Vítejte u dalšího článku, tentokrát s názvem „Fluidní barvy – jejich zkouška na malbě jehličnatého stromu“. Vzala jsem si do parády fluidní (řídké) akrylové barvy vysoké kvality a zkusila, jak se s nimi pracuje. Vybrala jsem si k tomu hromadu pomůcek a vyzkoušela to na prvku krajiny, který mi jde asi zatím nejlépe a nejrychleji namalovat – jehličnatém stromu. A jak zkouška dopadla? Čtěte dále…
Jaké pomůcky jsem použila?
Barvy: akrylové fluidní (řídké konzistence) Golden Fluid – hansa yellow light, sap green hue, green gold, carbon black. Jelikož jsem neměla bílou barvu Golden Fluid, použila jsem pro srovnání ve druhé vrstvě při míchání světlých odstínů Liquitex Basic – titanium white.
Štětce: filbert s přírodními štětinami, filbert se syntetickými štětinami, vějířek s přírodními štětinami, vějířek se syntetickými štětinami, zkosený (sword) se syntetickými štětinami, dugger striper se syntetickými štětinami, kulatý syntetický, kulatý s přírodními štětinami, písmomalířský syntetický, plochý syntetický, plochý s přírodními štětinami (2 velikosti a 2 délky štětin), prostříhaný plochý syntetický.
Další pomůcky: papír formát A5 určený pro akrylové barvy gramáž 300 gm3 (Liqutex), skleněná paleta, čistička štětců, papírové kapesníky.
Pozn.: Všechny pomůcky jsem si pořizovala sama, nejedná se o spolupráci.
Jak jsem fluidní akrylové barvy testovala?
Řekla jsem si, že tyto barvy vyzkouším na jednom prvku krajiny. Vybrala jsem si jehličnatý strom, protože ten už mám docela „zmáknutý“ a zvládnu ho namalovat relativně rychle. To doporučuji i vám. Pokud se rozhodnete otestovat si nějakou novou pomůcku, vyberte si ten prvek krajiny, který zvládáte namalovat co nejlépe už se stávajícími pomůckami. Lépe tak zhodnotíte samotnou novou pomůcku, protože budete vědět, jak malovat.
Zpět k samotné zkoušce. Vybrala jsem si tedy, že budu malovat jehličnatý strom. Dále jsem chtěla, aby test byl objektivní a proto jsem si zvolila jak štětce s přírodními, tak i se syntetickými štětinami a všechny jejich typy, kterými lze jehličnatý strom namalovat – tj. filbert, vějířek, písmomalířský, plochý, kulatý, zkosený, prostříhaný.
Malba první vrstvy
Jak jsem při testu postupovala? Nejprve jsem všemi štětci namalovala první vrstvu stromů. Výsledek nejlépe uvidíte na následujících fotografiích.
Jak můžete vidět na fotkách výše, štětců jsem použila opravdu hodně. A výsledek? První vrstva ukázala, že se pro ni fluidní barvy opravdu hodí. Jako první malba při rozblokování obrazu se určitě hodí skvěle. Nicméně tohle jsem trošku očekávala, důležitý a rozhodující bod tohoto testu byla vrstva druhá.
Druhá vrstva – rozhodující
Tušila jsem, že druhá vrstva rozhodne o tom, jestli se tyto barvy hodí i na malbu určité „struktury“ a jestli zvládnou překrýt ve druhé vrstvě vrstvu první tam, kde to bude potřeba.
Jakmile jsem začala malovat druhou vrstvu (a připomínám, že první musela být dokonale suchá), začaly barvy dělat „fleky“. Byly moc řídké na to, aby překryly první vrstvu. Proto jsem se rozhodla, že je zkusím namíchat s titanovou bělobou Liquitex Basic, která je hustá. Výsledek vám ukážu na vybraných fotografiích.
Jakmile jsem smíchala fluidní barvy s hustší titanovou bělobou, pak se druhá vrstva malovala moc dobře. Ovšem chtěla jsem být objektivní a tak jsem se rozhodla, že druhý den to zkusím ještě jednou.
Ještě jedna šance
Vybrala jsem si už jen jeden štětec, kterým malbu vyzkouším znovu. Zvolila jsem zkosený (sword) ze dvou důvodů. Prvním bylo to, že výsledek z předchozího dne mi přišel hodně reálný, když jsem strom malovala tímto typem štětce. Druhým důvodem bylo to, že se jednalo o štětec syntetický. Při srovnání maleb z přechozího dne jsem si totiž všimla, že nejreálnější a nejpovedenější malby jsem malovala syntetickým štětcem. Asi to bylo tím, že v tomto případě přírodní štětiny vsakovaly část fluidní barvy do štětin a menší množství barvy se dostalo na papír.
Výsledek byl o mnoho lepší, než při první zkoušce. První vrstva opět super, druhá vrstva už byla také lepší, ovšem jakmile jsem udělala tah mimo první vrstvu, opět to vypadalo jako flek (viz poslední obrázek žluté flíčky).
Výsledek zkoušky
Jak tedy podle mě fluidní barvy dopadly? Určitě budou vhodné na „rozblokování“ obrazu (tzn. rozvržení základních barevných ploch v první vrstvě malby). V dalších vrstvách budou vhodnější patrně spíše u oblohy a vodních ploch, nicméně závěrečnou vrstvu např. mraků a odlesků by bylo lepší malovat spíše v kombinaci s hustšími barvami (např. bílou), aby byla lépe vidět struktura. Toto ovšem platí v případě, že malujete stylem napodobujícím olejomalbu. Při malbě napodobující akvarel si myslím, že by mohly být určitě vhodnější, než použít barvy husté a pak je hodně ředit vodou.
Co se štětců týče, tak bude lepší, používat spíše syntetické štětiny, nevsakují produkt a více barvy s nimi přenesete na papír či plátno, než v případě přírodních štětin, které část produktu nasají (zbytečně byste spotřebovali více barvy).
A co se celkové zkoušky týče, tak doporučuji i vám, abyste si pomůcky takto různě prozkoušeli, je to prima cvičení a člověk se toho hodně doví. Mě to přivedlo ještě k dalším možným zkouškám, když už jsem byla u malby jehličnatého stromu a to konkrétně k tomu, že si chci srovnat, jak by vypadal na papíře strom namalovaný hodně hustými barvami (heavy body). S těmi zatím zkušenost nemám, ale moc si přeji je vyzkoušet a pak bych si mohla udělat srovnání, kterým typem štětce a kterými barvami (či jejich kombinacemi) docílím nejlepšího výsledku.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“. V tomto průvodci probírám cestu samouka a výuky malby podrobněji.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů