Vítám vás u nového článku, kde si probereme, jestli je důležitější teorie, praxe, nebo pomůcky. A tento článek budou trošku netradiční a to ze dvou důvodů.

Zaprvé je to článek, který si můžete nově celý poslechnout jako podcast, video najdete na konci, takže pokud nechcete číst, klidně si ho rovnou pusťte. Všechny podcasty najdete přehledně na stránce s podcasty ZDE, nebo také na Youtube ZDE.

A za druhé je to zároveň ukázka z první kapitoly ebooku „12 kroků ke krajinomalbě snů, aneb Pilíře, které vám dodají v malbě jistotu a lepší výsledky“. který je nově součástí balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“.

Tak úvod máme za sebou, pojďme na to…

Podcast teorie, praxe a pomůcky v malování.

Význam TEORIE (informací), PRAXE (zkušeností) A POMŮCEK

Co je důležitější – teorie, praxe nebo výběr a kvalita pomůcek? Co má na zlepšení malby největší vliv? Každý vám bude tvrdit asi něco jiného. Já si stojím za tím, že jedno bez druhého nebude dobře fungovat a potřebujete to spojit, a přizpůsobovat své situaci (jak si řekneme za chvíli).

Všechny tyto tři oblasti mají své místo a svou váhu. V každé fázi výuky vaší malby trošku jinou. Kdybych dostala pět korun pokaždé, když jsem slyšela, že malování se naučíte jedině praxí a nic jiného vám nepomůže, asi bych už byla milionář. Informace jsou stejně důležité, jako praxe. Možná bych si podle své zkušenosti troufla tvrdit, že v první fázi, tj. hned na začátku, když s malbou začínáte, jsou pro rychlý a kvalitní start možná i důležitější než praxe. Proč?

Budete-li jen malovat a malovat, samozřejmě, že přijdete na spoustu poznatků a důležitých věcí, ale bude vás to stát mnohem více času, úsilí, energie a odhodlání to i přes nezdary nevzdat. Není nic špatného na tom, hodně malovat, ale záleží na tom, v jaké fázi malby se právě nacházíte.

Možná by bylo fajn, kdybychom si jednotlivé pojmy ještě nejprve ujasnili. Pojďme na to…

Vysvětlení pojmů…

TEORIE = Získáváme informace, znalosti, dozvídáme se zajímavé postupy, údaje, zjišťujeme, že by něco mohlo fungovat, ale zatím jsme si to neověřili, potvrzujeme si informace zatím jen logikou, jestli dávají smysl a mohly by fungovat.

PRAXE = Zkoušíme, jestli to, co jsme se dověděli, funguje prakticky při malbě obrazu, malujeme, zkoušíme pomůcky, zjišťujeme, potvrzujeme si tím teorii, lépe se tím naučíme to, co jsme se dověděli, ukotvujeme tak znalosti.

Dodám ještě, že…

POMŮCKY = prostředky, kterými si ověřujete, jestli to co jste se dověděli, funguje v praxi (např. barvy, štětce, podklad, apod.).

Proč vlastně považuji za důležité, tohle probírat?

Často slýchám doporučení od umělců na internetu, že jediný způsob, jak se naučit malovat, je malovat, malovat a malovat. Jenže když začnete malovat, ale nebudete vědět, jak na to (alespoň trošku), pak namalujete spoustu „nepovedených obrázků“, obsahujících stále stejné chyby neustále dokola (o tom už jsme si povídali).

V souvislosti s tím je zde jedno velké riziko. Musíte být extrémně vytrvalí a odhodlaní, abyste u toho vydrželi, i když se vám na začátku třeba příliš nedaří. A právě to je podle mě kámen úrazu.

A kolik z nás může s čistým svědomím říct, že zvládne malovat roky a neočekává rychlý pokrok, že bude malovat dále, i když se mu chvílemi nebude dařit, jen proto, že ho malování samo o sobě baví? Hádám, že moc ne. Pokud ale začnete informacemi a budete je praxí doplňovat, ověřovat a hodnotit jejich úspěšnost, budete se posouvat rychleji a tak je pravděpodobnější, že u malování vydržíte dlouhodobě a že dojdete ke svému cíli.


Představa, že malování je jen kreativní činnost postavená na citu, bez nějakého většího přemýšlení,
zrovna raketovému startu také nepomáhá!

Neříkám, že malování a tedy praxe není důležitá část. To samozřejmě ano, ale podle mě je užitečné, nejprve pochopit základy, to podstatné se naučit a až pak malovat, malovat a malovat. Můžete tak případně předejít frustraci, kterou byste zažívali, kdybyste malovali spousty obrázků plných chyb a neviděli zlepšení.

Vím to, protože já sama jsem si to zažila. Na samém začátku jsem namalovala dost obrázků, které byly „na jedno brdo“, se kterými jsem nebyla spokojená, a bylo to dost frustrující a odrazující. Stačilo málo a vzdala jsem to.

Jenže mě bavilo přemýšlet nad tím, co dělám špatně. Jsem „zkoumavý typ“. Přemýšlela jsem, srovnávala, a zjišťovala, co opakuji za chyby, co dělám špatně, co mi jde a nejde. Hledala jsem na internetu, koukala na profesionální malíře a pátrala, co dělají jinak, než já…

Ano, jsem puntičkář a v malování obzvlášť, nicméně si myslím, že mi právě tato vlastnost pomohla se v malování zlepšovat. Mé puntičkářství a vytrvalost.

Měla jsem období, kdy mé malířské pokroky nebyly dlouhodobě příliš velké. A když říkám dlouhodobě, nemyslím tím pár měsíců, ale přibližně 2 roky. Byla to doba, kdy jsem s malováním začínala, líbila se mi představa velkých dokonalých obrazů krajin a věřila jsem, že za dva roky malování toho dosáhnu.

Když se tak nestalo, přemýšlela jsem, co dál. Malovat mě obecně bavilo, ale nechtěla jsem pokračovat malbami, které se neslučovaly s tím, co jsem chtěla.

Všude jsem slýchala právě rady typu „musíte hodně malovat, pak uvidíte výsledky“, ale do toho se mi úplně nechtělo pouštět. Nepřipadalo mi to příliš logické a nedávalo mi to smysl. Rozhodla jsem se pro úplný opak…

Přestala jsem malovat, abych se v něm zlepšila!

Je to pro vás překvapení a ťukáte si teď na čelo, že jsem se zbláznila a nedává to smysl? Řeknu vám už teď, že přesně tohle mi zafungovalo.

Proč jsem se pro to rozhodla?
  • Věděla jsem, že dokud nebudu využívat své pomůcky na maximum a nebudu je umět dokonale „ovládat“, nemůžu očekávat lepší malby.
  • Došlo mi, že když nevím, co s malým plátnem a jak ho zaplnit, nehnu ani s velkým plátnem.
  • Věděla jsem, že když budu dále malovat tak, jak to v danou chvíli umím, namaluji jen více stejných obrázků a o to jsem nestála. Chtěla jsem vidět pokrok, ne mít v šuplíku hromadu podobných obrázků, ze kterých jsem neměla radost.
  • Bylo mi jasné, že pokud svou malbu nezlepším a nebudu se posouvat výraznějšími pokroky, přestane mě to bavit.
Proč mi tento „krok zpět“ fungoval, co jsem tím získala?
  • Vrátila jsem se na samý začátek a donutilo mě to věnovat více pozornosti pomůckám – jejich ovládnutí, zhodnocení, co mi vyhovuje a co ne.
  • Zjistila jsem, které největší chyby jsou do očí bijící, opakují se ve všech mých malbách a na které se mám zaměřit jako první. Díky tomu jsem odhalila, že mou první slabinou je míchání barev. Chyběly mi informace o teorii barev.
  • Dále jsem si uvědomila, že mám problém se zachycováním vzdálenosti, což souviselo také s teorií barev, ale i s dalšími oblastmi.
  • Informace, které jsem se dověděla o práci s pomůckami, jsem si ověřovala na kratičkých malbách a cvičeních, stále jsem se nevrhala na celé obrazy.
  • Díky těmto zpětným krokům jsem si uvědomila postup, který je efektivní a účinný.
  • Na základě toho jsem hledala další problémy, souvislosti a možnosti změn, hledala jsem také společné body v obrazech, které mi vždy fungovaly, abych si ustálila postup malby obrazu, který mi bude vždy fungovat.
  • Zapojila jsem tak do své malby také logiku, nejen cit.
  • Společné znaky jsem nehledala jen u sebe, ale také u profi malířů a převedla to do své malby.
  • Hledala jsem konkrétní informace na internetu, z veřejně dostupných zahraničních zdrojů (především anglických) na YouTube a ověřovala si je v praxi. Vyžadovalo to ode mě ale spoustu času, trpělivosti a úsilí, vyzobat si to, co potřebuji z mnoha a mnoha videí různých umělců.

