Vítejte u dalšího článku, dnes se chci zaměřit na téma míchání barev. Konkrétně na to, jestli je výhodnější, naučit se míchat barvy dopředu, samostatně, nebo až při malbě obrazů, během doby, kdy se učíte postupy malby a přijde to tak nějak samo. Možná vás to překvapí, ale není správná jen jedna možnost. Každá z těchto dvou variant může být vhodná, záleží na malíři.
Já chápu, že většina začínajících malířů se vyloženě nemůže dočkat, až budou malovat celé obrazy a také si myslí, že je to právě jen o těch obrazech, ale tak to není. Já sama jsem na tom byla zrovna tak. Důvodem toho bylo, že jsem samouk, neměla jsem nikoho, kdo by mi v tomto poradil. I když jsem hledala na internetu, jestli existuje „studnice informací“ zaměřená zrovna na téma malování krajin akrylovými barvami, nic jsem nenašla a tak mi nezbývalo učit se pokusy a omyly a také z cizojazyčných videí na YouTube.
Jaký má vůbec význam míchání barev pro malbu?
Proč to vlastně řeším a věnuji tomu článek? Je opravdu tak podstatné věnovat se míchání barev? Samozřejmě, z jednoho hlavního důvodu. Čím lépe vystihnete a namícháte barvu odpovídající reálu, tím reálněji bude vypadat celý obraz. Jestli nevěříte, koukněte na následující obrázek.
Při malbě obou jehličnatých stromů jsem použila stejnou techniku malby, stejný štětec, barvy jedné značky, malovala jsem na stejný podklad (lepenku potaženou plátnem) a sami můžete vidět, jaký je to rozdíl. Nemusí se přitom jednat o obě vrstvy – o to, že obě vrstvy namalujete nevhodnou barvou. Zrovna tady by druhá světlá zelená vrstva barvy mohla být klidně dostačující. Tím, že jsem první vrstvu namalovala nevhodným odstínem zelené, strom nevypadá tak reálně a druhá vrstva světle zelené barvy už to nespasí.
Podobný rozdíl můžete vidět i na druhé fotografii. Ve vrchní části jsem namalovala vodopád a hory „nevhodnými barvami“ a ve spodní části jsem zvolila barvy vhodnější, které více odpovídaly realitě. První barvy působí „agresivněji“ a „svítí na dálku“, druhé barvy (ty vhodnější) působí klidnějším, příjemnějším a hlavně přirozenějším dojmem. A když se toho budete držet při malbě celého obrazu, konečný dojem obrazu bude mnohonásobně lepší.
Myslete také na to, že jakmile zvládnete míchání barev, budete moci svoji pozornost věnovat jiné oblasti malby, kterou potřebujete zlepšit. Nebudete se pak muset v začátku soustředit na spoustu oblastí najednou, ale zvládnete míchání barev a pak přejdete k dalšímu kroku.
Teď se ale vraťme k původnímu tématu článku…
Má smysl, učit se míchat barvy dopředu?
Hodně záleží na tom, jak moc spěcháte za lepšími výsledky. Pokud se chcete učit sami a chcete to „zvládnout sami za každou cenu“, pak nemusíte. Nechte tomu volný průběh, a učte se to při samotné malbě. Klidně, není to nic špatného. V tomto případě neexistuje žádné dobře nebo špatně. Dělejte všechno tak, aby vám to dělalo radost, aby vás to BAVILO. Cokoli budete dělat a budete si myslet, že je to tak správně, ale budete to dělat na sílu vůle, ne že vás to baví, časem se na to vykašlete, protože to pro vás bude jen další povinnost.
Jste-li ale člověk, který chce mít co nejlepší výsledky v co nejkratším čase, nebo si přinejmenším nějaký čas ušetřit, pak je opravdu lepší, alespoň minimum základních věcí nastudovat o míchání barev dopředu. Ještě před tím, než se vrhnete na obrazy. Může vám to ušetřit zklamání, že váš obraz nevypadá tak, jak jste doufali, právě třeba kvůli tomu, že jste netrefili barvy.
Naučím se míchání barev až při samotné malbě?
To určitě ano, jen vás to bude stát více času a budete zaznamenávat jen malé pokroky. Pokud budete vytrvalí, k výsledkům dojdete tak jako tak, jen to potrvá. Půjdete na to částečně oklikou, ale dojdete taky. Já jsem to vzala oklikou a naučila se to taky. Pravda, stálo to více času a úsilí.
Pro někoho to ale naopak může být přesně to, co chce. Má pro něj velký význam projít celým učícím procesem sám, nebo třeba alespoň některé jeho části a rozhodne se zrovna učit míchání barev svým pomalejším tempem. Nicméně je dobré vědět, že máte na výběr a nemusíte se s tím sami „mordovat“, když třeba nechcete. Pro někoho to právě může být ztráta času, který by chtěl věnovat jiné oblasti malby (např. technice, práci se štětci apod.).
Zvažte svá očekávání
Dejte si čas na rozmyšlenou, který postup je pro vás vhodný. Hodně bude záležet na tom, jaké máte očekávání a jak moc rychle se chcete zlepšovat. Především očekávání co se týče času a rychlosti vašeho posunu vpřed. Čím rychleji chcete dosáhnout viditelného a znatelnějšího pokroku, tím větší význam pro vás má, naučit se míchat barvy dopředu. Zvládnete pak namalovat obraz rychleji a už při samotné malbě nebudete muset přemýšlet a zkoušet, jakou asi barvu namíchat.
Pokud jste dočetli až sem, a vyděsila vás představa, jak se to máte naučit, kde sbírat informace a tak podobně, pak jsem pro vás všechny důležité informace vložila do ebooků „Tahák teorie barev“ a „Absolutní kontrola nad mícháním barev, které jsou součástí balíčku „Ovládněte krajinomalbu akrylem“.
Jestli si potřebujete nejprve rozmyslet, jestli se do celého balíčku pustíte, nebo ještě chvíli počkáte, může se vám hodit toto video…
Pokud vám to dnes ještě nestačilo, koukněte se do seznamu článků a přečtěte si další, nebo se koukněte na videa, která tvořím zde.
Jestli cítíte, že se chcete do krajinomalby akrylem vrhnout po hlavě, začněte tím, že si ZDARMA stáhnete průvodce „OBJEVTE, KTERÁ MALÍŘSKÁ CESTA JE PRO VÁS“. V tomto průvodci probírám cestu samouka a výuky malby podrobněji.
Pokud chcete získat všechny informace podstatné pro krajinomalbu akrylem, pak je pro vás kompletní placený balíček „Ovládněte krajinomalbu akrylem“, který zahrnuje práci s pomůckami, práci s předlohou, oblast míchání barev, podstatné informace ke krajinomalbě a tvorbě obrazů.
Jestli s malbou teprve začínáte a ještě nemáte vybrané správné pomůcky, hodí se vám „Průvodce výběrem pomůcek“. Díky němu získáte jistotu výběru, nebude vám nic chybět a můžete se s klidem poustit hlouběji do světa krajinomalby.
0 komentářů