Dnes se chci s vámi podělit o to, jakou největší chybu jsem na začátku dělala. Mými začátky mám teď na mysli prvních pár měsíců. Než mi došlo, kde dělám chybu. Touto chybou byl spěch v jakékoli podobě.
Ať jsem dělala cokoli, co se týkalo malování, tak jsem u toho spěchala. Možná to bylo tím, že jsem kolem sebe neustále měla nenechavé ručičky mé malé zvědavé dcerky a nebo jsem byla jen nedočkavá a chtěla mít vše už hotové, možná obojí.
Každopádně mou největší chybou byl spěch v jakékoli podobě.
Spěch, spěch, spěch
Byla jsem nedočkavá, chtěla jsem mít všechno rychle, žádné zdržování, žádný klid, jen honem honem.
Spěch při míchání barev
Spěchala jsem při míchání barev. Nechtěla jsem, ať mi to trvá moc dlouho. I když jsem měla s mícháním barev ještě malé zkušenosti, snažila jsem se co nejrychleji namíchat podobnou barvu, nikoli přesnou nebo vhodnou.
Netušila jsem totiž, jak velký vliv mohou mít zvolené barvy na výsledný obraz. Pokud namícháte všechny barvy jen přibližně odpovídající u většiny částí obrazů, nebude vůbec odpovídat tomu, co očekáváte.
V začátcích jsem byla velmi málo spokojená s řadou obrazů, ale nevěděla jsem, co mi na nich nesedí. Jakmile jsem si je dala vedle sebe, tak mě to trklo. Barvy často neodpovídaly předlohám a vlastně realitě.
Spěch při malování další vrstvy
V době, kdy jsem ještě neměla informace o tom, jak se s akrylovými barvami pracuje, jsem netušila, že se s nimi pracuje ve vrstvách, které musí vždy dokonale zaschnout.
Do té doby jsem shlédla několik videí na internetu, kde malovali malíři olejomalby. Myslela jsem si, že princip je stejný. Praktikovala jsem ho při práci s akrylovými barvami a hrozně jsem se divila, že mi to nefunguje.
Prvním problémem bylo, že se mi jednotlivé barvy, kterými jsem chtěla v tu chvíli malovat určitý prvek krajiny (strom, kámen apod.) zakalovaly a mísily s těmi na plátně.
Druhý problém byl, že se mi stíraly tahy, které jsem předtím udělala, další vrstvou barvy. Takže tam, kde jsem v první vrstvě namalovala určitou strukturu (např. kmen stromu nebo listoví), už při namalování další vrstvy žádná struktura nezbyla, vznikl jen flek.
Dokonce i tehdy, kdy už jsem zjistila, že akrylové barvy se musí nechat zaschnout, stále jsem měla tendence to uspěchávat a nechat zasychat jen zpola. Říkala jsem si „však to bude dobré, už je to SKORO suché“. Jenže nebylo, spěchala jsem. „Skoro suché“ nestačí.
Spěch u jednotlivých tahů
V začátcích jsem taktéž netušila, jaká variabilita jednotlivých štětců a jejich tahů je možná. Chtěla jsem malovat rychle, svižně, jako ostřílený profík, fuk fuk a je hotovo. Ve filmech to přece takhle ukazovali…
To jsem se zase spletla a má očekávání byla jiná než realita. Pokud jsem chtěla malovat krajiny, které by co nejvěrněji zachycovaly různé detaily a strukturu, musela jsem rychlost pustit z hlavy a naučit se tahy štětcem kontrolovat a přemýšlet u toho.
Spěch vs. rychlomalba
Je rozdíl spěchat a malovat cíleně rychlomalbu. Rychlomalba může být dobrým cvičením, ať už nějakého prvku krajiny, celé krajiny a nebo jen jako zkouška nových pomůcek.
To, že jsem přestala spěchat neznamená, že vše zase zbytečně prodlužuji a nebo že už vůbec nemaluji rychlomalby.
Dnes už se vědomě rozhoduji, jak budu který obraz malovat – jestli jako rychlomalbu na menší formát, nebo detailní a propracovanou malbu na větší formát.
Shrnutí
Jakmile jsem během krátké doby změnila všechny dnes zmíněné problémy se spěchem, na mých obrazech to bylo znát. Dnes to tedy dělám takto:
- Při míchání barev si dávám na čas a jsem trpělivější, nemaluji na plátno, dokud nejsem s výslednou barvou spokojená.
- Nechávám jednotlivé vrstvy plně zaschnout, třeba si dopomůžu fénem.
- Kontroluji své tahy, nejprve si v mysli projdu jaký tah a tlak použiji, nespěchám a přemýšlím u toho.
- Nezavrhuji rychlomalbu, jen si dopředu ujasňuji, kdy ji zařadím.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“. V tomto průvodci probírám cestu samouka a výuky malby podrobněji.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů