem se před rozblokováním celého obrazu udělat ještě jeden krok. Tím bylo to, že jsem celý vlak namalovala černou barvou. Proč? Věděla jsem, že když začnu tužku přemalovávat barvou už při malbě oblohy, tak předkreslený vlak přemaluji a tím mi tužka zmizí. Už bych nepoznala, kde jsem původní vlak nakreslila.
Tím, že jsem ho namalovala černou akrylovou barvou, jsem si pojistila, že stále bude prosvítat, i když jej přemaluji při malbě pozadí. To jsem potřebovala pro pozdější malbu – budu vědět, kde ho mám poté zase namalovat.

Rozblokování
Jakmile jsem měla vlak namalovaný černě, nastal ten správný okamžik pro rozblokování obrazu (o tom, co je rozblokování obrazu se více zmiňuji např. ve videu „Rozblokování obrazu“ – co to je a proč to dělám?).

Obloha
Jakmile jsem měla hotovo rozblokování obrazu, mohla jsem postupovat od nejvzdálenějších částí obrazu až do popředí. Pokračovala jsem tedy malbou oblohy. Ačkoli jsem si myslela, že mě u ní nic nepřekvapí a že žádné nové postupy nejspíš nepoužiju, opak byl pravdou.
Modrá barva oblohy při zasychání ztmavla a tak jsem ji několikrát zesvětlovala. Chtěla jsem dokonalou světlou barvu s hladkými přechody od spodní nejsvětlejší, až po horní nejtmavší. Jakmile jsem byla s barvou spokojená, pokračovala jsem mraky.
Pokračovala jsem malbou mraků vlevo nahoře. Nicméně napoprvé jsem použila sytou namíchanou barvu. To bylo příliš a nezdálo se mi to. Proto jsem namíchanou barvu hodně naředila vodou a tím jsem další mráčky zjemnila. Navíc jsem ještě tahy rozmazávala prsty. Dosáhla jsem tak jemných mráčků o které mi šlo. Abych napravila a zjemnila první syté mraky, vytvořila jsem na obloze ještě lazuru.
Namíchala jsem si poloprůsvitnou světle modrou barvu a tou jsem přetřela celou oblohu včetně mraků. To bylo přesně to, co jsem potřebovala, abych sjednotila všechny mraky na obloze a nebyly tak křiklavé.


Stromy
Jakmile jsem byla s oblohou spokojená a byla tedy hotová a hlavně kompletně suchá (pomáhala jsem si fénem), mohla jsem pokračovat dále. Pokračovala jsem tedy stromy v pozadí. Na tom nebylo nic těžkého, řídila jsem se předlohou a pravidly vzdušné a lineární perspektivy.


Lehkou část malby jsem měla za sebou a teď teprve přišla na řadu ta část, ze které jsem měla řekněme respekt. 🙂
Vlak
Jelikož jsem si oblohou přemalovala kus vlaku (s tím jsem samozřejmě počítala), nakreslila jsem si znovu tužkou, kde se má vlak nacházet.


A opět jsem ho poté namalovala černou akrylovou barvou. Tentokrát to ale nebylo pro jistou, byla to spodní vrstva vlaku, která měl zachycovat části vlaku ve stínu. Poté jsem domalovávala vrstvy a části vlaku, které byly více osvětleny. Během doby, kdy malba zasychala jsem přimalovala první vrstvu kouře.


V této fázi jsem přerušila malbu vlaku a přesunula jsem se k malbě popředí.
Popředí
Pokračovala jsem malbou polí, luk a nakonec popředím – travnaté plochy, plochy zaschlé slámy a kamenité plochy kolem kolejí. Důležité bylo tako to. že jsem nezapomněla na stín, který lokomotiva a celkově vlak na trávu a okolí vrhal.

Dokončení malby vlaku
Na závěr jsem si nechala detaily vlaku a poté ještě kouř. Nejvíce zabrat mi dala lokomotiva. Snažila jsem se namalovat co nejvíce detailů, jenže štětcem jsem toho nebyla schopna tak, jak bych si přála. Proto jsem se spokojila s tím, že ji nezachytím do nejmenších detailů. Naprosto poslední částí malby tohoto obrazu, byla úprava kolejí tak, aby vlak opravdu „seděl“ na kolejích a aby to nepůsobilo tak, že se nad nimi vznáší. Poté jsem malbu vlaku brala za dokončenou a po zaschnutí obrazu jsem přistoupila k závěrečným úpravám.
Závěrečné úpravy
Znovu zdůrazňuji, že jsem nechala obraz pořádně proschnout. Poté jsem přistoupila k lakování. Zvažovala jsem, jestli mám požít lesklý či matný lak. I když lesklý lak vypadá moc hezky, vadí mi, že se obraz ze spousty úhlů leskne. Pak nevidíte, co je na něm namalováno. Proto jsem použila matný lak, dvě vrstvy.
Třešničkou na dortu už bylo jen přidělání háčku na zadní stranu rámu a obraz byl hotový.
Konečný výsledek



Shrnutí
Naučila jsem se něco nového? Ano, použila jsem lazuru novým způsobem, navíc jsem ji rozmazávala prsty, čímž jsem dosáhla nového potřebného efektu. S výsledkem jsem moc spokojená, i když znalec vlaků by měl možná výhrady k detailům lokomotivy.
Celkem jsem obraz malovala něco málo přes 20 hodin.
Videoukázka
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů