V tomto článku se opět koukneme na zoubek předloze, ale trošku z jiného úhlu. V předchozím článku jsem rozebírala 8 důvodů, proč používám vlastní fotografie jako předlohu, tentokrát se koukneme na různé varianty předlohy a to, jak z nich vytěžit maximum.
Pokud už sledujete delší dobu, co tvořím, určitě vám neuniklo to, že velmi doporučuji malovat podle předlohy. Předlohou nemusí být jen fotografie. Každý druh předlohy má své výhody a nevýhody a my se dnes koukneme na to, jak ze všech možných variant pro sebe vytěžit maximum…
Varianty předlohy
Předlohu beru jako něco, podle čeho se dá malovat. Pro naše potřeby malby krajiny může být předlohou jak fotografie, tak skutečná krajina při malbě venku, tzv. v plenéru. Pokud byste ale chtěli trénovat malování a třeba i míchání barev nejen na celých krajinách, pak můžeme předlohy rozšířit ještě o určité drobné části související s krajinomalbou. Mám na mysli např. to, že si domů donesete kámen, kůru stromů, větvičku, listí, atd., a pak se podle toho učíte buď míchat barvy, nebo malujete to, co jste si donesli, jako určitý trénink.
Proč doporučuji malovat podle předlohy?
Když doporučuji malovat podle předlohy, je to především proto, abyste v začátcích nemalovali podle své fantazie nebo paměti. Proč? Protože malba podle fantazie nebo podle paměti je velmi obtížná. Nejste schopni představit či vybavit si řadu detailů a následně je přenést na plátno. Je to velmi náročné. V začátcích, kdy se soustředíte na spoustu jiných věcí, než jen na představu obrazu (např. na míchání barev, na práci se štětci, na postup malby), je náročné a vcelku zbytečné, zaměstnávat mozek ještě vymýšlením krajiny z hlavy.
Vezmete-li si na pomoc předlohu, nemusíte se zabývat vymýšlením, co namalovat. Kromě toho spoustu věcí z předlohy odkoukáte a naděláte méně chyb. Můžete zkrátka malovat, co vidíte, a v danou chvíli nemusíte tolik přemýšlet o zákonitostech krajiny. Vše vyčtete z fotografie, nebo skutečné krajiny před vámi a nemusíte tolik přemýšlet.
Fotografická předloha
Používání fotografické předlohy v porovnání s malbou podle fantazie či paměti má řadu výhod. Nejpodstatnější výhodou je to, že z ní všechno vyčtete (ve srovnání s fantazií). Také zůstává stejná po neomezenou dobu (ve srovnání s malbou venku) Ovšem má také určité nevýhody. První nevýhodou je to, že fotoaparát může některé barvy lehce zkreslovat. A nejen fotoaparát. Zkresluje také monitor, na kterém si fotografie prohlížíte, a v případě tištění předlohy většinou dojde ještě k dalšímu drobnému zkreslení barev.
Nicméně jsou to nevýhody jen drobné. Stále má použití fotografické předlohy velké množství výhod, ve srovnání s malbou podle fantazie či paměti.
Malba podle skutečné krajiny v plenéru
Jak už jsem zmínila výše, malba podle skutečné krajiny je vlastně také malbou podle předlohy. Je to opět možnost, jak zachytit na plátno řadu detailů, vhodné barvy, správné proporce atd. Malujete to, co reálně vidíte, a nedochází k žádnému zkreslení barev, ke kterému může dojít při malbě podle fotografie (ať už tištěné, či z monitoru počítače).
I když je to varianta velmi lákavá a vlastně nedochází k žádnému zkreslení např. barev jako v případě fotografie. Je to podle mě varianta velmi těžká pro úplného začátečníka. Musíte počítat s řadou možných komplikací a celkově si to promyslet. Myslím si, že pro někoho, kdo třeba ani neví, jak s akrylovými barvami pracovat, míchat barvy, nebo jak pracovat se štětci, je to docela náročný úkol.
Počítejte s řadou věcí, např. s tím, že se venku během malby může změnit náhle počasí, a tudíž i světlo nebo vítr. Je tedy důležité, abyste malovali svižněji, než je tomu třeba doma při malování podle fotky. Myslím, že je obtížné se to vše snažit zvládnout a přitom se ještě učit, spěchat, abyste zachytili přesně ten výjev, který jste na začátku chtěli.
Co si donesete domů
Jak už jsem zmínila, předlohou může být i to, co si donesete domů a pokusíte se to namalovat jako určitý trénink. Jako příklad jsem uvedla kamení, větvičku, listí, kůru ze stromu apod. Co se tím naučíte? Naučíte se např. namíchat vhodné odstíny. Odkoukáte třeba i to, že kmen stromu není jen hnědý, jak jsme od dětství zvyklí, a že kůra může mít i spoustu jiných barev (bílou, šedou, šedozelenou, hnědozelenou). Listy z různých stromů vám pomohou se naučit míchat spoustu odstínů zelené, a to se vám bude pro krajinomalbu moc hodit.
Jak ze všech možností vytěžit maximum
Jak už to tak bývá, každá varianta má svá pro a proti. Já doporučuji vytěžit z každé varianty předlohy maximum. Jak na to? Začnete třeba tím, že se naučíte základy míchání barev, a práci se štětci, právě třeba tím, že si domů donesete různé listí, kameny, větvičky atd., Poté si vyzkoušíte základy malby na částech krajin podle fotografie a zároveň se můžete chodit učit ven do přírody a pozorovat krajiny. Jakmile se budete cítit jistější, choďte ven a malujte menší obrázky v plenéru.
Proč je to takto užitečné? Nejprve se naučíte pracovat s barvami a se štětci, pak si vše vyzkoušíte v pohodlí domova a beze spěchu, zároveň se už ale budete učit podle reálných krajin. Tím se seznámíte se základními zákonitostmi krajiny (perspektivou, barvami, světlem a stínem), a až se rozhodnete malovat venku, budete jistější, bude to pro vás taková třešnička na dortu.
Shrnutí
Řekli jsme si, jaké máte možnosti volby a varianty předlohy. Většina lidí začíná tím, že se rozhodne namalovat nějakou krajinku, kterou si vymysleli, tzn. podle své fantazie. Jenže tohle je varianta ze všech nejnáročnější. Proč to tak je? Myslím, že už to máme zažité z výtvarné výchovy ve škole, kdy bylo běžné, že paní učitelka řekla, malujte to, co vás napadne. Tuto variantu malby ovšem doporučuji až jako poslední, až nasbíráte spoustu zkušeností a budete znát běžné zákonitosti krajiny.
Nejprve tedy doporučuji kombinovat malbu podle fotografie a podle skutečné krajiny spolu s tréninky drobných částí krajiny. Poté si sami zvolte, co vám půjde lépe a hlavně co vás bude více bavit. Také zohledněte roční období. Přes zimu malujte třeba podle fotografie, a v jiná roční období choďte ven.
Největším „problémem“ malby venku jsou rychle měnící se podmínky. Vyřešte to třeba tím, že si na začátku malby vytvoříte několik fotografií pro jistotu. Pokud se změní podmínky, obraz domalujete podle fotografie a máte vyřešeno.
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů