Vítám vás u dalšího článku. Tentokrát se zaměříme trochu podrobněji na malířské pomůcky a to konkrétně na to, jaká kritéria zohlednit při jejich nákupu. Povíme si, co vše při jejich výběru může hrát roli nejen při výběru kvality, ale také množství. Povíme si také, co až tak velkou roli při jejich výběru hrát nemusí. Jdeme na to…
Řídit se doporučeními nebo zkoušet?
Prakticky první rozhodování, které začínajícího malíře čeká, je právě výběr pomůcek. Nejdříve si zodpovíme otázku, jestli je pro začínajícího malíře lepší, řídit se doporučeními někoho jiného (kdo má prozatím více zkušeností než on sám), nebo si pomůcky vyzkoušet na vlastní pěst.
Pokud jste začínající malíř, rozhodněte se, jestli si chcete sami vyzkoušet spoustu různých pomůcek (různé barvy, štětce, různé druhy podkladů), abyste přišli na to, které vám nejvíce vyhovují, hned na začátku, nebo si nejprve necháte poradit a zkoušet budete třeba později, až naberete nějaké zkušenosti.
Záleží na tom, co vás bude více bavit a kolik chcete do malování na začátku investovat. Pokud chcete zatím jen to nejnutnější, nechte si poradit. Chcete-li zkoušet, nakupte si vše podle svého a pak si vyberte to nejvhodnější. Chci zde ještě zmínit, že ve druhém případě se vám může stát, že ještě nebudete mít tolik zkušeností, abyste poznali, jestli vám daná pomůcka bude „dobře sloužit“.
Zohledněte styl své malby
Výběr pomůcek nicméně také velmi ovlivňuje to, jakým stylem budete chtít malovat. Což je další kritérium, které vezměte v úvahu. Co myslím stylem malby? Konkrétněji to, jestli budete používat velké množství vody či nikoli (napodobujete malbu akvarelovými barvami), nebo budete používat fluidní barvy, které jsou také velmi řídké. Dalším možným stylem malby je malba „ala olej“ (více se o tom rozepisuji v článku „3 způsoby, jak použít akrylové barvy“).
Pokud si zvolíte tuto variantu, jsou vhodnější syntetické štětce a typ podkladu, který se pod větším množstvím vody nekroutí.
Chcete-li malovat barvami hustými nebo neředěnými, pak si můžete štětce kombinovat podle libosti, tzn., jak syntetické tak s přírodními štětinami, špachtle a podklad podle libosti.
Velikost hraje roli
Další kritérium pro výběr pomůcek je velikost. Konkrétněji jak velikost podkladu (nebo množství jejich velikostí, tzn., že nebudete malovat neustále na stejně velký podklad, ale budete to střídat), tak detailnost malby, což ovlivní velikosti a počet štětců, které budete potřebovat.
Pro malé formáty potřebujete menší štětce. Myslete také na to, že velmi malé formáty jsou docela náročné. Důvodem je to, že musíte více kontrolovat své tahy a také více zvažovat výběr vhodného typu štětce. Pro velké formáty potřebujete velké štětce, nemusíte tolik kontrolovat jednotlivé tahy a na detaily nepotřebujete miniaturní velikosti štětců. Pokud byste malovali na velké množství formátů, ne jen na jeden, a bude mezi nimi velký rozměrový rozdíl, pak budete s největší pravděpodobností potřebovat mnohem více velikostí většiny typů štětců.
To, co se vám líbí a z čeho máte radost, hraje velkou roli
Možná vás to překvapí, ale podle mě je nejdůležitějším kritériem to, abyste si pořídili pomůcky, které si opravdu přejete, a nedělali kompromisy, např. kvůli ceně. Vysvětlím to na svém příkladu.
Když jsem malovala ještě s velmi levnými barvami, vždy jsem si při malbě každého obrazu říkala, jak by se mi asi malovalo s profesionálními barvami. Byl by výsledek stejný, nebo lepší? A tyto myšlenky jsem měla pokaždé, když jsem malovala. Odpoutávalo to z velké části moji pozornost při malbě obrazu více, než bych chtěla. Tohle odpadlo ve chvíli, kdy jsem si profesionální barvy pořídila.
Podobně jsem to měla také se štětci Bob Rosse. Často jsem si říkala, jestli je mezi dražšími a levnějšími štětci velký rozdíl. Proto si myslím, že jakmile si malíř pořídí pomůcky, které opravdu chce, už nebude špekulovat nad tím, jaké by to bylo s lepšími pomůckami. Také bude mít z malování obrazu větší požitek a radost, bude-li malovat s pomůckami, které si opravdu přál.
Nebo mně teď napadá další příklad. Někdo vám řekne, že špachtle je velmi užitečná pro malování. Já s tímto souhlasím, ale… Pokud vám práce se špachtlí nepůjde, nebo to nesnášíte, k čemu vám tato pomůcka bude? K ničemu. Akorát vám to malbu znechutí. Můžete to mít i přesně naopak, budete malovat štětci a pak, jakmile vyzkoušíte malbu špachtlí, tak vás to nadchne, že už nebudete chtít používat nic jiného. Roli hraje to, co vás baví, přece se nebudete nutit k něčemu jinému. Co by to mělo za smyl.
Další kritéria
Svou roli mohou hrát také určitá osobní kritéria. Konkrétněji třeba to, jestli z určitého důvodu odmítáte přírodní štětiny u štětců, pak je volba jasná.
Zvažte také množství místa, které doma máte nebo množství peněz, které chcete do všech pomůcek dát. Pokud ani s jedním nemáte problém, pak je to fajn. Nicméně to neznamená, že musíte nakoupit to nejdražší na trhu a zaručí vám to úspěch. I kdybyste si koupili ty nejdražší štětce, nezaručí vám to úspěch, pokud s nimi nebudete umět zacházet.
Co podle mě naopak není příliš důležité
Můžete si říct, že si rovnou koupíte to nejdražší na trhu a ve velkém množství a budete mít vystaráno. Co se barev týče, tak by to mohla být i pravda. Co se štětců týče, takto to nefunguje. Ani ty nejdražší štětce vám nezaručí úspěch a úspěchem nebude ani to, když si štětců pořídíte velké množství.
Proč si to myslím? Pokud si nakoupíte hromady štětců s různými tvary štětin, různou velikostí a materiálů štětin, pak budete mít na začátku spoustu možností, ze kterých vybírat a může vás to naopak při malbě brzdit. Nejen, že by začínajícímu malíři v takovém případě trvalo moc dlouho si všechny vyzkoušet, ale také může mít tendenci je během malby zbytečně více střídat, než je potřeba.
Spousta typů štětců podle jejich tvaru je zároveň navzájem často zastupitelných, tzn., že např. štětec písmomalířský můžete použít na rovnou linku, ale stejně tak dobře a možná i lépe vám poslouží i štětec zkosený dagger striper, kterým navíc můžete malovat i velké plochy. Dalším příkladem může být např. vějířek, kterým pomalujete jak velké plochy (malujete-li jeho plochou), tak např. listoví, poklepáváte-li buď hranou, nebo „rohem“ štětin.
Velké množství štětců (tím myslím např. více než 20) má podle mě význam jen tehdy, jste-li profesionální malíř, který zároveň maluje velkou škálu velikostí obrazů, tzn. od úplně malých, až po obrovské obrazy.
Cena je podle mě kritériem, které by nemělo stát na prvním místě. Ty nejdražší pomůcky na trhu v obrovském množství a variabilitě vám nezaručí naprosto nic.
Shrnutí
Výběr pomůcek je důležitý, ale neměli byste se dostat do bodu, kdy budete stále jen vybírat a nebudete schopni se konečně rozhodnout. Pokud nevíte, kterými začít, nějaké si vyberte na doporučení. Později, v průběhu, je můžete postupně obměňovat spolu s tím, jak porostou vaše zkušenosti a až přijdete na to, co vás baví.
Nechci říct, že cena pomůcek nehraje vůbec žádnou roli. Zejména u barev jejich cena roli hraje. Jen chci říct, že vysoká cena není kritérium, podle kterého byste se měli primárně řídit, zejména u štětců.
Proč vlastně výběr pomůcek tolik rozebírám? Protože já byla ten případ, kdy jsem ze začátku vůbec neřešila kvalitu nebo něco jiného, řešila jsem jen cenu pomůcek. Nechtěla jsem utratit zbytečně peníze navíc, protože jsem nevěděla, jestli mi malování půjde. Nicméně jsem stále přemýšlela, jestli se mi nedaří, proto, že to ještě neumím a je to těžší, než se zdá, nebo jsem si koupila špatné pomůcky.
Když jsem zjistila, že to bylo kvalitou pomůcek (hlavně barev), napadl mně přesný opak. Nejdražší pomůcky jsou nejlepší a zaručí mi úspěch. Toto zase neplatilo na 100%. U barev ano, ale dražší štětce mi nezaručily dokonalý výsledek. Možná zase proto, že jsem se o dražší štětce více bála. Používala jsem je méně a snažila se je šetřit.
Časem jsem zjistila, ještě další důležitou věc. A to tu, že velikost plátna, na které maluji, ovlivňuje to, po jakých štětcích během malby sahám a jak často je střídám. Čím větší plátno používám, tím méně štětce střídám a také používám menší počet různých typů štětce.
Jestli máte jakékoli dotazy k pomůckám, nebo jejich výběru, napište mi je do komentářů, ráda na ně odpovím.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů