Vítám vás u dalšího článku, tentokrát na téma „Když nevíte, co s malým plátnem, nehnete ani s velkým“. Když jsem s malováním začínala, a možná ještě dříve, už v době, kdy jsem teprve sledovala profesionální malíře na internetu, toužila jsem malovat velké obrazy. Ale vždy, když jsem stála před velkým prázdným plátnem, byla jsem mnohem více nervózní. Tehdy jsem ještě neznala význam předlohy pro malbu, a tak jsem vymýšlela vždy nějakou krajinku v hlavě. Jak už to tak bývá, jelikož jsem toho příliš nevěděla, zvolila jsem tu nejtěžší cestu, aniž bych to tušila.

Problém byl, že jsem ve skutečnosti nevěděla „jak naložit“ s malým plátnem, natož s velkým. U malého plátna to ale není tolik vidět, kdežto u většího rozměru plátna, vše bije do očí. Ještě chci zmínit, že vždy, když zmíním plátno, platí to i pro jakýkoli další druh podkladu (papír, plátno na lepence, dřevo)…

Když nevíte, co s malým plátnem, nehnete ani s velkým.
Foto: Ukázka různých rozměrů/formátů malby.

Potřebujete postup, který vám pomůže pokaždé

I když se může zdát, že je lehké namalovat miniaturní obraz, štětec není tužka, takže to vyloženě neplatí. Naopak se také může jevit, že malba velkého obrazu je jednodušší, protože máte hodně prostoru, můžete používat velké štětce, a tak ho zvládnete namalovat levou zadní včetně nejmenších detailů. Ani jedno z toho nemusí být vždy pravda.

U velmi malých obrazů je těžké, do něj vše vměstnat a někdy i ten nejtenčí štětec může být stále příliš velký. Tento problém se vám u velkého obrazu nestane, ale musíte vědět, jak celou plochu zaplnit.

Moje zkušenost byla nejdříve taková, že když se mi nějaký obraz celkem povedl, byla to spíše náhoda. Neměla jsem informace a experimentovala. I když to, že člověk neví, jak obraz dopadne, vnáší do malby trochu nepředvídatelnosti, není to asi nic, po čem by malíř vysloveně toužil. Člověk netouží po náhodném úspěchu v malbě, chce uspět pokaždé. Potřebujete si najít osvědčený postup, který bude fungovat při malbě každého obrazu. To ale neznamená, že se vám už povede každý obraz.

Stále se vám bude stávat, že se vám občas obraz nepovede podle představ, ať už máte zkušeností málo či hromadu. Čím více budete mít zkušeností a čím více si „zvyknete“ na určitý standard vašich maleb, tím náročnější na výsledek pak můžete být. Ale to jsem trochu odbočila.

Postup, který vám pomůže pokaždé NENÍ univerzální postup malby každého prvku krajiny

Píšu, že potřebujete osvědčený postup, který bude fungovat při malbě každého obrazu. To platí, ale neznamená to, hledat univerzální postup malby každého prvku krajiny (stromu, hor, atd.). Toto jsou dvě různé situace. Postupem, myslím postup, jak namalovat obraz, jeho jednotlivé kroky za sebou, které dávají smysl, navazují na sebe a díky nim zvládnete namalovat každý obraz krajiny.

Univerzální postup malby každého prvku krajiny rozebírám v samostatném článku s názvem „Proč nefunguje univerzální postup malby“, ve kterém se dovíte, proč takový postup vlastně neexistuje a proč ho ani nehledat. Stručně řečeno, se jedná o jediný platný postup, který předpokláte, že bude fungovat, např. na každý jehličnatý strom a naučíte se ho „nazpaměť“, což je omyl. Více se teď už rozepisovat nebudu, opakovala bych to, co najdete v článku.

Předloha je základ

Samozřejmě, že prvním krokem k tomu, abyste věděli, jak plátno zaplnit, je používat předlohu. Víte-li, co máte malovat, je pak malba mnohem jednodušší z mnoha důvodů. O předloze jsem toho v minulosti napsala už dost, takže není třeba to vše znovu opakovat.

Předloha vám opravdu hodně pomůže, ale absolutně vás nezachrání, pokud nebudete vědět, co dál. Tedy to, jak dostat předlohu na plátno.

Nejprve si rozvrhnete základní orientační body, poté obraz rozblokujte (pokud nevíte, co to je, koukněte na článek „Rozblokování obrazu – co to je a proč to dělám“). Samozřejmě to není jediný správný postup, mě se ovšem tento postup osvědčil nejlépe. Nezůstaneme jen u této části, prozradím vám kompletně celý proces malby obrazu, který se mi osvědčil.

Jaký postup malby se mi osvědčil

Už tedy víte, jaký je můj první a následující krok při malbě každého obrazu – orientační rozvržení a následně rozblokování obrazu. Jak postupuji potom? Volím tyto kroky:

  • Rozdělím si v mysli krajinu (předlohu i malbu) na tři části – optické vzdálenosti, tj. na pozadí, střední vzdálenosti a popředí. Tyto orientační vzdálenosti mi pomohou při malbě a rozhodování, jaké štětce použiju (velké, malé, syntetické, přírodní, jaký typ štětce), jaké barvy zvolím a namíchám (teplé, studené, neutrální) a jak detailní jednotlivé části budou.
  • Celý proces malby obrazu si rozdělím na tři hlavní fáze – první fází je rozblokování, to už víte, druhou fází je modelování (to může být jedna vrstva nebo několik vrstev, smyslem je zachytit hrubé detaily, proporce a hlavní strukturu tam, kde potřebuji) a třetí fází jsou závěrečné detaily. Přitom v každé fázi postupuji vždy tak, že začínám malbou od opticky nejvzdálenější části krajiny až do popředí.

Maluji tedy celý obraz plošně vrstvu po vrstvi (skládám je na sebe), ne jednu část vedle druhé. Tento postup mi zaručí, že si poradím s každým plátnem, ať už malým nebo velkým.

Velkou výhodu tohoto postupu vidím v tom, že maluji konzistentně. Co tím myslím? Dříve jsem postupovala po částech a dopadalo to tak, že na začátku jsem měla spoustu energie a dávala si záležet. Ke konci obrazu už mi „docházela pára“. Všimla jsem si, že jsou poté obrazy v některých částech lepší než v jiných a obraz působil nevyváženě.

Když ale postupuji tak, jak uvádím výše v odrážkách, obraz působí celistvě, rovnoměrně propracovaně tak, jak je potřeba. Vejde se mi na obraz to, co potřebuji, pohlídám si tak snadno vzájemné proporce i barvy, nemusím neustále při malbě střídat štětce, atd… Tento postup má obrovské množství výhod.

Tvořím ukázku postupu malby každého mého obrazu.
Foto: Ukázka z tvorby videí pro vás. Na fotografii vidíte ukončenu první fázi malby – rozblokování obrazu.

Zvolíte-li tento postu, poradíte si s malým i velkým plátnem

Může se vám to zdát moc složité, ale není. Ve skutečnosti má tento proces malby určitý řád a postup a tím je snazší. Hlavním benefitem tohoto způsobu malby je to, že si poradíte s malým i velkým plátnem. Rozdíl je pouze v měřítku, buď celou krajinu zvětšujete, nebo zmenšujete, ale vzájemný poměr jednotlivých částí (prvků) krajiny, množství detailů, apod., zůstává stejné.

Věřím, že jsem vám tímto článkem alespoň trochu dodala naději, že se zvládnete naučit malovat. Dnes je to vše a těším se zase příště.

Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.


Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.

Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.



0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *