„Já bych chtěl/a začít malovat, ale…“ Zastavme se u toho „ale“. Co vás brzdí? Strach, že vám to nepůjde? Pochybnosti, že nemáte talent? Nebo obava, že nevíte, jak začít? Pokud cítíte bariéry, abyste se vrhli na malování, nejste sami. Otázkou je: Jsou tyto překážky skutečné, nebo si je jen stavíme do cesty? Podívejme se na to společně a zjistíme, že spousta obav a překážek, není tak velká, aby nešly překonat.
Pokud toužíte malovat, ale pořád váháte, zda to dokážete, pak věřte, že je to běžné. Malování je jedním z nejpřirozenějších způsobů sebevyjádření, vždyť většina dětí velmi rádo kreslí a maluje, a přesto si mnoho lidí myslí, že k němu potřebují „něco navíc“ – talent, speciální vzdělání nebo roky praxe. Pravdou je, že bariéry jsou často jen v naší hlavě. Pokud toužíte tvořit, jste už na správné cestě. Jediné, co potřebujete, je odvaha začít…
PROBLÉM: ILUZE NEDOSTUPNOSTI MALOVÁNÍ
Mnoho začátečníků si myslí, že jim chybí talent, specifické schopnosti, čas, peníze na kvalitní pomůcky, vedení, nebo všechno dohromady. Tohle je ale jen mýtus! Pravdou je, že bariéra vstupu do malování je tak vysoká, jak si ji sami postavíme.
Dnešní svět je plný různých výtvarných děl. Bývají krásné, precizní a realistické, nebo jsou abstraktní, někdy provokativní, či přinejmenším diskutabilní. Každý si zde může přijít na své.
Zejména, když pokukujete po tom, tvořit výtvarná díla, která vypadají velmi realisticky, nebo velmi originálně, můžete mít pocit, že bez akademického vzdělání nemá smysl ani začínat. Sociální sítě nás zavalují mistrovskými obrazy a my pak propadáme pocitu, že to nezvládneme. Ale je to opravdu tak?
Není. Většina lidí věří, že ostatní mají něco navíc, i kdyby jen talent nebo štěstí. Pravda ale je, že lidí, kteří malují jen na základě talentu nebo štěstí, je velmi malé procento. Lidé, kteří jsou dnešními umělci, často udělali jen jedno, na rozdíl od ostatních – věděli, že to chtějí umět a nějak začali, hledali cesty ne výmluvy a nevadilo jim, že zatím neví, jak to udělají. To byl i můj případ. Věděla jsem, že chci umět malovat realistické krajiny, ale nevěděla jsem, jak to udělám.
Je to jako chodit v noci s baterkou a chtít někam dojít, stačí, když vidíte vždy jen kousek před sebe a stejně můžete dojít úspěšně na konec. Co pro to potřebujete? Víru v sebe sama a nezdolné odhodlání, že to dokážete, ať to bude jakoukoli cestou.
Tohle ale bude fungovat, pokud to bude opravdu ze srdce vaše přání. Opravdu to chcete? Odpovězte si upřímně, jinak to nemá cenu.
JAKÉ BARIÉRY VSTUPU DO MALOVÁNÍ EXISTUJÍ?
Než se pustíme do řešení, pojmenujme si vždy překážky, které nejčastěji odrazují začátečníky:
Přesvědčení, že nemáte talent
„Nikdy jsem neuměl/a kreslit.“ Umění je jen pro ty nadané.“ „Musím být od přírody nadaný/á.“
Velký omyl! Musíte jen začít a učit se postupně. Talent je jen zlomkem úspěchu. Důležitější je trénink a vytrvalost. Máte-li strach, že to nezvládnete, protože nemáte talent, ale moc si to přejete, nevydávejte se cestou samouka, od začátku si vezměte někoho na pomoc.
O talentu jsem toho napsala už spoustu. Věřím, že můj pohled na talent znáte. A pokud ještě ne, přečtěte si tyto články „Potřebuji talent?„, „Myslela jsem, že malování je jen pro vyvolené…„, „Mýtus o malování – talent stačí, učit se není třeba…„, „Dva pohledy na talent„. Třeba vás to přesvědčí, že o talentu nemusíte dále přemýšlet. Talent je stejně jen jiskra, která potřebuje kyslík dřiny a pravidelnosti. Kdo maluje, ten se zlepšuje. Každý.
Některé z těchto článků najdete částečně i jako podcast u mě na YouTube kanále.
Ve výtvarce mi to nešlo, tak mi to nikdy nepůjde
Další překážkou, kterou si zatím jen „doufající možný budoucí malíř“ do cesty staví, je vzpomínka na výtvarnou výchovu, kdy si říká „ ve výtvarce jsem terno neudělal/a, takže ze mě umělec nikdy nebude“. Víte, co, já jsem ve výtvarce taky nijak zvlášť neexcelovala. Tento bod nebudeme protahovat, protože i o tom už jsem psala článek „VÝTVARNÁ VÝCHOVA VS. JAK MALUJI DNES…„. Takže si ho můžete přečíst.
Víte, jaké je řešení? Přeneste se přes to, co se dělo v minulosti a najděte v sobě naději, že tentokrát to bude jinak.
Strach z neúspěchu
„Co když mi to nepůjde? Co když moje obrazy nebudou dost dobré?“ „Co když do toho dám energii, čas, i peníze, ale zbytečně?“
Obavy, které brzdí každého tvůrce. Bojíte se neúspěchu? Přijměte proces učení. Ano, můžete selhat a budete zklamaní, ale jen pokud to dopustíte, pokud budete hledat řešení, je tento scénář velmi málo pravděpodobný.
„A co když to zkusím, a stejně nebudu spokojený se svými obrazy?“ Ano, je pravděpodobné, že se vám první obrázky třeba nebudou moc líbit, a nebudete spokojení. Důležité je to, jak se k tomu postavíte. A víte co, je to dobré znamení, protože když budete chtít být lepší, bude to váš hnací motor. To byl také můj případ.
Bojíte se dělat chyby? To každý. Jsme tak naučení ze školy. Uděláte chybu, dostanete špatnou známku, nebo jste určitým způsobem potrestáni. Teď vás za chyby v malování nikdo nepotrestá. Chyby jsou součástí procesu. Ti nejúspěšnější lidé jsou právě ti, kteří dělali nejvíce chyb a poučili se z nich. Vzpomeňte na Edisona, kolik neúspěšných pokusů provedl, než objevil funkční žárovku.
Perfekcionismus – očekáváte okamžitý dokonalý výsledek
Říkáte si: „Musí to být dokonalé, jinak to nemá smysl“? Toto je past, která ničí vývoj. Jeden z důvodů, proč řada lidí malování po chvíli vzdá, je ten, že očekávají perfektní výsledek hned od začátku. Chtějí, ať jim to jde hned a okamžitě. Ale každý umělec začínal nesmělými kroky a nepodařenými pokusy.
Perfekcionismus vás brzdí. Uvolněte se a přijměte fakt, že je potřeba se také něco učit. Jeden z důvodů, proč chtějí lidé vidět dokonalý výsledek okamžitě, je ten, že se srovnávají s profesionály, které vidí na internetu. Jenže vy v tu chvíli srovnáváte sebe s velmi malou zkušeností a člověka, který má roky praxe a znalosti. To je nesrovnatelný rozdíl.
Přestaňte se srovnávat s profesionály, místo toho se od nich učte.
Myslíte si, že nemáte ty správné schopnosti
Malování není magický dar, je to dovednost, kterou si můžete osvojit. A tato dovednost je podporována dalšími dovednostmi, jako např. schopnost pozorování, všímavost, možná také schopnost dedukce a logického uvažování.
Tyhle schopnosti běžné používáme, tak proč si často myslíme, že malování potřebuje něco extra? Lidé se bojí, že nemají dostatečnou zručnost. Jakou zručnost k tomu potřebujete?
Pokud umíte udržet tužku, pak umíte udržet štětec. Umíte-li na tužku přitlačit nebo psát slabě, dokážete totéž se štětcem. Pokud umíte vymáčknout zubní pastu, pak umíte vymáčknout barvu na paletu. Umíte-li míchat polévku, umíte namíchat barvu na paletě. Tohle je veškerá zručnost, kterou potřebujete, zbytek je o informacích.
Možná si říkáte, že nemáte dostatečnou schopnost představivosti, tu ale nepotřebujete. Stačí malovat podle fotografie, a nemusíte si nic představovat. Často si klademe překážky tam, kde vlastně ani nejsou.
Sebedůvěra je mnohem více, než schopnosti. Věřte, že to dokážete a že si potřebné schopnosti průběžně osvojíte.

Finanční náročnost/bojíte se plýtvat materiálem
„Barvy, plátna, štětce… to musí stát hodně peněz.“ – začít jde i jednoduše a levně. Nechcete utrácet? Začněte s naprostým minimem. Jaké minimum to je?
Je rozdíl mezi naprostým minimem a optimálním minimem. Naprosté minimum je to, co k malování potřebujete. Optimální minimum je to, jaké minimum pomůcek je pro vás vhodné s ohledem na vaše požadavky.
Naprostým minimem je toto: Primární barvy v teplé i studené variantě (červená, modrá, žlutá) a černá a bílá barva. Zkosený štětec nebo ještě lépe štětec dagger nebo dagger striper (záleží, jak ho nazývá výrobce), je to štětec, který je více zkosený než běžné šikmé nebo zkosené štětce. Potom potřebujete podklad, kterým může být třeba balíček dřevěné překližky z hobby marketu. Potřebujete také šeps (což je podkladová barva), kterou si desky natřete, a potřebujete také střičku s vodou.
Paletu si kupovat nemusíte, stačí vám deska, kterou obalíte potravinovou fólií nebo alobalem. Čističku štětců také nemusíte kupovat, stačí nádoba s vodou.
Takhle máte čím malovat, na co malovat, máte místo pro míchání barev a máte v čem čistit štětce. To vám pro malování na zkoušku bohatě stačí. Pak už vám chybí jen předloha (fotografie), podle které můžete malovat. Stojan ze začátku také nutně nepotřebujete.
Jaké jsou přibližně náklady, když si toto pořídíte? Cca 1500 Kč. V tomto případě se nemusíte ani bát plýtvat materiálem.
Optimální minimum pomůcek nebo ideální pomůcky, to už je pak jiná písnička, a může být pro každého z vás rozdílné. Cena už bude také narůstat, ale to potřebujete až ve chvíli, kdy víte, že u malování zůstanete. Pak vám může pomoci „Průvodce výběrem pomůcek“, který jsem vytvořila.
Bojíte se, že se nákup pomůcek nebo zdrojů informací stane zbytečným
Máte strach, že si koupíte vše potřebné, abyste začali, ale stane se, že vás to nebude bavit, nebo vám to nepůjde a tak budou všechny ty výdaje zbytečné?
Nebudu vám lhát, i to se samozřejmě může stát. Ale na druhou stranu, pokud si koupíte zdroje informací, pak se toto „riziko“ velmi zmenší, protože je větší pravděpodobnost, že uvidíte rychle pokroky.
Já jsem začínala jako samouk, protože jsem nevěděla o nikom, od koho bych se mohla učit. Knihy o malování byly sestaveny tak, že říkali co malovat krok za krokem, ale neučili, jak být v malování samostatní. Informace byly povrchové a podle mě velmi nedostačující.
Šla jsem tedy cestou pokus omyl a to se teprve prodražilo na pomůckách. Na spotřebě tolik ne, protože jsem byla opatrná na počet namalovaných obrazů a musela jsem si hodně lámat hlavu, abych vždy odhalila, co dělám špatně dříve, než namaluji spoustu nepovedených obrazů. To je velká otrava.
Kdybych měla začínat dnes, kdy je dostupných informací více, začala bych tím, že si pořídím nutné minimum pomůcek, ale investuji do zdroje informací, protože to šetří čas, peníze, nervy a zklamání z nezdaru.
Dnes to svádí k tomu, aby se člověk snažil spoustu věcí odkoukat z videí zdarma na YouTube a já to také dělala. Teď zpětně ale můžu říci, že se mi podařilo odkoukat tak stěží 20 %, a to možná přeháním. Stálo mě to moře času a velmi pomalé pokroky. Za tu dobu, co koukáte např. na 30 minutové video a poté dlouho dedukujete, proč to malíř asi dělá, můžete získat důležité informace z placených zdrojů a stihnete si také něco natrénovat. Podaří se vám i více zdařilých malířských pokusů, což může zvednout vaši motivaci.
Investice do zdrojů informací jsou často menší, než neustálé plýtvání penězi za špatné pomůcky, nebo chyby při samostudiu.
Možná stále čekáte na správný okamžik, nebo nemáte dost času
Jedním z největších problémů je, že mnoho lidí čeká na dokonalý moment – až budou mít více času, lepší materiály, větší jistotu, až budou prázdniny, až děti odrostou, až, až, až… Jenže perfektní chvíle nikdy nepřijde. Řekněme si to upřímně, jedná se buď o výmluvy, nebo o zkreslená očekávání, že to bude těžké, časově náročné, náročně na soustředění, apod.
Nepotřebujete malovat každý den hodinu nebo déle, abyste se něco naučili. Říkáte si „Mám tolik povinností, kdy bych měl/a malovat?“ Ale co kdyby malování bylo váš čas pro sebe? Nemáte čas? Udělejte si ho. – Stačí 15 minut denně.
Lidé si myslí, že malování zabírá příliš mnoho času a že nezvládnou skloubit své povinnosti s učením nových dovedností. Není to tak těžké, jak si mnozí myslí. Je to opět zkreslená představa, která je brzdí.
Nemáte čas, věnovat se malování pravidelně? To také nevadí. Na malování nepotřebujete pravidelné velké bloky času, tím se zbytečně odrazujete. Někdy je delší nebo pravidelné malování za každou cenu malování spíše kontraproduktivní, než nápomocné. Malbu si tak zprotivíte, a je po zábavě. Jakmile si z malování uděláte další povinnost, nemůžete se divit, že u toho nezůstanete. I když jsou za tím dobré úmysly a snaha, nedělejte to.
Chcete přeskočit učící fázi
Možná se vám nechce do nudného získávání informací a nejraději byste ho přeskočili a rovnou malovali. Chápu to, ale bohužel, chcete-li uspět, informace se nedají obejít, aniž by se to neprojevilo na omezeném výsledku.
Co ale můžete udělat, je, že si k informacím a teorii najdete cestu. Zkuste vymyslet, jak by z toho mohla být zábava, nebo si informace dávkujte podle svých potřeb. Kolikrát ale také nejde o to, co nevíte, že máte teoreticky udělat, ale je důležité, abyste se dozvěděli, co nemáte dělat.
Jak si najít k teorii o malování cestu? Najděte její výhody a klady. Praktická teorie vám ušetří frustraci. Když víte, jak míchat barvy, jak pracovat se štětcem nebo jak vrstvit akryl, vyhnete se zbytečným chybám, které by vás mohly předčasně odradit.
Malování jde rychleji, když víte, co děláte. Správné techniky vám usnadní práci, takže se nebudete trápit tím, proč se vám něco nedaří. Místo pokusů a omylů se můžete soustředit na tvoření. Bez základů to může být zklamání. Pokud se vám dříve malování nedařilo, možná to bylo právě kvůli chybějícím základům. Krátká teorie vám pomůže získat jistotu a radost z tvorby.
Nemusíte znát všechno hned, stačí osvojit si pár klíčových principů, které vám pomohou hned od začátku. Ostatní můžete objevovat postupně nebo při malování. Teorie vám dá větší svobodu, u mě to tak rozhodně bylo. Když pochopíte, jak barvy fungují nebo jak vytvářet prostor a hloubku, a další důležité oblasti malby, získáte větší kontrolu nad tím, co chcete vyjádřit. Pak můžete experimentovat bez omezení.
Možná jste si v minulosti právě proto, abyste se vyhnuli teorii, vybrali pro svou malbu „zážitkové malování“, zážitkové kurzy, a pak byli zklamaní, že jste se nic potřebného nenaučili a neviděli změnu. Pokud je to váš případ, nechte si tento druh kurzů až na pozdější období a najděte si cestu i k teorii. Budete-li se jí vyhýbat jak čert kříži, stejně vás to nakonec dožene. Tak proč „nestrhnout náplast co nejdříve“ a pak jen si užívat proces?
Máte pocit, že by vaše malba nebyla originální, bojíte se, že jste málo kreativní
Vaše tvorba je, nebo bude jedinečná – nikdo jiný nemaluje/nebude malovat jako vy. A s vašimi přibývajícími zkušenostmi se vaše tvorba bude vyvíjet a ještě více lišit od dalších umělců, je mnoho způsobů, jak se lišit. A řekněme si upřímně, na začátku nepotřebujete být originální, dokud neumíte základy.
Možná nemáte inspiraci, co malovat, možná máte strach, že nebudete vědět, co vlastně chcete tvořit, že ještě nemáte vybrán svůj malířský směr. Ani to není překážka. Během učení se malby na to přijdete. Vyzkoušíte si spoustu tréninků, směrů a nakonec si ten svůj najdete. A co se týče inspirace, ta se také vždy najde, a pomůže vám v tom vaše předloha (referenční fotografie).
Nebo se bojíte, že vám lektor bude „cpát“ svůj styl? Pokud je to dobrý lektor, pak nebude.
Nevíte, od koho se máte učit
Řekla bych, že ve světě najdeme dva druhy umělců… Jednou skupinou jsou ti, kteří to dělají sami, automaticky, sednou a malují a neví vlastně jak, a ani je to příliš nezajímá. Když se jich zeptáte „jak to děláš, jaký máš postup“, tak vám řekne „já nevím, prostě jen maluji a jde to samo“. Takových je obrovská menšina.
Druhou skupinou jsou lidé, kterým to ze začátku nejde samo, hledají a zkoumají, prověřují každý krok, hledají řešení, lámou si hlavu, které postupy jsou lepší a které horší. Jejich cesta je delší, náročnější, ale také dojdou k cíli. Jejich odměnou je pak konečný úspěch zdolaný přes překážky. Ví, že jejich odměna je zasloužená a hodně vydřená. Na to potřebujete mít povahu.
Řeknu vám k tomu jednu věc. Kdybych se od někoho z nich chtěla učit malovat, chtěla bych se učit od toho, který se sám zvládl naučit a ví, co má dělat, co funguje a co ne. Člověk, který by sám nevěděl, jak to dělá, by mě to rozhodně nenaučil.
Když se někoho zeptám, jak se naučil malovat, nečekám odpověď „prostě malujte“, a časem se zlepšíte, to mě akorát odradí. Je to pro mě jen známka toho, že buď sám malíř neví, jak to dělá, nebo se zkrátka nechce dělit o své know-how a nechcete to naplno přiznat.
Dobře si vybírejte, od koho si necháte radit, koukejte na jejich výsledky, ale i na jejich přístup. Pomoci vám může také článek „VYŘEŠÍ KURZY MALOVÁNÍ VAŠE PROBLÉMY S MALBOU?„, kde se o tomto tématu rozepisuji do detailů.
Už jste to zkoušeli, a nedařilo se vám?
Nejde tolik o to, jestli jste to už zkoušeli a neuspěli jste, jde spíš o to, jak jste to v minulosti zkoušeli a proč jste neuspěli. Důvodů může být spousta – špatné pomůcky, špatný lektor, špatné informační materiály…. Sami to asi neodhalíte. Pokud se ale necháte odradit jedním neúspěchem, je to škoda.
Pokud jste to už zkoušeli, nedařilo se vám, moc vás to ani nebavilo, ale stále to ve vás hlodá, že byste to chtěli možná i zkusit znovu, tak do toho. To že se vám jednou nedařilo, neznamená, že se to nezmění. Zkuste přijít na to, co vám nešlo, co vás nebavilo, a změňte postup. Přizpůsobte si ho více na míru, nebo najděte někoho, kdo to udělá za vás.
Je přirozené, že máte pochybnosti o tom, jestli se do toho znovu pouštět. Každý umělec, kterého obdivujete, měl chvíle, kdy pochyboval o svých schopnostech, kdy váhal, jestli má dále pokračovat, nebo to vzdát. Možná vám to předtím nešlo, protože jste nenašli správnou techniku, styl nebo médium, třeba si jen musíte najít to pravé pro vás. Dříve jste možná neměli přístup k takovým návodům, kurzům a inspiraci, jaké existují dnes. Překonání strachu z neúspěchu buduje sebevědomí. Pokud se do toho pustíte znovu, bez tlaku na dokonalost, možná zjistíte, že si malbu konečně užíváte.
Možná si říkáte „Co když zase neuspěju“? No ale co když tentokrát uspějete? Možná máte právě teď jiný přístup, více trpělivosti nebo jen lepší náladu na tvorbu. Nezjistíte to, dokud to nezkusíte.
Dejte si šanci objevit radost z tvorby a zažít radost z úspěšné malby, nevzdávejte to se sebou, je-li to váš sen. Možná jen potřebujete individuálnější přístup a ne skupinová řešení, aby vás to konečně bavilo.


Srovnání malování – před a po stejný obrázek – vlevo můžete vidět mé začátky, vpravo mé pokroky v čase.
Už jste to zkoušeli, ale zklamali jste se v kurzech, informacích, lektorech?
Řada z vás možná bude zklamaná z dříve absolvovaných kurzů nebo přečtených knih. I takový je život. Pak jste možná zkoušeli pouze začátečnické informace, ale já věřím, že mnohem účinnější jsou už informace „profesionální“. Věřím, že i začátečník může zvládnout techniky, které provádí profesionál, a fungují mnohem lépe.
Jeden špatný zážitek neznamená, že je problém v malbě samotné. Pokud jste narazili na kurz, který vám nesedl, neznamená to, že malování není pro vás. Možná jen nebyl správně vedený nebo neodpovídal vašemu stylu učení, nebo představám. Ne každý učitel dokáže vysvětlit věci tak, aby vám to dávalo smysl. Zkuste jiného – možná právě on vám pomůže objevit váš talent a radost z tvorby.
Možná byl problém v tempu. Můžete se tentokrát učit vlastním tempem. Online kurzy, knihy nebo samostudium vám dávají možnost učit se bez tlaku a podle svého rytmu a podmínek. Nemusíte se přizpůsobovat tempu skupiny nebo nevyhovujícímu stylu výuky.
Máte-li strach, že budete zahlceni informacemi, kterým nebudete rozumět, volte takové zdroje informací, které si můžete „dávkovat“. Možná jste dříve nevěděli, co vám vyhovuje. Teď máte šanci najít styl, techniku nebo způsob učení, který vám skutečně sedne. Možná vám spíš vyhovuje naprosto individuální přístup.
Nepříjemná zkušenost s výukou neznamená, že malování nemůže být krásným zážitkem. Stačí najít správný přístup, který vám umožní růst bez zbytečných překážek. Pokud vás dříve zklamaly výsledky, zkuste malovat pro radost a bez tlaku na dokonalost. Malba je především o tvoření, uvolnění a objevování.
Není důležité, kolikrát jste začali, ale že se nevzdáváte své touhy tvořit. Možná právě tentokrát objevíte způsob, jak si malbu skutečně užít. 😊
ZÁVĚREM: Naučit se malovat je cesta, ne cíl
Tak co, poznáváte se v některém bodě? Napište mi do komentáře, která bariéra je ta vaše, a jestli se jí necháte zastavit. Bariéry existují, ale jsou překonatelné. Největší překážkou je často jen naše vlastní mysl. Pokud změníte přístup a přestanete se bát selhání, objevíte radost z tvorby. Jen tak odhalíte, co opravdu dokážete.
Představte si malování jako cestu do neznámé krajiny. Můžete stát na místě a bát se vykročit, nebo se vydat na dobrodružství a objevovat. První krok je vždy nejtěžší, ale každý další je snazší a plný zajímavých objevů. Jasně, že na cestě objevíte také překážky, ale ty se dají překonat.
Tak co, vrhnete se na malování a převálcujete všechny překážky? 🎨
Každý má unikátní uměleckou cestu. Vaše tvorba nemusí být jako cizí. Může být autentická a osobitá. Zbourejte bariéru vlastních pochybností a překročte práh kreativity. Malování je jako otevřené dveře do světa nekonečných možností – stačí jimi projít.
Pokud k tomu potřebujete mou pomoc, bude mi ctí vás na vaší cestě provázet a ráda vás přivítám v balíčku ebooku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, nebo v dalších mých produktech.
Váš strach z neúspěchu, pochybnosti, frustrace, pocit, že nejste dost dobří, nebo prokrastinace se změní na radost z tvorby, sebedůvěru v každém kroku, svobodu v tvorbě a odvahu tvořit svůj osobitý malířský styl.
0 komentářů