Právě díky poslednímu zmíněnému bodu jsem začala dělat méně chyb.


Pozor! Získávání informací od někoho malířsky zkušenějšího, než jste vy,
automaticky neznamená, že nebudete dělat chyby!

Určitě ano, ale nebude jich třeba tolik, a dříve se z nich „vyhrabete“.

Učení není pro řadu lidí zrovna atraktivní část

Já vím, že „učení se“ není zrovna atraktivní část malování, ale čím dříve ji zdoláte, tím dříve se dostanete do bodu, kdy se budete učit jen praxí a začnete více používat cit a vlastní pohled na tvorbu.

Člověk se učí malovat praxí a díky tomu rostou jeho dovednosti, to ano, ale nesouhlasím s tím, že byste měli ZAČÍNAT JEN PRAXÍ. Přitom je mi jasné, že…


Informace se nejlépe vstřebávají při malbě, tzn., vyzkoušíte si to, co se učíte,
a tím si to snadněji zapamatujete!

Přehnaný důraz na malbu v začátcích mi zkrátka dělá problém. Důraz na praxi a upřednostňování praxe má své místo. Podle mě to ale není to první, na co byste se měli zaměřit. Myslím si, že pokud spoléháte jen na praxi, tak trochu plýtváte časem a potenciálem. Za tu dobu se správnými informaci naděláte divy.

Čím to nahradit?

Jde o to, abyste určitým způsobem korigovali poměr mezi získáváním informací, ovládnutím svých pomůcek a praxí s ohledem na vaši současnou „úroveň malby“ a právě ze změn tohoto poměru získáte maximu. Zní to trošku krkolomně a obecně, ale nebojte, hned to vysvětlím.

Když s malbou začínáte, klaďte větší důraz na získávání informací a ovládání svých pomůcek. Když už toho víte celkem dost, ubírejte na množství nových informací a přidávejte na praxi, tzn., malujte více, než dříve.

Rovnováha teorie, praxe a pomůcek v malování.

Jakmile se dostanete do bodu, kdy už víte hlavní podstatné informace (dle Paretova pravidla), tak omezte nové informace na minimum a učte se už především praxí a malbou.


Pokud jste se tedy zatím soustředili jen na praxi, nebo jste ji z větší části upřednostňovali, ale nevidíte
příliš výsledky, zkuste praxi omezit a dočasně ji nahraďte klíčovou teorií
(zdůrazňuji klíčovou, nikoli veškerou teorií)!

Na tomto je nejtěžší poznat, kdy která fáze končí a začíná jiná, tzn., kdy už toho víte dost, kdy už máte dostatečně prozkoušené pomůcky a kdy už se máte soustředit převážně na praxi. Zejména pro začátečníka, který vlastně neví, kolik toho potřebuje pro malbu znát, aby se mu v praxi dařilo.

Čemu dát kdy přednost?

Dejte váhu informacím, pomůckám nebo praxi, podle toho, v jakém období se nacházíte, v jaké fázi výuky malby jste. Myslete také na to, že se tyto fáze částečně prolínají. Samozřejmě, že si vše, co zjistíte, můžete také rovnou zkoušet za pochodu. Neznamená to, že když se soustředíte na získávání informací, pomůcek se ani nedotknete. Jde o to, co převažuje.

I když jsou informace na začátku stěžejní, neznamená to, že musíte nejprve úplně všechno vědět, a až potom můžete malovat. Existuje určitá „hierarchie“ informací, tzn., některé jsou důležitější, než jiné, a mají výraznější vliv na zlepšení vaší malby (Paretovo pravidlo). Pokud získáte tyto důležité informace, bude to dostatek na to, abyste přidávali na praxi.

Jak je to s pomůckami, jsou důležitější než teorie?

Ještě jsme neprobrali, jakou váhu a důležitost mají pomůcky. Kolik pozornosti a času jim věnovat?

Ano, pomůcky jsou důležité a jejich kvalita u některých také, ale není to alfa a omega. Mluvím o tom proto, protože to byl můj případ. Věřila jsem, že jediné, co k úspěchu potřebuji, jsou kvalitní pomůcky, a pro jistotu musím mít doma všechny, které bych mohla potřebovat. Pokud je ale nepoužíváte správně a ve vhodnou dobu, což byl můj případ, jsou vám i ty nejdražší, nejkvalitnější a nejideálnější pomůcky k ničemu.

Kladla jsem na pomůcky až přehnaný důraz a jednu dobu věřila, že jejich správný výběr je to jediné, co pro úspěšnou malbu potřebuji. Samozřejmě, že to byl omyl.

Důležitá je opět rovnováha. Nepodceňujte jejich význam a roli při malbě, na druhou stranu je také přehnaně nepřeceňujte.


Je mnohem důležitější vědět, jak je používat, než to, jak drahé byly a kolik jich je!

Potřebujete, aby vaše pomůcky podporovaly vaši malbu, ne aby vám ji ztěžovaly. To se stane tehdy, jakmile se je naučíte dokonale ovládat a maximálně využívat jejich potenciál, a teď mám na mysli především štětce a barvy.

Výběr pomůcek je důležitý, ale neměli byste se dostat do bodu, kdy budete stále jen vybírat a nebudete schopni se konečně rozhodnout!

Shrnutí

Můžeme si tedy odpovědět na otázku, kterou jsme si původně kladli. Co má větší váhu?

Bez kvalitních informací a ovládnutí pomůcek pro vás bude praxe velmi náročná a pokroky malé. S kvalitními informacemi a zaměřením na praxi také nedosáhnete svého plného potenciálu, pokud neovládnete také své pomůcky. Pouze s informacemi a pomůckami a s minimální praxí také velkého pokroku nedosáhnete. Potřebujete také trénovat.

Teď už je vám určitě jasné, že jedno bez druhého nefunguje a že to jsou tři oblasti, na kterých vždy záleží.


Upřednostníte-li dlouhodobě jen jednu nebo dvě oblasti a třetí ignorujete nebo odbýváte,
nebude se vám dařit a bude to na malbě znát.

Správné informace vám pomohou postupovat a zlepšovat se mnohem rychleji. Ovšem kdybyste si tyto informace nevyzkoušeli v praxi, byly by vám k ničemu. Pokud vám tohle nestačí a chcete se plně ponořit do krajinomalby, pak je pro vás vhodný balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, kde najdete také ebook „12 kroků ke krajinomalbě snů“, z něhož jsou informace v tomto článku.

Dnes je to vše, a já se na vás těším zase příště.

Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.


Pokud cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě a už na nic nečekat…


… Ale nevíte, jestli se vydat na cestu “malíře samouka” nebo si nechat s výukou malby pomoci, začněte tím, že si stáhnete průvodce  “Objevte, která malířská cesta je pro vás”. A jestli nevíte, jaké pomůcky si pro krajinomalbu akrylem pořídit, pak koukněte na „Průvodce výběrem pomůcek“.


0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *