Po delší době vás vítám u nového článku. Opět se bude jednat o článek ze série „Vy vybíráte předlohu, já maluji… „ a tentokrát bude hlavním bodem článku malba vodopádu. Je to malba podle předlohy, kterou jste si odhlasovali. Pojďme na to.

Ještě připomenu, že hlasovat můžete tady na webu, nebo na IG, přidala jsem také možnost hlasování na YouTube. Záleží tedy na vás, kterou variantu si zvolíte. Ale teď už pojďme na rozbor tohoto obrázku a začneme opět pomůckami….

Malba vodopádu.

Pomůcky, které jsem použila

Akrylové barvy: Liquitex BASIC, s klasickou dobou schnutí, mají hustší konzistenci a dostačující pigmentaci.

Podklad: šepsovaná překližka z topolu, rozměr 29,7 x 42,0 cm. (Jak si připravuji dřevěný podklad, najdete ZDE, nebo v článku “Dřevěný podklad pro malbu – jak si ho připravuji”.)

Štětce: různé velikosti zkosených štětců se syntetickými štětinami, plochý syntetický prostříhaný štětec, prostříhaný kulatý s přírodními štětinami, vějířek s přírodními štětinami, kulatý syntetický štětec (roztřepený), syntetický písmomalířský štětec, syntetický plochý, špachtle.

Další pomůcky: střička s vodou, paleta, vlhčené ubrousky, papírové kapesníky, igelit, stojan, atd.

Malba vodopádu - barvy které jsem pro malbu použila.
Foto: Opět jsem vycházela při malbě z těchto barev, pokud chcete zjistit, jakou doporučuji barevnou paletu a jaké pomůcky si pro svou malbu vybrat, pak je pro vás „Průvodce výběrem pomůcek“.

Upozornění

Opět vás chci nejdříve upozornit, že postup, který jsem já zvolila, není jediný možný způsob, jak tuto předlohu namalovat. Záleží na mnoha faktorech, zejména na tom, jak detailní malbu chcete malovat, o jak moc či málo reálnou malbu se snažíte, jaký postup malby nebo technika použití akrylových barev se vám líbí (malba “ala akvarel/vodovky”, „ala olej“, kombinace technik, apod.), jak dlouho chcete na obrázku pracovat, jaké používáte barvy (klasické akrylové s běžnou dobou schnutí, používáte retardér schnutí barev, nebo barvy s delší dobou schnutí, husté barvy, řídké barvy, základní řadu barev, barvy profesionální s kvalitními pigmenty, atd.), jak moc nebo málo se chcete předlohou řídit.

Já jsem opět zvolila variantu, kdy se neomezuji na konkrétní jeden jediný postup/techniku, ale kombinuji, jak je to zrovna potřeba, abych se co nejvíce přiblížila předloze. Používala jsem tedy akrylové barvy podobně jako barvy olejové, tzn., hustou neředěnou vrstvu, dále také podobně jako barvy akvarelové, tzn., naředěnou barvu (např. při malbě kamení ve stínu, při přetírání pravého zadního kamení na teplejší odstín hnědé, atd.).

Malba vodopádu – první kroky

Opět jsem začala  rozborem předlohy. Také v tomto případě jsem si předlohu, rozdělila v počítači na síť obdélníků. Nakreslila jsem si ji také na dřevěný podklad a poté přenesla hlavní části obrazu tužkou na podklad. Udělala jsem to proto, abyste viděli, že vám to pomůže. Sami si zvažujte, jestli to zvládnete bez této sítě, nebo je to nad vaše síly. Ani jedna varianta není správná, záleží na tom, co vyhovuje vám a jak moc „dokonalého“ výsledku chcete dosáhnout.

Možná si říkáte, proč jsem tentokrát rozvržení malby tužkou přetřela naředěnou okrovohnědou barvou, než jsem začala malbu. Důvod je jednoduchý, nechtěla jsem, aby se mi tužka při malbě rozpíjela a zakalovala mi barvy při malbě. Je to nutný krok? Určitě ne. Sami se rozhodněte, jestli tento krok zvolíte, nebo ne.

Předloha pro malbu vodopádu.
Foto: Vybraná předloha pro malbu.

Postup malby a komentář

Postup celé malby najdete jako vždy ve videoukázkách na konci tohoto článku. Nebudu ho tedy rozebírat do úplných detailů. Vyjádřím se jen k některým konkrétním částem a okomentuji ty části postupu, které by vás mohly ve videích překvapit.

Nedokonalé rozblokování

Možná se po zhlédnutí videí divíte, proč je první vrstva obrázky tak „ledabylá“, nebo na první podhled „odbytá“. Je to ze dvou důvodů….

  1. Není potřeba se s ní poctivě „piplat“, protože ji stejně budete přemalovávat nebo domalovávat.
  2. V případě nezdaru ji tak snadněji přemalujete.

První barevná vrstva nikdy nemusí být dokonalá, teprve svým způsobem zkoušíte, jak bude obraz přibližně vypadat. Málo kdy „trefíte“ na poprvé vše – vhodné barvy i rozvržení, nebo vzájemné proporce apod. Je proto lepší, když to uděláte jen přibližně. Kdybyste první vrstvu udělali sytou, poctivou, velký nános barvy, atd., pak by oprava byla časově náročná a potřebovali byste další hrubé vrstvy na přemalování. Plýtvali byste tak barvou a časem. Vždy je v tomto případě lepší tenčí vrstva.

Malba vodopádu - rozblokování obrazu.

Nejde ale jen o to, že se vám třeba něco nepodaří. Můžete se rozhodnout, jakmile první vrstvu barvy uvidíte na podkladu, že chcete udělat vlastní změny a odchýlit se od předlohy, např. barevně, nebo kompozičně (něco necháte, něco vypustíte, apod.). V první vrstvě jde hlavně o to, rozvrhnout si obraz tak, aby se vám do něj vešlo vše, co potřebujete.

Přemalování pravých zadních kamenů

Možná si také říkáte, proč jsem přemalovávala kameny vpravo v zadní části vodopádu. Když jsem obraz rozblokovala, zkoušela jsem variantu, kdy kamení namaluji studenou šedomodrou barvou. Nicméně se mi tato varianta příliš nelíbila. Zkusila jsem tedy jako první krok opravy přemalovat tuto část plošně naředěnou světle hnědou barvou, která by kamení jen dotónovala teplejším odstínem. To bohužel nestačilo, zmenšil se totiž také kontrast mezi osvětlenou částí kamenů a částí ve stínu, což nepůsobilo dobře, takže jsem musela použít plně syté barvy a části znovu přemalovat.

Proč jsem to neudělala rovnou? Z jednoho důvodu. Nejprve vždy zkouším variantu, která je menším zásahem do obrazu (což poloprůsvitná vrstva barvy určitě byla), a až poté, když to nezabere, volím radikálnější nebo časově náročnější verzi opravy.

Opakovaná malba vody pod vodopádem

Co se týče malby vody pod vodopádem, tak jsem ji také domalovávala více vrstvami, než by to muselo být nutné. Prvním důvodem byla slabá barevná vrstva, takže jsem dalšími jen přemalovávala rozvržení tužkou, které stále prosvítalo. Druhým důvodem byla průběžná korekce barev, aby se odrážely ty barvy, které jsem použila při malbě vodopádu nad hladinou vody. Třetím důvodem byla úprava odrazů podle toho, jak jsem upravila kamení a vodopád nad hladinou (aby rozvržení odrazů odpovídalo částem nad hladinou).

Malba vodopádu a kamení kolem

Stejně, jako popisuji v předchozím odstavci, jsem postupovala i při malbě vodopádu. Musela jsem malovat ve více vrstvách a opakovaně, protože prosvítalo rozvržení tužkou. Dále jsem se kamení kolem a vodopád snažila udělat co nejvíce detailní (ale zase to nepřehánět), aby tato část obrazu poutala největší pozornost a byla tak středobodem celého obrazu.

Obecně jsem se v rámci celého obrazu snažila, aby:

  1. Část obrazu nad vodou, byla ostřejší než odrazy na hladině.
  2. Vodopád a kamení kolem byly nejdetailnější a poutali nejvíce pozornosti.
  3. Části ve stínu byly méně kontrastní.
  4. Byly krásně vidět kameny na dně řeky ve spodní části obrazu a přitom nepoutaly příliš pozornosti.
  5. Byl obraz dostatečně detailní, ale zase ne příliš.
  6. Obraz odpovídal předloze, ale neřídila jsem se jí na sto procent, některé části jsem si malinko upravila.

Myslím, že se mi podařilo tyto body dodržet.

Vodopád malba.

Malba vodopádu – SHRNUTÍ

Obecně můžu říci, že mě malba tohoto obrazu velmi bavila, bylo to trošku něco odlišného, než jsem vám ukazovala dříve. Nicméně jsem očekávala, že ho zvládnu namalovat rychleji. Což by bylo možné, kdybych použila profesionální akrylové barvy, které mají vyšší a kvalitnější krytí.

Mohla bych vám ještě prozradit, které části obrázku se mi nejvíce líbí, a vy mi můžete třeba napsat do komentáře, která část se líbí vám. Já jsem nadšená z kamení pod vodou a také z oblasti kamenů ve stínu v levé části obrazu pod větvemi stromů, oboje můžete vidět v detailu na následujících fotografiích…

Detail malby dna.
Malba vodopádu - detail malby kamení.

Teď už ale slíbené ukázky z malby. Než se na ně ale vrhnete tak se s vámi pro tentokrát rozloučím. Pokud máte k tomuto obrázku jakékoli dotazy nebo připomínky, tak mi je napište do komentáře, ráda si je přečtu a zodpovím je. Pokud se chcete naučit také takto malovat, prvním krokem k tomu může být balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, kde se naučíte pracovat se svými pomůckami, využívat potenciál akrylových barev a štětců, pochopíte jak pracovat s předlohami a tvořit si jejich rozbor (šablona v balíčku vám s tím pomůže) a pochopíte důležité principy krajinomalby, především práci se vzdáleností. Ať už se rozhodnete tuto příležitost využít, nebo ne, těším se na vás zase příště, buď uvnitř balíčku nebo u dalšího článku. Mějte se krásně…

VIDEOUKÁZKY – MALBA VODOPÁDU:

Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.


Pokud cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě a už na nic nečekat…


… Ale nevíte, jestli se vydat na cestu “malíře samouka” nebo si nechat s výukou malby pomoci, začněte tím, že si stáhnete průvodce  “Objevte, která malířská cesta je pro vás”.


0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *