Zdravím vás a vítám u dalšího článku. Opět se velmi těším na to, co si dnes probereme. Tentokrát chci s vámi sdílet 11 věcí, které jsem vypozorovala, že dělají profesionální malíři. Proč jsem z toho tak nadšená? Protože neskutečně ráda koukám a vyloženě studuji na internetu profesionální malíře. Právě ta jejich profesionalita a originalita mě neskutečně baví a inspiruje.
Abychom si dobře rozuměli, tak dnes budu mít na mysli zahraniční malíře, ať už ty, kteří malují akrylem, nebo i ty, kteří malují olejovými barvami. A proč to? Protože české malíře příliš nesleduji, inspiruji se zkrátka v zahraničí, rozdíl mi přijde obrovský. Ti z vás, kteří četli článek „Mé malířské vzory“, už to nejspíš víte…
Pokud vás toto téma zaujalo a chcete se jimi inspirovat, jako to dělám já, tak se spolu na to pojďme podívat…
1. Ví jak a využívají to na maximum
První věc, kterou jsem vypozorovala, je ta, že profesionální malíři mají jedno společné – VÍ JAK.
Hlavně tedy ví, jak mají využívat potenciál svých pomůcek – barev a štětců. Ví, jak se štětci malovat, jak je využít na maximum. Co se barev týče, tak ví, jak využívat naplno informace o teorii barev pro co nejdokonalejší výsledek, ale také to, jak pracovat s hustotou barev a spoustu dalších věcí. Co tím myslím? Zkrátka vědí, v jakých případech mají barvu nechat hustou a kdy ji naopak ředit, jak moc ji naředit a jestli to ovlivní množství vrstev.
Spousta profesionálních malířů se také nebojí kombinovat různé značky barev a různou hustotu už přímo v tubě, aby nemuseli ředit pigmenty.
Možná vás překvapuje, že jsem jako první bod nezmínila to, že používají profesionální barvy… To totiž není podmínka kvalitního umění. Samozřejmě, že většina ano a má to velké výhody. Nicméně se najdou i malíři, kteří malují základní řadou barev (důvodem jen např. to, že barvy mají matný finiš), ovšem ví, jak to mají v obraze „dohnat“. Co tím myslím? Tak například vědí, že pokud budou ředit barvu a „přijdou o pigmentaci“, budou muset namalovat více vrstev, aby dosáhli perfektního výsledku. A opět jsme u toho, že zkrátka VÍ JAK.
2. Vyrábí si vlastní podklad pro malbu
Druhou oblastí, která často profesionální malíře opět spojuje, je to, že si často vyrábí vlastní podklad. Ať už malují „na zkoušku“ na dřevěný podklad polepený lněným plátnem, nebo si napínají vlastní plátna na rám, vyrábí si to sami.
Proč tomu tak je, se můžu jen domnívat. Předpokládám však, že si takto připraví rozměr, který jim naprosto vyhovuje a v kvalitě, kterou chtějí. A co si budeme povídat, důvodem také může klidně být jen to, že je to mnohem snadnější na skladování. Jednotlivé části zaberou méně místa, zejména co se pláten týče (máte rámy zvlášť a plátno zvlášť), kdežto hotová plátna zaberou více místa a člověk je musí navíc uchovávat s větší opatrností, aby se neponičila.
3. Pracují s předlohou
Třetím společným znakem je to, že profesionální malíři používají předlohu, nemalují celý obraz podle fantazie/z hlavy/podle paměti. Je to totiž nesmírně obtížné, těžko vymyslíte všechny detaily. Někdy dokonce jeden obraz malují podle více fotografií. Zjištění, že používají fotografie, aby měli podle čeho malovat, bylo pro mě na začátku absolutně klíčové. Což následně vedlo k mému zlepšování.
Více se o předloze rozepisuji v článcích „Jak si tvořím předlohy pro obrazy?“, „8 důvodů, proč používám vlastní fotografie jako předlohu“ a „Varianty předlohy a jak z nich vytěžit maximum“.
4. Tvoří si vlastní fotografie jako předlohu
S předchozím bodem souvisí dále to, že tyto fotografické předlohy (pokud nechodí ven a nemalují podle skutečné reálné krajiny) si tvoří sami. Chodí ven, fotografují, co potřebují a následně si je uloží do PC, aby je měli buď do zásoby, nebo podle nich rovnou namalují nějaké své dílo. Nehledají fotografie někde na internetu. Ano, ti malíři, kteří si zvolí téma malby a nemohou si fotografie nafotit sami, např. ti, kteří malují divoká zvířata, dělají to tak, že se domluví s profesionálním fotografem, zda mohou použít jeho fotografie pro malbu, bez jeho svolení si nedovolí fotografie použít.
Setkala jsem se také s tím, že si fotografie upravují ve speciálních programech a zkouší různé varianty, než si vyberou, která se jim líbí víc. To je fajn alternativa, nemusí tak malovat hromadu variant obrazů, ale v počítači hned vidí možný výsledek.
5. Přemýšlí o předloze, rozvržení obrazu a variantách
V předchozím bodě jsem to už nakousla. To, že si vytvoří fotografickou předlohu, ještě neznamená, že se jí na sto procent také řídí. Někteří zkouší různé varianty upravovat v počítači, jak jsem zmínila výše, jiní malují třeba různé výřezy rovnou na podklad, protože tím už zároveň zkouší správný postup malby. Hodnotí a zvažují tedy správnou kompozici obrazu.
Častokrát vídám, že namalují obraz podle předlohy, a až během malby mění třeba kompozici, protože je zajímavá změna napadne až při samotné malbě. Tohle je vlastně také spojuje – nebojí se chyb a změn za pochodu.
6. Nespěchají
Profesionální malíř nespěchá, aby už měl hotovo. Naopak se malbě věnuje naplno, ať už potřebuje několik hodin, několik dní, týdnů či měsíců. Jde mu o dokonalý výsledek, který je v jeho silách, ne o nejrychlejší výsledek.
Toto „nespěchání“ se promítá jak do malby samotné, ale také právě do přemýšlení. Tím, že u malování také přemýšlí a zvažuje volby/možnosti, prodlužuje tak čas tvorby obrazu, ale to mu nevadí.
7. Přemýšlí u malování
Možná máte o malířích podobnou představu, jakou jsem mívala kdysi já. A to je ta, že jsou to lidé, kteří příliš nepřemýšlí, když malují, a jsou v jakémsi transu, nebo pod vlivem emocí apod. Nevím, kde se ta představa u mě vzala, asi jsem viděla nějaký film, kde byli takto malíři vyobrazeni. Ale nevadí.
Tohle možná platí o malířích abstraktního umění. Ovšem ti, kteří maluji realistické malby, u toho musí opravdu hodně přemýšlet. Možná se teď děsíte, že vy chcete při malování přece odpočívat a ne zase myslet. No sice přemýšlíte, ale nad věcmi, které vás baví, nad různými variantami, velikostí podkladu, nad nejlepším postupem, kompozicí, atd. A to je zábava.
Profesionální malíři zkrátka přemýšlí, zvažují možnosti a vybírají tu nejlepší možnou variantu.
8. Mají ustálený základní postup malby, který jim funguje
A dostáváme se k osmému bodu. Každý profesionální malíř, kterého jsem kdy sledovala, měl svůj osvědčený postup malby, který mu fungoval a toho se držel. Myslím, že snad neexistuje malíř, který by maloval každý obraz naprosto odlišným způsobem a pokaždé z toho vzniklo veledílo.
Myslím si, že nejvhodnější okamžik, kdy si člověk může říct „fajn, už vím jak na to, namaluji sérii obrazů a zkusím je prodávat“ je právě ve chvíli, kdy si najde nebo vytvoří ustálený postup malby, který mu bude pokaždé fungovat.
9. Malují často na velké formáty
Za pozornost stojí i to, že profesionální malíři maluji často na velké formáty. Já si nejprve myslela, že je to proto, protože vystavují svá díla v galeriích, tak aby bylo pořádně vidět, co je na nich namalováno. Teď už si to ale nemyslím. Možná je důvodem spíše to, že realistická malba se lépe maluje na větší formáty, protože je snazší na nich zachytit všemožné detaily (vzhledem k „tlouštce“ štětců).
Ono vypadá velmi lákavě, malovat na velký formát. Ale pozor! Pokud nevíte, jak zaplnit malý formát, nehnete ani s velkým, už jsem na toto téma také psala článek. Profi malíři ví, jak velký formát zaplnit, protože už mají svůj osvědčený postup (viz předchozí bod).
10. Věnují obrazu maximum, je to jejich vizitka
A dostáváme se k předposlednímu bodu, a tím je ten, že se věnují každému svému obrazu, který chtějí prodávat, maximálně. Už vám to možná došlo. Tak si to shrneme. Nejprve si vytvoří fotografickou předlohu, vytvoří si podklad, na který chtějí malovat, pak přemýšlí, jaký obraz namalují (tzn., zvažují kompozici), poté si dají na čas a provedou základní rozvržení obrazu, poté malují. Jakmile obraz namalují, většinou ho také zalakují, mohou přidat ještě háček, nebo nějaké uchycení. Jakmile si obraz někdo zakoupí, opatří ho např. osobním věnováním či certifikátem pravosti, poté ho pečlivě zabalí a nakonec pošlou či předají kupci.
Vidíte, vyrobit profesionální obraz je celkem proces.
11. Dávají do malby svou osobnost – malují to, co sami chtějí
To nejdůležitější nakonec – malují to, co sami chtějí, ne to, co po nich někdo chce. Proč? Protože ví, že nejlepšího možného výsledku dosáhnou tehdy, budou li malovat, co je baví a co se JIM OSOBNĚ líbí. Pro někoho to jsou portréty, pro někoho krajiny, pro jiného všechno. ALE neberou každou zakázku, o kterou je někdo požádá, ale vybírají si.
Tak co, už jste to všechno věděli, nebo je pro vás něco z toho absolutní novinkou? Vy už o mně víte, že se dělím o to, co funguje. Přesně to je také účelem tohoto článku. Podělit se o tipy, které dělá ne jeden profesionální malíř, ale většina. Pokud jich je tolik, má to asi podstatný důvod, že? Já věřím, že ano a pravdou je, že čím více se blížím „standardům“ takovýmto profesionálním malířům, tím jsou mé výtvory lepší a lepší. ZKUSTE TO TAKY!
Jsem přece na samém začátku, tak k čemu mi tyto informace teď budou?
A já vím, možná si teď říkáte, že jste přece na samém začátku, tak proč byste teď měli zjišťovat, jak to dělají „profíci“ a snažit se je napodobit? No přiznejme si, že minimálně polovinu bodů můžete sami udělat hned na začátku a hned teď.
Chcete ode mě ještě radu? Tady je… Když o sobě budete zbytečně dlouho přemýšlet, jako o začátečníkovi, zůstanete jím zbytečně dlouho. Je vaší vizí a záměrem být začátečníkem? Nebo chcete dosahovat svého maxima? Hádám, že druhá možnost je správně, tak tomu trošku přizpůsobte i myšlení a svou laťku.
Čím dříve začnete přemýšlet a konat jako profesionální malíř, tím dříve se jím stanete…
Tak co, vezmete si z profesionálních malířů příklad?
Tento článek je u konce a já věřím, že si z něj odnesete přesně to, co jste potřebovali vědět, mějte se pěkně a sejdeme se zase příště…
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů